سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حمیدرضا پگاه بازیگر سینما و تلویزیون با نقد سفارشیسازیهای گل درشت به «جوان» گفت: به عنوان بازیگر بارها با فیلمنامههایی روبهرو بودهام که سفارش را با شعارزدگی اشتباه میگیرند و همین است که موجب میشود کمتر بازیگر شناختهشدهای به ایفای نقش در چنین محصولاتی راضی شود. وی ادامه داد: اینکه ارگان یا نهادی به لحاظ مضمونی برای دراماتیک شدن سوژهای را سفارش دهد ایرادی ندارد ولی سفارشدهندگان باید حواسشان باشد که اول نویسنده حرفهای برای داستانپردازی انتخاب کنند و بعد نویسنده را آزاد بگذارند که با دغدغههای خود کار کند و اگر فکر میکنند تفاهم ندارند از هزینه کردن بیتالمال پرهیز کنند.
این بازیگر میافزاید: نکته دیگری که وجود دارد این است که سفارشگیرندهها در کنار تخصص باید تعهد به مضمون هم داشته باشند. اگر اعتقاد نباشد تناقض ایجاد میشود. با لحاظ شدن این دو پیشنیاز نویسندگان و کارگردانان باید آزاد باشند که با قدرت تخیل خود بنویسند و دکوپاژ کنند. آدمها باید دغدغههای خودشان را بنویسند و بسازند و حتی سفارشیترین مفهوم را نیز از دریچه تجربیات خود تصویر کنند.
پگاه تأکید کرد: در بسیاری از محصولات سفارشی خیلی نگاهمان محدود و از یک زاویه خاص است و تمام قصهها و ماجراها را از یک زاویه خاص میخواهیم نگاه کنیم و حواسمان نیست که باید آن زاویه بازتر شود و از زوایای گوناگون بتوانیم به ماجرا نگاه کنیم و به آن اتفاق بپردازیم و سلایق مختلف را لحاظ کنیم. وی عنوان کرد: اگر نگاهمان از یک زاویه باشد، طبیعی است که تعداد مخاطبانمان محدود میشود و در نهایت خودمان میمانیم و سفارشدهندگان، در صورتی که اگر تلاش کنیم در مرور یک رویداد زوایای پنهان را بازنمایی کنیم قطعا بر دامنه مخاطبان افزوده میشود.
پگاه با اشاره به قدرت بالای انتخاب مخاطب در روزگار دیجیتال اظهار داشت: سفارشیسازیهای گل درشت موجب شده برخی سریالهای شبکههای ماهوارهای که نه قصه دارد و نه کارگردانی و نه بازی و فقط رنگ و لعاب و فضای متفاوت دارد، مخاطب جذب کنند. آنها هیچ وقت قصههای جدیدی نمیگویند و روابط خاص و جدیدی را تعریف نمیکنند و فقط رنگ و لعاب دارند ولی ما داستانهای تازه و سوژههای بکرمان را با زاویه دیدهای بسته و عقب مانده حرام میکنیم.