کد خبر: 978480
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۰
اظهارات وزیر امور خارجه امریکا در حمایت از اعتراضات در لبنان، تمایل غرب به ویژه امریکا برای تغییر ساختار سیاسی در این کشور و تشکیل دولت تکنو سیاسی را آشکار کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «مایک پمپئو» اخیراً در بیانیه‌ای درباره تحولات لبنان تأکید کرد: «ما آماده‌ایم با دولت جدیدی در لبنان همکاری کنیم که نیاز‌های شهروندانش را برآورده کند و توانایی و اراده سیاسی برای ایجاد کشوری باثبات، شکوفا، مستقل و امن برای همگان داشته باشد. ما به آینده‌ای بهتر برای لبنان پایبند هستیم و با افتخار از مردم لبنان در اعتراضات مسالمت‌آمیزشان که خواهان اصلاحات و پایان فساد هستند حمایت می‌کنیم.»

روزنامه الاخبار نوشت: اکنون غرب با در نظر گرفتن رکودی که بر صحنه سیاسی لبنان حاکم است، می‌کوشد به جای اینکه مدیریت پرونده لبنان را به عربستان و امارات و نیز برخی نیرو‌های لبنانی واگذار کند، خود آن را برعهده بگیرد. درباره دولت آینده نیز گفته می‌شود که حاصل رایزنی‌های غرب با «سعد الحریری» اصلاح تصور غرب و موافقت با تشکیل دولت تکنو- سیاسی با یک اصلاح اصلی در این خصوص همراه است.» روزنامه «البناء» نیز با اشاره به اینکه غرب در گفتگو با حریری بر لزوم تشکیل هرچه سریع‌تر دولت تأکید کرده است، نوشت: «کشور‌های غربی مرتبط با تحولات لبنان کم‌کم متوجه خطرناک بودن وضعیت کنونی شده‌اند و سیگنال‌های مثبتی در قبال تشکیل دولت تکنو - سیاسی داشته‌اند. روزنامه الجمهوریه این پرسش را مطرح کرد که چه کسی وزیران دولت را تعیین خواهد کرد؟ چه کسی مانع وتوی هر یک از آنان خواهد شد؟

شیخ علی دعموش، نایب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان گفت: «امریکا از اعتراضات مردمی در لبنان برای تغییر ساختار دولت استفاده کرده است.» وی تأکید کرد که امریکا و دست نشانده‌هایش در داخل تلاش کردند با بهره‌داری از اعتراضات مردمی، آن را در مسیر اهداف‌شان و در صدر آن تلاش برای تغییر ساختار سیاسی دولت به بهانه نجات اوضاع اقتصادی و نیز حفظ برخی از نماد‌های فساد طرفدار امریکا در لبنان پیش ببرند. این تلاش‌های واشنگتن مقدمه‌ای برای رسیدن به مجموعه‌ای از اهداف سیاسی مانند ترسیم مرز‌ها بر اساس شرط‌های اسرائیل و استخراج نفت به نفع شرکت‌های امریکایی و رسیدن به راه‌حلی درباره پرونده سلاح مقاومت و محاصره و انزوای سیاسی و مردمی آن است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار