به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان دریاداشتی توصیه موکد دارد با شروع فصل سرماو بارشهای زمستانی نکات حفاظتی را کسانیکه قصد سفر دارند با دقت رعایت نمایند تا از بروزحوادث ناگوار پیشگیری شود.
سرهنگ اصغر زارع می گوید : طبق مطالعات انجام شده سه پنجم تصادفات جادهای به دلیل عوامل رفتاری است . در میان شاخصهای توسعه ایمنی راه، رفتار کاربران قلب توسعه ایمنی راه به شمار میرود و استفاده از کمربند ایمنی مهمترین رفتار محافظتی در رانندگی است.
یکی از قوانین راهنمایی و رانندگی که هنوز هم خیلی از اتومبیل ها رعایت نمی کنند بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب خودرو ها است. براساس قانون، بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان و حتی سرنشینان عقب الزامی است ، این در حالی است که هنوز خیلی از رانندگان و سرنشینان به این موضوع اعتنایی ندارند و گاهاً از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی مورد جریمه قرار می گیرند .
کمربند ایمنی ناجی رانندگان و سرنشینان خودرو
نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می دهد مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی در کل جهان به طور متوسط 19 در 100 هزار نفر جمعیت است، این میزان در منطقه اروپا 17.4 و در منطقه مدیترانه شرقی 26.4 است. در حالی که میزان قربانیان جادهای در ایران 39 در 100 هزار نفر است.
طبق مطالعات انجام شده سه پنجم تصادفات جادهای به دلیل عوامل رفتاری است . در میان شاخصهای توسعه ایمنی راه، رفتار کاربران قلب توسعه ایمنی راه به شمار میرود و استفاده از کمربند ایمنی مهمترین رفتار محافظتی در رانندگی است. بر همین اساس، سازمان بهداشت جهانی در طبقهبندی عوامل خطر اصلی حمل و نقل جادهای، بستن کمربند ایمنی را از عوامل اصلی موثر بر کاهش شدت سوانح رانندگی بر شمرده است.
تاریخچه استفاده اجباری از کمربند ایمنی در جهان و ایران
کمربند ایمنی ابتدا در دههی 1960 در اتومبیلها کار گذاشته شد و اولین قانون استفاده اجباری از آن در سال 1971 در استرالیا اجرا شد. به دنبال تجربه استرالیا دیگر کشورها هم از آن روش پیروی کردند و جان صدها هزار نفر نجات یافت.
مطالعات نشان داده است که در ایران برای اولین بار قانون استفاده اجباری از کمربند ایمنی در سال 1376 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و آییننامه اجرایی آن در سال 1384 به تصویب هیئت وزیران رسید و از تاریخ 84.7.1 اجباریشدن استفاده از کمربند ایمنی به اجرا گذاشته شد.
علاوه بر این خرداد ماه سال 89 نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه رسیدگی به تخلفات رانندگی ماده 20 این لایحه را به تصویب رساندند که بر این اساس، رانندگان و سرنشینان خودروها در صورت نبستن کمربند ایمنی و رانندگان و ترک نشینان موتورسیکلت ها در صورت نداشتن کلاه ایمنی استاندارد، بر اساس جدول جرایم رانندگی، جریمه خواهند شد.
همچنین همه رانندگان خودروهایی که تاکنون برای سرنشینان خود کمربند ایمنی نصب نکرده اند موظفند در مدت 6 ماه از تاریخ تصویب این قانون، برای نصب کمربند ایمنی استاندارد در خودروهای خود اقدام کنند. اعمال مقررات مندرج در این ماده در خصوص خودروهای فاقد کمربند منوط به انقضای این مهلت خواهد بود.
حساسیت پلیس برای بستن کمربند توسط سرنشینان عقب خودرو
معاون اجرایی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، با بیان اینکه براساس قانون همه سرنشینان عقب نیز علاوه بر سرنشنینان جلو باید در جاده های برون شهری از کمربند ایمنی استفاده کنند تصریح کرد: در صورتی که خودرو های مدل قدیمی صندلی عقب آنها مجهز به کربند ایمنی نیست رانندگان موظف اند خودروی خود را مجهز به کمربند ایمنی کنند .
به گفته سردار حمیدی، بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب خودرو در معابر شهری و روستایی نیز الزامی است و باعث کم شدن خطرهای ناشی از تصادفات می شود.
وی درباره اینکه به نظر میرسد دیگر حساسیتی در مورد کمربند سرنشینان عقب خودروها وجود ندارد، تصریح کرد: چنین موضوعی صحیح نیست و بستن کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان خودروها اعم از جلو و عقب اجباری است و نبستن آن تخلف محسوب شده و قطعا ماموران پلیس راه در صورت مشاهده با آن برخورد و متخلفان را جریمه خواهند کرد.
این مقام ارشد پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خاطر نشان کرد: از همه مردم میخواهم که برای حفظ ایمنی و سلامت خود حتما کمربند ایمنی را ببندند، تصادفات متعددی بوده که سرنشینان جلو کمربند خود را بسته و آسیبی ندیدهاند، اما سرنشین صندلی عقب به دلیل نبستن کمربند ایمنی از خودروها به بیرون پرتاب شده و جان خود را از دست داده است.
لزوم تهیه سند ملی برای تدوین نقشه راه پیشگیری از حوادث جاده ای
وزیر بهداشت، اول شهریور ماه در بیست و چهارمین کنفرانس بینالمللی حمایت از جوامع ایمن در تبریز گفت: بر اساس آمارها، سالانه از حدود 380 هزار مرگ، 313 هزار مورد به دلیل بیماری های غیر واگیر از جمله حوادث جاده ای و سایر حوادث است.
وزیر بهداشت با اشاره به مرگ و میر سالانه 16 هزار نفر در حوادث جاده ای در کشور، گفت: این 16 هزار مورد مرگ و میر، موارد ثبت شده در صحنه تصادفات است اما ناتوانی ها و مشکلات روحی، روانی، اجتماعی و خانوادگی در حوادث بسیار قابل توجه است.
نمکی با بیان اینکه 30 سال پیش، پیشگیری از حوادث جادهای را در برنامههای ملی اجرا کردیم، افزود: کمربند ایمنی از همان زمان ثبت شد و این باعث افتخار است که از همان زمان به این موضوع فکر کردیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: عامل اصلی در ارتقاء تندرستی جامعه و حوادث جادهای، انسانی است که باید آموزش کافی را به او داد و این آموزشها نباید قبل از گرفتن گواهینامه رانندگی باشد، بلکه باید این آموزش ها را از زمان تحصیل در مدرسه، آغاز کرد.
وی تهیه سند ملی برای تدوین نقشه راه مدیریت حوادث و ترافیک در کشور را لازم و ضروری برشمرد و افزود: این سند با همکاری وزارت بهداشت، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سایر نهادها تدوین خواهد شد.
چند دلیل محکم برای بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان عقب خودرو:
برخورد با وسیله درون دست و یا صندلی جلو
اگر در صندلی عقب خودرو سرنشینی باشد که در دستش لپ تاپ است و متوجه نباشد، در اثر ترمز خودرو، به شدت با صندلی جلو و یا لپ تاپ برخورد میکند. این امر میتواند حوادث دلخراشی را برایش به وجود آورد. طبق تحقیقات صورت گرفته افرادی که در صندلی عقب اتومیبل مینشینند تا ۴۴ درصد بیشتر از سایر افراد در معرض خطر قرار دارند.
جلوگیری از مرگ و میر
همان طور که گفته شد، نبستن کمربند ایمنی احتمال جراحات و مرگ میر درون جادهها را به میزان چشم گیری افزایش میدهد. دیده شده است که در برخوردهای ناگهانی و شدید در صورت مقاوم بودن خودرو سرنشینانی که کمر بند ایمنی نبستهاند از طریق شیشه خودور به بیرون پرتاب میشوند و این امر به آسانی جان آنها را میگیرد. از این رو بهتر است که در طول مسیر جاده، حتما از کمربند ایمنی استفاده شود.
برخورد سر با ستون و شیشههای بغل
معمولا در بیشتر حوادث منجر به مرگ، بیشترین آسیب به سر وارد میشود. از این رو محافظت از آن در جایگاه ویژهای برخوردار است. به طور مثال اگر شتاب ماشین زیاد باشد با قیچی شدن ماشین و به چپ و راست رفتن آن ممکن است، سر سرنشینان به ستونهای کناری و یا شیشههای پنجرهها برخورد کند و در نتیجه آسیب بسیار شدیدی به آن وارد شود. برای جلوگیری از چنین وضعیتی بهتر است از کمربند ایمنی استفاده شود.
بالا بردن درصد زنده ماندن
وقتی وسیله نقلیه با شتاب بسیار زیاد به دور خودش میچرخد، استفاده از کمربند ایمنی در چنین شرایطی میتواند تا ۴۵ درصد جان سرنشینان خودرو را در برخوردهای احتمالی حفظ کند. از این رو شانس زنده ماندن و کمتر جراحت دیدن را تا ۴۵ درصد افزایش میدهد. البته این مورد در کامیونها تا ۶۰ درصد درصد میتواند جان سرنشینان را حفظ کند.
بالا بردن اطمینان خاطر و فاصله گرفتن از استرس
شاید شما هم با استرسهای ناشی از ترمزهای ناگهانی در جاده را تجربه کرده باشید. همان طور که میدانید استرسها نقش بسیار پر رنگی را در ایجاد بیماریها به ویژه بیماریهای خطرناک ایفا میکنند. از این رو شما با بستن کمربند میتوانید تا حدودی با آرامش خاطر بیشتری به مسیرتان ادامه دهید.
لزوم استفاده از کمربند و صندلی کودک برای کودکان در خودرو
تحقیقات صورت گرفته اثبات کرده، تعدادی از ملزومات، جان انسان را نجات داده و از شدت صدمات کاسته است و تمام سرنشینان خودرو بایستی به طور مناسبی در زمان تردد با وسیله نقلیه موتوری از وسایل ایمنی استفاده کنند. کمربند ایمنی و صندلی محافظ کودکان از این دسته ملزومات و مقررات ثانویه می باشند.
یکی از ابزارها و وسایلی که در زمان وقوع تصادف می تواند از مصدوم شدن یا جان باختن افراد پیشگیری کند صندلی کودک می باشد که درواقع یکی از عوامل مرتبط با وسایل نقلیه و در جهت مهار کودکان است.
مرگ ناگوار کودکان به دلیل فقدان قانون الزام به استفاده از صندلی کودک
در ایران علی رغم اینکه تعداد زیادی از جان باختگان تصادفات کودکان هستند و عمده علل صدمه به آنان پرت شدن از خودرو بوده و عدم استفاده از صندلی کودک و بی توجهی به این امر منجر به بروز این حوادث می شود و از طرفی قانونی در این رابطه و الزام آنان به استفاده از صندلی کودک در ایران وجود ندارد که در این زمینه علاوه به اقدامات فرهنگی و ترغیب رانندگان به استفاده از آن در خودرو برای کودکان ضروری به نظر می رسد.
سخن پایانی
شاید بعضی از ما ، فقط برای جریمه نشدن توسط پلیس از کمربند ایمنی را ببندیم ولی این را در نظر بگیریم که بستن کمربند تا حد زیادی شانس زنده ماندن ما و عزیزانمان را در تصادفات بالا می برد پس با عادت کردن به بستن کمربند ایمنی اطمینان خاطر و آرامش خود را در هنگام رانندگی افزایش دهیم.
بی تردید در تصادفات چند ماهه اخیر از سال جاری که در برخی از آن ها با ده ها کشته و مصدوم همراه بوده، اگر چنانچه سرنشينان وسيله نقليه تصادفي به ویژه سرنشینان عقب خودرو از کمربند ايمني استفاده مي کردند قطعاً تعداد جان باختگان و مصدومان کمتر از این بود و امروز بسیاری از خانواده در سوگ عزیزانشان ننشسته بودند.
پس اگر می توانیم با بستن یک کمربند ساده جان خود را در تصادفات جاده ای نجات دهیم چرا این همه به این موضوع بی اعتنا هستیم و آن را کم اهمیت و بی مصرف می دانیم. شاید بستن کمربند ایمنی برایمان در طول مسیر سخت باشد اما باید بدانیم که کارشناسان و پژوهشگران آن را برای ایمنی و حفاظت از جان ما ساخته اند. بیاییم قدر این موقعیت ها را بدانیم.#