کد خبر: 976518
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
به‌رغم تلاش برخی افراد نفوذی برای به تنش کشاندن و گسترش دامنه تظاهرات در عراق، با اتخاذ تدابیر امنیتی، آرامش نسبی در بغداد و دیگر شهر‌ها برقرار شده است. فرمانده عملیات بغداد هم گفته که به همه نیرو‌های امنیتی اعلام شده از هرگونه اقدام خشونت‌آمیز علیه معترضان خودداری کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از یک هفته تظاهرات گسترده و نافرمانی مدنی در شهر‌های عراق که از سوی جریان‌های انحرافی و برخی کشور‌های سودجوی منطقه هدایت می‌شد، در روز‌های اخیر، تا حدی آرامش بر این کشور حاکم شده است. تلویزیون «الاتجاه» عراق روز پنج شنبه در گزارشی اعلام کرد که جمعیت تظاهرکنندگان از سه شنبه شب به شدت در میدان التحریر در شهر بغداد کاهش یافته است. یک منبع امنیتی روز جمعه اعلام کرد که نیرو‌های امنیتی در بغداد، تدابیر امنیتی شدید اتخاذ کرده‌اند. این منبع به شبکه السومریه گفت: «وضعیت در پل‌های السنک و الجمهوریه و رستوران الترکی بسیار خوب است». وی توضیح داد: «مسیر‌های منتهی به میدان الخلانی و پل‌های الاحرار و الشهدا باز است، ولی شمار اندکی از تظاهرات‌کنندگان نیز حضور دارند». برخی گزارش‌ها حاکی از برقراری آرامش در بندرگاه ام‌القصر در جنوب شهر بصره است. یک منبع به پایگاه خبری المعلومه گفت: «معترضان شامگاه پنج شنبه از بندرگاه‌های ام‌القصر شمالی و جنوبی خارج شدند؛ مشروط به اینکه با اسعد العیدانی، استاندار بصره گفتگو کنند». وی تصریح کرد: «استاندار ابتدا حاضر به گفتگو با معترضان نشد، ولی زمانی که تظاهرات‌کنندگان گذرگاه‌های این بندرگاه را مجدداً بستند، وی با آنان گفتگو کرد. سپس گذرگاه‌های این بندرگاه باز شد و معترضان از این بندرگاه و مسیر‌های منتهی به آن خارج شدند.»

روزنامه «الاخبار» لبنان و رسانه‌های عراقی هم در گزارش‌هایی یکی از علل آرامش عمومی در فضای تظاهرات بغداد را ناشی از انصراف طرفداران مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از آن عنوان کرده‌اند. همچنین مظاهر کارناوال‌ها و کاروان‌های جشن و شادی در روز‌های اخیر در سطح بغداد به شدت کاهش یافته است. برخی از ناظران از جمله علل دیگر کاهش محسوس جمعیت تظاهرکنندگان و آرامش عمومی در بغداد را خستگی و بازگشت بسیاری از تظاهرکنندگان به سر کار و خانه خود و در عین حال نارضایتی عمومی از روند تظاهرات و اخلالی که در نظم و زندگی عادی مردم به‌ویژه در اثر تلاش برخی برای اعمال اعتصاب اجباری در پایتخت طی روز‌های اخیر ایجاد کرده، دانسته‌اند. به‌رغم بازگشت آرامش نسبی به عراق، دیروز تظاهرات مسالمت آمیز در بغداد و دیگر شهر‌های این کشور گزارش شده است.

واکنش به اخبار دروغین رسانه‌ها
مقامات امنیتی به اخبار دروغین و فضاسازی رسانه‌های عربی و غربی درباره کشته شدن معترضان عراقی، واکنش نشان دادند. قیس المحمداوی، فرمانده عملیات بغداد روز پنج شنبه به شبکه السومریه گفت: «برخی از خرابکاران با یونیفورم نیرو‌های واکنش سریع به نزدیکی مجتمع دولتی رسیدند تا وجهه نیرو‌های امنیتی را مخدوش کنند، اما ما به تظاهرکنندگان توصیه می‌کنیم که به مقر‌های دولتی نزدیک نشوند و به املاک خصوصی تعرض نکنند». المحمداوی گفت: «ما دستور دادیم که به هیچ وجه در جریان تظاهرات تیراندازی و حتی شلیک هوایی صورت نگیرد و بسیاری از کسانی که دستورات را زیر پا گذاشته‌اند بازداشت کردیم». وی گفت: «هیچ گونه کشتاری در پل السنک در بغداد صورت نگرفته و تمامی اخبار منتشر شده در این باره دروغ است». این درحالی است که خبرگزاری رویترز پیش‌تر مدعی شده بود که در متفرق کردن تظاهرکنندگان در پل السنک و الاحرار نیرو‌های امنیتی عراق از گلوله‌های جنگی استفاده کرده بودند.

در دو هفته گذشته، برخی افراد خرابکار با نفوذ در بین معترضان، سعی داشتند اعتراضات را از مسیر مسالمت آمیز خود منحرف کنند. درحالی که آرامش نسبی در بغداد حاکم شده است و مظاهر درگیری با نیرو‌های امنیتی در این شهر دیده نمی‌شود، اما گروه‌های فشار همچنان می‌کوشند تظاهرکنندگان مسالمت‌جو را با اقدامات خشن خود همراه کنند. این افراد سودجو که عمدتاً از سوی امریکا و برخی کشور‌های عربی منطقه هدایت می‌شوند، با آتش زدن ساختمان‌های دولتی و تحریک معترضان به نافرمانی مدنی و اعتصابات سراسری، در پی ایجاد آشوب و اخلالگری در عراق برآمده‌اند. عربستان سعودی و امریکا تلاش می‌کنند با ایجاد ناامنی و بی‌ثبات کردن عراق، برنامه‌های ناتمام خود را که همان تجزیه این کشور است، به سرانجام برسانند.

حمایت آیت‌الله سیستانی از حشدالشعبی
به‌رغم تلاش برخی جریان‌های سیاسی و کشور‌های خارجی برای تخریب وجهه نیرو‌های مسلح عراق، مرجعیت این کشور از نیرو‌های امنیتی حمایت کرده است. آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان نسبت به برخی تلاش‌های داخلی و خارجی برای سوء استفاده از تظاهرات عراق هشدار داده و خواهان خویشتنداری نیرو‌های امنیتی در قبال معترضان و حفظ وجهه مسالمت‌آمیز اعتراضات عراق شد. مرجعیت عالی عراق در حمایتی بی‌سابقه خواستار خودداری از اظهارات و اقداماتی شد که منزلت و جایگاه نیرو‌های مسلح و کسانی که (حشدالشعبی) داوطلبانه کنار آن‌ها با تروریسم جنگیدند را مخدوش می‌کند. عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت‌الله سید علی سیستانی بار دیگر بر لزوم مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات مردمی عراق تأکید کرد. الکربلایی در خطبه نماز جمعه کربلا تصریح کرد که اعتراضات مردمی خواستار اصلاح، در چند نقطه ادامه دارد و مردم عراق شجاعت، ایثار، صبر، پایمردی و همبستگی بسیاری از خود نشان دادند. شبکه الفرات، به نقل از نماینده آیت‌الله سیستانی گزارش داد که طیف‌های سیاسی که قدرت را در دست دارند، برای اجابت مطالبات شهروندان بر اساس نقشه راه مورد توافق، فرصت خوبی پیش روی خود دارند که در مدت زمان معینی اجرایی شود و به فساد، سهمیه‌بندی و نبود عدالت اجتماعی پایان دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار