کد خبر: 977992
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در دوره‌های قبل افکار عمومی نسبت به افزایش قیمت بنزین اقناع شده بود ولی دولت در مقطع کنونی هیچ صحبتی با مردم نکرد و همین موضوع باعث افزایش تنش شد.
به گزارش مهر، غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری خود که صبح دوشنبه برگزار شد، اظهار داشت: موضوع روز بحث قیمت بنزین است و باید نکاتی را عرض کنم. قیمت بنزین چند سالی بود که ثابت بود و تورم شتابان پیش می‌رفت و باید نرخ آن نیز اصلاح می‌شد و انباشته نمی‌شد، اما این انباشتگی پیش آمد و امروز قیمت بنزین ارزش نیمی از ارزش پنج الی شش سال پیش را دارد.
وی ادامه داد: پایین بودن قیمت حامل‌های انرژی به خصوص بنزین باعث رشد مصرف آن بوده که این موضوع نگران کننده بود. زمانی بود که ما ۵۰ میلیون لیتر تولید می‌کردیم و مصرف هم همان حد بود ولی اکنون تولید ما ۱۱۰میلیون لیتر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در کنار این موضوعات، بحث آلودگی هوا که امروز همه کلانشهر‌ها درگیر آن هستند، موضوعی نگران کننده بود. پایین بودن قیمت بنزین سبب شده بود که ما خودرو‌های تک سرنشین را در سطح شهر‌ها شاهد باشیم که باعث رشد سالانه ۹درصدی در مصرف بنزین شده‌اند. مصباحی‌مقدم افزود: مجموع این عوامل باعث شد دولت تصمیم به این افزایش قیمت بگیرد ولی از تجربه گذشته استفاده نکرد. ما سال ۸۹ نیز قیمت‌های حامل‌های انرژی را تغییر داده و شاهد افزایش قیمت در ۱۶نوع کالا بودیم ولی تنشی پیش نیامد.
وی بیان کرد: در آن مقطع مجلس هشتم کمیسیون ویژه‌ای تشکیل داد که بنده رئیس آن بودم و بعد شش ماه کار تخصصی، به صحن علنی آمد و تصویب شد و به مردم نیز اطلاع داده شد. مردم در آن مقطع می‌دانستند که قیمت‌ها جهشی افزایش خواهد یافت و بخشی از درآمد حاصله از آن به مردم داده خواهد شد و بخشی هم به تولید اختصاص می‌یابد، البته این کار انجام نشد و بخشی از درآمد حاصله از افزایش قیمت‌ها صرف کسری بودجه شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در دوره قبل افکار عمومی اقناع شده بود ولی دولت در مقطع کنونی هیچ صحبتی با مردم نکرد و همین موضوع باعث افزایش تنش شد. اگر در دوره گذشته یارانه‌ای پرداخت شد، پول آن پیش از اعلام اجرایی شدن، واریز شده بود تا مردم آرامش خاطر داشته باشند ولی اکنون هنوز سازوکار‌ها مشخص نیست.
مصباحی‌مقدم گفت: نکته دیگر مسئله، اطلاعات نادرست بود به طوری که تا دو روز قبل از اجرایی شدن طرح، سخنگوی دولت و وزیر نفت آن را تکذیب کردند. مهم‌ترین سرمایه ما صداقت است، اگر نباشد مردم دچار بی‌اعتمادی می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار