کد خبر: 979261
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
کمبود ۵ هزار اتوبوس داریم. خبری از واگن‌های جدید مترو نیست. کاهش آلودگی و ترافیک اولویت دولتی‌ها نیست. شهردار در جلسات هیات دولت حضور می‌یابد، اما تاکنون دولت ریالی به شهرداری نداده است و تهرانی‌ها همچنان با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: باز هم خبر رسید که هوای تهران آلوده‌تر شد و مدارس برای دومین بار در یک ماه گذشته تعطیل شدند.

روز به روز بر غلظت آلاینده‌های هوای پایتخت اضافه می‌شود و هر روز هم مسئولان یک راهکار جدید برای رفع آلودگی هوای پایتخت اعلام می‌کنند.

چند روز پیش پیروز حناچی شهردار تهران بعد از ۸ روز سکون هوا راهکار کاهش آلودگی هوا را وزیدن باد اعلام کرد و گفت اگر باد و باران بوزد؛ مشکل پایتخت‌نشینان برطرف می‌شود. باد وزید، باران و برف آمد، اما آلودگی هوا فقط یکی دو روز رفع شد و دوباره ذرات آلاینده میهمان پایتخت‌نشینان شدند.

آلودگی هوا شدت یافت و استانداری تهران مدارس مقطع ابتدایی و همچنین مهد‌های کودک و پیش دبستانی را امروز تعطیل کرد. به نظر می‌رسید که امروز باید ترافیک کمتر شود، اما ترافیک همچنان به قوت خود باقی است.

کاهش آلودگی در گرو اصلاح حمل و نقل عمومی

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: بحث آلودگی هوا بسیار مهم است و موضوع بسیاری از کلانشهرهاست. واقعیت این است که تا زمانی که حمل و نقل عمومی اصلاح نشود، مشکلات به قوت خود باقی است.

سالاری با بیان اینکه گفته می‌شود بخشی از آلودگی هوا ناشی از مصرف انرژی در ساختمان‌های شهر تهران است، گفت: مجموعه‌ای از عوامل در آلودگی هوای تهران تاثیر دارند.

وی با تاکید بر این موضوع که در دوره پنجم مدیریت شهری اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است، گفت:، اما رفع مشکل آلودگی هوا نیازمند سرمایه‌گذاری و صرف زمان است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا ناشی از خودرومحور کردن شهر تهران است، گفت: البته این را هم بگویم که دولت به وعده‌های خود در توسعه حمل و نقل عمومی عمل نکرده است و همچنین باید محدودیت‌هایی در ورود خودرو به محدوده مرکزی شهر تهران ایجاد کنیم.

یکی از دلایل آلودگی هوا در کلانشهر تهران وجود کارخانه‌هایی است که در داخل و یا اطراف تهران وجود دارد و همچنین بر اساس قانون هوای پاک برخی از سازمان‌ها به وظایف خود در این زمینه عمل نکرده است.

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهرتهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: کاهش مصرف انرژی در خانه‌ها و همچنین تردد کم خودرو می‌تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته باشد.

خروج کارخانه‌ها از تهران

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی مردم با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: فعلا کار خاصی نمی‌تواند انجام داد، ولی باید کارخانه‌های از غرب و اطراف تهران منتقل شوند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مدارس ابتدایی امروز تعطیل شدند، گفت: باید دبیرستانی‌ها هم تعطیل می‌شدند تا میزان آمد و شد مردم به حداقل می‌رسید تا از این بحران رهایی پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه مسؤولیت اصلی رفع آلودگی هوا فقط با شهرداری تهران نیست، گفت: باید تمام سازمان‌های ذیربط در این زمینه ورود کند تا این مشکل برطرف شود.

توسعه حمل و نقل عمومی برای دولت اهمیت ندارد

به گفته خداکرمی، سازمان‌ها به وظایف خود به درستی در این زمینه عمل نکرده‌اند و تا امروز وزارت صمت و وزارت کشور هم کمک نکرده‌اند.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع که دولت فعلی کمکی به توسعه حمل و نقل عمومی نکرده است، گفت: برایشان توسعه حمل و نقل عمومی اهمیت ندارد.

وی تاکید کرد: در چند سال گذشته دولت یک اتوبوس هم نداده است و در زمینه مترو هم کمک نکرده است.

با شرایط تحریم هم می‌شد مشکلات را برطرف کرد

خداکرمی گفت: می‌دانیم شرایط تحریم است، اما با همین شرایط هم می‌شد مشکلات را برطرف کرد و حمل و نقل عمومی را توسعه داد و باز هم تاکید می‌کنم دولت در این زمینه کمک نکرده است.

قیمت بنزین افزایش یافت، ولی ترافیک همچنان به قوت خود باقی است و روز به روز هم بر آلودگی هوا افزوده می‌شود و به گفته پلیس میزان مصرف بنزین هم افزایش یافته است.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: هرساله با فرا رسیدن فصل سرما و پدیده اینورژن آلودگی هوا در تهران افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر این موضوع که شاهد تعطیلی مدارس تهران هستیم، گفت: هر ساله مشکل آلودگی وجود دارد و این سوال هم مطرح است که چرا این موضوع مدام تکرار می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوا باید اقدامات اساسی انجام دهیم گفت: تجربه‌ای که در شهر‌های دنیا برای برطرف کردن آلودگی هوا وجود دارد متفاوت است. دقیقا کار‌هایی که آن‌ها انجام داده‌اند را ما انجام نداده‌ایم.

فراهانی بیان کرد: شفاف بگویم در همه جای دنیا برای رفع آلودگی هوا چند کار ساده انجام می‌دهند؛ ابتدا حمل و نقل را توسعه، خطوط بی آر تی را احداث، نوسازی تاکسی و اتوبوس را در دستورکار قرار می‌دهند و همچنین ترویج دوچرخه سواری در دستور کارشان است. کاهش زمان تست معاینه فنی در تمام دنیا انجام می‌شود البته تاکید می‌کنم محور توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت مترو است.

بیش از ۹۰ درصد از خودرو‌هایی که در تردد می‌کنند تک سرنشین است

وی به افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت:، ولی هیچ تفاوتی در ترافیک تهران صورت نگرفت و به جرات می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد از خودرو‌هایی که در شهر تهران تردد می‌کنند تک سرنشین است و این به این دلیل است که ما امکان حمل و نقل عمومی آسان و در دسترس را در اختیار مردم قرار نداده‌ایم.

افزایش ۲۰ درصدی مسافران حمل و نقل عمومی بعد از سهمیه بندی بنزین

فراهانی تاکید کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهد ۲۰ درصد به مسافران حمل و نقل عمومی بعد از افزایش نرخ بنزین اضافه شده است.

وی به وظیفه دولت در توسعه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: چرا دولت در تامین منابع مالی کمک نمی‌کند. شهر تهران بر اساس برنامه توسعه دوم نیازمند ۹۵۰۰ اتوبوس است، در حال حاضر اتوبوس‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد ۶۰۰۰ است و به دلیل مشکلات و نبود وسایل یدکی و تحریم‌ها هزار اتوبوس از رده خارج شده است و در مجموع ۵۰۰۰ اتوبوس وجود دارد که آن هم فرسوده است و عمر متوسطش بالای ۱۰ سال است.

فراهانی با تاکید بر این موضوع که به شدت نیازمند نوسازی هستیم گفت: تهران نیازمند ۵ هزار اتوبوس جدید است و همچنین ۲۰۰۰ اتوبوس هم باید نوسازی شود.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: دولت بر اساس مصوبه باید ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای کلانشهر‌ها در سه سال گذشته می‌خرید. تعداد اتوبوس‌های اختصاص یافته به شهر تهران تاکنون صفر بوده و در این مدت و در این سه سال دولت هیچ کمکی نکرده است و اگر اتوبوسی هم اضافه شده است شهرداری با هزینه خود خریده است.

وی به احداث خط ۶ و ۷ مترو اشاره کرد و گفت: بخش‌های از این خطوط به بهره‌برداری‌رسیده و هر ماه یک ایستگاه آماده افتتاح است، ولی سوال این است؛ پس واگن چه؟ در ساعات پیک مردم برای استفاده از مترو دچار مشکل هستند. دولت بر اساس تعهدات قانونی باید نیمی از هزینه توسعه مترو و واگن‌ها را بدهد. تاکنون دولت روحانی هیچ پولی بابت توسعه مترو نداده است. ما نفت داریم و می‌توانیم آن را صادر کنیم، اگر پول نمی‌توانیم بگیریم، می‌توانیم که جایش واگن بگیریم. اما دولت به تعهدات خود عمل نکرده است.

اولویت آقایان توسعه حمل و نقل عمومی نیست

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت به وعده‌های خود در توسعه حمل و نقل عمومی توجه نمی‌کند گفت: اولویت آقایان توسعه حمل و نقل عمومی نیست. آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی شهر تهران است و بر اساس قانون بخش عمده‌ای از تعهدات بر عهده دولت است، اما دولت توجهی نمی‌کند.

وی به گرانی بنزین اشاره کرد و گفت:‌می‌گویند قرار است از قبل گرانی بنزین یارانه بدهند، بهترین کار توسعه حمل و نقل عمومی است.

بر اساس این گزارش سال‌هاست که دولت به وظایف خود در توسعه حمل و نقل عمومی عمل نکرده است. با روی کار آمدن مدیریت پنجم شهری در‌های هیات دولت به سوی شهردار تهران باز شد. با وجود حضور شهردار در جلسات هیات دولت، تاکنون کمکی به شهرداری در توسعه حمل و نقل عمومی نشده است و آلودگی هوای تهران همچنان به قوت خود باقی است. در دوره‌های قبل شهردار در جلسات دولت حضور نمی‌یافت، اما در این دوره این اتفاق رخ داد، اما بازهم تغییری رخ نداد و داستان ادامه دارد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار