کد خبر: 978692
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور :
حسام الدین علامه گفت : متاسفانه متناسب با سرعت رشد سالمندی، برای پیامدهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و رفاهی و چالش های عرصه بهداشت، درمان، توانبخشی و مراقبتی سالمندان برنامه ریزی نشده است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، حسام الدین علامه در نشست تخصصی شهر دوستدار سالمند، ضمن ابراز خرسندی از به ثمر نشستن تدریجی این کارِ گروهی و بین بخشی، اظهار کرد: موضوع سالمندی را می‌توان از جنبه ‌ها و ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داد و با ارائه آمارها و بیان چالش‌ ها مباحث متنوعی را مطرح کرد اما به عنوان مقدمه باید اشاره ‌ای گذرا به تفاوت سالمندی فردی و سالمندی جمعیت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سالمندی فردی به معنای افزایش طول عمر انسان است که با شاخص افزایش امید به زندگی مطرح می‌شود، افزود: این سالمندی فردی حاصل عوامل مختلف از جمله بهبود سطح زندگی و ارتقاء خدمات سلامتی و رفاه اجتماعی است اما سالمندی جمعیت که گاهی به درستی از آن به بحران سالمندی یاد می ‌شود مربوط به بهم خوردن تعادل نسبت‌ های گروه ‌های سنی در مباحث جمعیت شناسی بوده و بیش از هرچیز محصول کاهش ازدواج، کاهش نرخ باروری و موالید است؛ هرچند عوامل دیگری مانند افزایش زوج ‌های نابارور و یا پدیده مهاجرت دائمی نیز برآن تاثیر دارد.  

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور تصریح کرد: بحران اصلی جایی است که نسبت نیروی در سن کار و مولد سرمایه در جامعه کاهش می یابد که اگر در فرصت پنجره جمعیتی موجود برای تقویت زیرساخت ‌های اقتصادی، رفاهی و سلامت محور، تدبیری صورت نگیرد، عاقبت ناگوار و بحرانی در پیش داریم.

وی با طرح این پرسش که آیا بخش دولتی، عمومی، خصوصی و سمن‌ ها این چالش مهم را دریافته اند یا خیر، افزود: صادقانه باید گفت که جواب منفی است و جز توجهی مختصر و کلیشه ‌ای آنهم در روز و هفته سالمند خبری از درک بحران پیش رو و سونامی سالمندی وجود ندارد. 

علامه با بیان اینکه هرچند سند ملی سالمندی کشور نگارش شده اما فاصله زیادی تا عزم و اراده و اقدامات بین سازمانی و خیزش همگانی برای تمهید مواجهه با این بحران وجود دارد، تصریح کرد: نقش سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورای ملی سالمندان در این بین بسیار مهم است و تا زمانی که نتایج پیمایش‌ ها و پژوهش‌ ها تبدیل به اقدامات و مداخلات اولویت‌ مند در برنامه‌ های پنج ساله توسعه ‌ای و نیز برنامه ‌های تاکتیکی میان مدت و برنامه عملیاتی سالیانه نشود از حد بیان دغدغه ها و توصیف بحران پیش رو فراتر نرفته ایم.

نیازهای واقعی و مهم سالمندان در کشور

وی افزود: در کمال تاسف متناسب با سرعت رشد نسبت سالمندی برای پیامدهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و رفاهی و چالش های عرصه بهداشت، درمان، توانبخشی و مراقبتی سالمندان برنامه ریزی نشده و احتیاج مبرمی به سیاست گذاری و اقدام در مورد جایگاه فرهنگی و اجتماعی سالمند، هویت سالمندی، مشارکت اجتماعی، اوقات فراغت اعم از ورزش، تفریح، گردشگری، زیارتی و سیاحتی، وضعیت اقتصادی و معیشتی، فضاهای مناسب زندگی سالمندی، بهداشت و سلامت، مراقبت و حمایت های عمومی و اجتماعی، آموزش و توانمندسازی داریم.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: تغییرات ساختاری و عملکردی مغز در فرایند سالمندی به تدریج باعث کاهش کارایی فعالیت‌ های آن از جمله قدرت عضلانی اسکلتی، کاهش بینایی و شنوایی، افت شناختی، ضعف حافظه و قدرت یادگیری جدید شده و زمینه ساز کاهش قدرت تطابق و سازگاری با محیط به ویژه محیط های جدید یا فضاهای آزاردهنده می شود، ‌این موضوع باعث اضطراب، کاهش اعتماد به نفس و انزوای اجتماعی می شود؛ از این رو حفظ توانمندی ‌ها و مهارت ‌های لازم برای سالمند و توانمندسازی مستمر او از یک سو و از سوی دیگر، مناسب سازی محیط های فیزیکی، اجتماعی و ارتباطی باعث کارایی و احساس رضایت سالمند شده و در این صورت شاهد سالمندانی فعال، پویا و مثبت خواهیم بود.

علامه، با بیان اینکه دوستدار سالمند بودن شهرها یکی از موثرترین رویکردهای سیاست گذاری برای پاسخ به پیری جمعیت و طراحی همه شمول مداخلات مرتبط است، گفت: یکی از مداخلات مهم در مواجهه با پدیده سالمندی، ایجاد محیط های دوستدار سالمند است، طراحی محیط باید به نحوی باشد که به سن، جنس، توانایی یا ناتوانی، همه نیازها و علایق کسانی که متمایل به استفاده از آن محیط هستند، توجه شود تا استقلال و اعتماد به نفس سالمندان خدشه دار نشود.

وی اضافه کرد: همکاری بین بخشی نه تنها سبب انطباق محیط با نیازهای سالمندان می‌ شود بلکه در نتیجه آن باعث ایجاد محیطی مناسب تر، پویاتر و راحت تر برای تمام سنین و افراد در محله ‌ها می شود.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، برگزاری نشست تخصصی شهر دوستدار سالمند را حاصل یک کارگروهی و بین بخشی پیوسته ذکر کرد و افزود: البته فعالیت ‌های جدی در این زمینه از سال ۹۴ با راهنمایی‌ های صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و برگزاری یک دوره آموزشی آغاز شد و پس از پیشتازی و اعلام آمادگی چندین کلانشهر و شهرستان برای اجرای پایلوت محیط دوستدار سالمند، سرانجام شهر اصفهان که جزء پنج استان واجد بالاترین نسبت سالمندی است، انتخاب شد.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور یکی از مهم ترین دلایل این انتخاب را عزم و اراده و انگیزه بالای مسئولان شهری اصفهان و همکاری بین بخشی مناسب به ویژه بین سازمان بهزیستی استان و شهرداری اصفهان ذکر کرد و ادامه داد: این مهم جز با انتخاب یک مجری متبحر در رویکرد میان رشته‌ ای و فراگیر که با نگاهی همه جانبه و همه شمول و نیز به صورت روشمند و علمی، بتواند این پروژه بزرگ را جلو ببرد، ممکن نمی شد.

وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد محیط دوستدار سالمند باید از تمام تجربیات موفق بین المللی از جمله دانش و تجربه های عملی استفاده شود، تاکید کرد: بررسی میدانی و محیطی هریک از مولفه ‌ها و عوامل تاثیرگذار بر محیط دوستدار سالمند که وضعیت فعلی آنها و فاصله تا وضعیت مطلوب را مشخص می‌کند، لازم و ضروری به نظر می‌ رسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر