کد خبر: 980044
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته نوسان قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرد، به‌طوری که در دقایق ابتدایی معاملات این نماگر از محدوده ۳۱۸ هزار واحد خود را به کانال ۳۲۲ هزار و ۸۹۶ واحد رساند، اما این روند در حوالی ساعت ۱۰ صبح با اصلاح مواجه شد که در نهایت این نماگر، با ۴۸/ ۰ درصد رشد در کانال ۳۲۰ هزار و ۱۹۴ واحد به کار خود پایان داد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در جریان مبادلات روز گذشته شاخص کل اگر چه ۴۲۰۰ واحد جهش داشت، اما در نهایت با ۲۷۰۰ واحد عقبگرد به رشد ۱۵۰۰ واحدی اکتفا کرد و در کانال ۳۲۰ هزار واحد آرام گرفت. نوسان قابل‌ملاحظه در این روز نشان از وجود تردید‌های جدی در بازار دارد، این در حالی است که بازار بورس حتی در روز‌های ناآرام هفته‌های اخیر با اعتماد به چشم‌انداز مثبت و وجود ارزش افزوده در این بازار روند‌های صعودی را تجربه کرد.

در شرایط کنونی اقتصاد ایران که در آستانه فرا رسیدن روز‌های بودجه‌ای در کشور هستیم بالطبع گمانه‌زنی‌ها در رابطه با اعداد و ارقام کلیدی بودجه همانند بهای ارز، مالیات‌ها و نرخ خوراک بازار سرمایه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد تا پیش از این اینگونه عنوان می‌شد که جامعه بهره‌ای از دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی نبرده‌است و با حذف این نرخ شاید نرخ هایی، چون ۸ یا ۱۱ هزار تومان مبنای بودجه سال آتی قرار گیرد، کما اینکه هم اکنون نیز نرخ‌های فوق در اقتصاد کاربری دارد.

بازار سرمایه نیز با توجه پیش بینی‌ها در رابطه با بهای ارز، اثر رشد بهای ارز را در صنایع مختلف مورد محاسبه قرار داده و بر همین اساس اقبال به برخی از سهم‌های صادرات محور یا بانک‌ها انجام گرفته بود، اما روز گذشته که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی از حذف نشدن دلار ۴۲۰۰ تومانی خبر داد و دلار ۱۱ هزار تومانی را در بودجه سال آتی تکذیب کرد، بازار سرمایه همه خواب‌هایی را که در رابطه با واقعی‌سازی نرخ دلار و اثر آن بر ساختار مالی شرکت‌ها دیده‌بود، نقش بر آب دید.

به نظر می‌رسد افزایش عرضه سهام در ساعاتی از جریان معاملات روز گذشته بازار سهام به ابهام در رابطه با سیاست ارزی دولت در سال آتی ارتباط دارد، اما واقعی‌سازی نرخ بنزین نشان داد که در نهایت باید دست از سرکوب قیمت‌ها برداشت و قیمت‌ها را واقعی کرد که این مهم مشمول مقوله حقوق و دستمزد و درآمد نیروی کار نیز می‌باشد، زیرا اگرحقوق و دستمزد یا درآمد خانوار به راحتی هزینه‌ها را پوشش می‌داد حساسیت چندانی روی تغییر نرخ کالا‌ها نبود، اما وقتی دستمزد‌ها نیز با چالش سرکوب مواجه بوده‌است، حساسیت در جامعه در رابطه با واقعی‌سازی بهای کالا بر اساس هزینه‌های تمام شده بالا است.

در این میان، اگر چه کنترل بهای ارز به سود طبقات پایین درآمدی امری قابل‌تقدیر است، اما انحراف در تخصیص ارز ارزان امری قابل‌تقبیح است و از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که کالا‌هایی که نرخشان با ارز محاسبه می‌شود واقعی نکردن بهای ارز فرصتی برای قاچاق کالا به شکل خروجی پدید آورد که امید است سیاستگذار نگاهی جدی به این مهم داشته باشد.

در ادامه باید گفت حامیان اصلی شاخص در معاملات روزگذشته غول‌های کالایی نظیر «فملی» و «فولاد» و «فارس» بودند که با وجود تحمل فشار عرضه در محدوده مثبت قیمت به کار خود پایان دادند.

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نماد‌های عادی بورس و فرابورس در مجموع ۲‌هزار و ۸۷۸ میلیارد تومان به ثبت رسید که این مقدار تقریباً ۱۳‌درصد بالاتر از ارزش معاملات خرد طی روز گذشته بود. ارزش معاملات کل نیز ۳‌هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان رقم خورد.

خالص خرید سهام توسط اشخاص حقیقی نیز در مجموع به ۱۹ میلیارد تومان رسید.

گفتنی است مواد دارویی در میان صنایع توانستتند با ۳۲۸ میلیارد تومان ارزش، بالاترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دهند. از میان گروه‌های بورسی نیز بیشترین بازدهی با ۵ درصد به سایر معادن و بیشترین زیان با ۰۶/ ۴- درصد نیز به وسایل ارتباطی تعلق گرفت.

در نهایت باید عنوان داشت که نبض بازار سرمایه در دست بودجه سال ۹۹ است، زیرا ارقام و اعداد این سند مالی بزرگ کشور می‌تواند جریان بازار را تغییر دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار