کد خبر: 974903
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن در جلسه این شورا تأیید شد.
سرویس جامعه جوان آنلاین:  عباسعلی کدخدایی در توئیتی نوشت: طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن‌که در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفته بود، پس از بحث و بررسی، عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی به مجلس اعلام شد.

پیش از این درباره واژه جنایت که در طرح اعلامی نمایندگان بود، شورای نگهبان ایراد وارد کرده بود. با توجه به ایرادات شورای نگهبان، بنا بود در ماده یک طرح قبلی عبارت «جنایت بر نفس و عضو» اصلاح شود. ظاهراً ایراد شورای نگهبان به این موضوع بوده که واژه «منفعت» هم باید به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی اضافه شود.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در جلسه علنی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن را که از شورای نگهبان اعاده شده بود، بررسی و اصلاح کردند.

در ماده یک این طرح عبارت «جنایت بر نفس و عضو» به عبارت «جنایت بر نفس، عضو یا منفعت» اصلاح شد.

در تبصره ۲ ماده یک این طرح بعد از عبارت اسیدپاشی، عبارت «به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی در جامعه باشد. به نحوی که به موجب ناامنی در محیط شود» حذف و عبارت «مشمول مقررات ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/ ۲/ ۹۲ باشد»، اضافه شد.

در ابتدای ماده۲ این طرح هم بعد از عبارت (یا به هر علتی مانند) عبارت (فرار مرتکب یا) حذف و بعد از عبارت (پرداخت دیه یا اش) عبارت (یا وجه المصالحه حسب مورد) اضافه می‌شود.

تبصره‌های یک و ۲ ماده ۲ هم حذف شدند. طبق تبصره یک این ماده به منظور حمایت از بزه دیدگان موضوع این قانون در مواردی که به علت مرگ یا فرار، دسترسی به مرتکب ممکن نیست دیه از اموال وی و در صورت نداشتن مال یا کافی نبودن آن، تمام یا باقیمانده دیه از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

طبق تبصره ۲ این ماده هم هرگاه پس از دریافت دیه از بیت‌المال مرتکب دستگیر شود، حق قصاص برای بزه‌دیده یا اولیای دم محفوظ است لیکن بیت‌المال با توجه به امکانات مال بزه‌دیده یا اولیای دم، حق رجوع به آن‌ها را خواهد داشت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
0
0
تایید صلاحیت نامزدها بسیار مهم است. سپاه هم به عنوان منبع در استعلام قوه قضاییه می تواند دخیل باشد به عنوان ضابط قضایی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار