سرویس جامعه جوان آنلاین: چند روزی است از افزایش ناگهانی قیمت بنزین گذشته است و با وجود تاکید بر عدم افزایش نرخ کرایههای تاکسی رانندگان تاکسی گردشی نرخهای خود را به طور غیررسمی افزایش داده اند. اما رانندگان تاکسیهای خطی امکان افزایش نرخ کرایهها را ندارند و از سهمیه پیش بینی شده نیز ناراضی هستند.
به گفته یکی از رانندگان تاکسی خط ویلا-انقلاب بستههای حمایتی از رانندگان تاکسی تاکنون در حد حرف بوده و هرگز جبران گرانی بنزین و محصولات مورد استفاده که مرتبط با بنزین هستند را نکرده است.
این راننده ادامه میدهد با افزایش قیمت بنزین ۷۰۰ هزار تومان به هزینههای ما اضافه میشود که اگر افزایش قیمت اقلام مصرفی را اضافه کنیم رقمی حدود ۱.۵ میلیون تومان است در حالی که درآمد ما ثابت است، میگویند قیمتها را هم افزایش ندهیم و ما مجبور هستیم نرخهای گذشته را بگیریم و با همان درآمد بخور و نمیر بسازیم.
او ادامه میدهد: رانندگان گردشی از لحاظ دریافت کرایه دست شان بازتر است هر چند آنها نیز در زمانهای مختلف مانند گرفتن کارنامه و ... اگر شکایتی داشته باشند با آنها برخورد میشود. او میگوید هر روز یک فکر و مصیبت تازه به سرمان میآیند و نمیگذارند امروز را با فکر دیروز سپری کنیم هر روز یک مشکل جدید برایمان ایجاد میکنند تا خلاقتر شویم.
این راننده تاکسی با اشاره به افزایش نرخ بنزین در دولتهای گذشته میگوید: آن زمان به رانندگان تاکسی ۴ شمع و یک پلاتین دادند و بعد از آن هم هیچ بسته حمایتی ما ندیدیم.
او در خصوص تاکسیهای دوگانه سوز نیز گفت: کل منطقه شمالی تهران یک ایستگاه سوخت رسانی گاز ندارد در همین چند نقطه هم ترافیک زیادی وجود دارد. مخازن گاز تاکسیها نیز نظارت درستی نمیشود و بسیاری از این مخازن خطرناک است، گفته میشود نظارت دوره ای، اما این تستهای چشمی دقیق نیست. پول را از راننده میگیرند، اما آن را از لحاظ فرسودگی چک نمیکنند.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی در خصوص اینکه میگویند ایرانیها دو برابر اروپاییها سوخت مصرف میکنند، گفت: مگر تولیدات خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی برابری دارد که میخواهند مصرف سوخت ما کمتر باشد؟ مشکل مصرف ما نیست، خودروهایی است که تولید میشود. آلودگی هوا هم به دلیل همین خودروها و کیفیت سوختی است که توزیع میشود نه رانندگان تاکسی.
او با اشاره به افزایش هزینه تعمیرات میگوید: پیش از این تعمیر موتور سه میلیون تومان هزینه داشت، اما ماه گذشته وام جعاله خانه گرفتم و ۸.۵ میلیون تومان خرج موتور تاکسی ام کردم، شاید در هیچ جای دنیا باور نکنند برای تعمیر ماشین مجبور به گرو گذاشته سند خانه ات شوی. وضع کارمان هم بعد از فعالیت تاکسیهای اینترنتی کساد است. یک دیسک صفحه کلاج خودرو که پیش از این ۷۰۰ هزار تومان هزینه اش بود پس از گران شدن بنزین امروز به ۸۹۰ هزار تومان رسیده است.
راننده دیگری میگوید مسافران خودشان دلشان به حال ما میسوزد، ما کرایهها را گران نکرده ایم، اما بسیاری از مسافران خود باقی کرایه را از ما نمیگیرند یا با ما همدردی میکنند.
مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای کشور گفت: اگر سوخت پیش بینی شده برای رانندگان تاکسی کافی نباشد احتمال افزایش سهمیه سوخت وجود دارد. در حال حاضر ۹۵ درصد ناوگان فعال تاکسیرانی دوگانه سوز هستند و قیمت گاز تغییر نکرده است. همچنین سهمیه بنزین اختصاص یافته پس از بررسیها ممکن است مورد بازنگری قرار گیرد.
وی اضافه کرد: پس از بررسی تکمیلی سهمیه پیشبینی شده اگر به این نتیجه برسیم که این میزان سهمیه کافی نیست قطعا رایزنیهای لازم را انجام خواهیم داد تا دولت تصمیمات تکمیلی در این رابطه بگیرد.
ضامنی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص افزایش سایر هزینههای تاکسیرانها پس از افزایش نرخ سوخت گفت: در حال بررسی هستیم که اقلامی که تابع قیمت سوخت هستند و متناسب با افزایش قیمت سوخت افزایش پیدا میکنند احصا کنیم و به وزارت کشور ارائه دهیم تا حمایت بیشتری در این حوزه انجام شود. رانندگان بدون دغدغه و نگرانی به خدماترسانی خود ادامه دهند، زیرا ما در حال بررسی و رایزنی برای حمایت از این نوع اقلام هستیم.
وی تاکید کرد: در هیچ جای کشور نباید افزایش قیمت کرایه رخ دهد و شهروندان در صورت مشاهده تخلف آن را به سامانههای ثبت شکایت ارسال کنند و این موارد با اولویت بررسی شده و با متخلفان برخورد میشود. برای حفظ قیمت کرایههای تاکسی نیاز به همکاری شهروندان در حوزه نظارت داریم.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز وعده داده در گفتگو با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور زودتر وضعیت کرایههای تاکسی را مشخص کند. او احتمال میدهد افزایش نرخها در سال جدید رخ دهد و این تاخیر باعث شود نرخها به طور غیررسمی افزایش پیدا کند.