کد خبر: 974550
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۵
کابینه لبنان تمام ۲۴ بند اصلاحات پیشنهادی سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان را تصویب کرد، ولی اعتراضات همچنان ادامه دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سمیر جعجع، رئیس حزب نیرو‌های لبنانی نزدیک به عربستان از وزرای این حزب خواسته از کابینه سعد حریری کناره‌گیری کنند.

سعد حریری دیروز از تصویب طرح پیشنهادی خود در نشست کابینه لبنان خبر داد و گفت که حقوق وزیران و نمایندگان لبنان نصف شد. حریری درباره اصلاحات جدید گفت: بودجه با کسر ۶/ ۰ درصدی و بدون تعیین مالیات‌های جدید برای مردم، بانک لبنان و دیگر بانک‌ها خواهد بود. به گفته نخست‌وزیر لبنان، حقوق رؤسا، وزرا و نمایندگان فعلی و سابق ۵۰ درصد و بودجه شورای توسعه و سازندگی ۷۰ درصد کاهش می‌یابد. پیش‌نویس قانون عفو عمومی نیز تا پایان سال جاری میلادی تصویب خواهد شد و ۲۰میلیارد دیگر برای حمایت از خانواده‌های فقیر و ۱۶۰ میلیون دلار برای حمایت‌های وام‌های مسکن اختصاص می‌یابد. نخست‌وزیر گفته که حتی برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام نیز آماده است: «هدف ما از این تصمیم‌ها داد و ستد با جوانان برای ترک خیابان‌ها نیست. اگر خواسته شما برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام است من مشکلی ندارم.»‌با این حال حریری صحبتی درباره استعفا نکرد. «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان نیز در جلسه کابینه گفت تظاهرات کنونی منعکس‌کننده درد مردم است، اما تعمیم فساد به همه، ظلم بزرگی است. وی ادامه داد: «حداقل باید به محرمانه بودن اطلاعات حساب‌های بانکی کسانی که در حال یا گذشته مسئولیت وزارتی داشته‌اند، پایان داد شود.»

به رغم تصویب اصلاحات، سمیر جعجع، رئیس حزب «القوات اللبنانیه» نزدیک به سعودی با این حال استعفای این حزب از دولت لبنان (چهار وزیر) را اعلام کرده تا دولت سقوط کند و از این فراتر، خواستار کناره‌گیری دولت حریری شده است. جعجع که دو روز پیش حزب‌الله را عامل نابسامانی‌های لبنان خوانده بود، در مصاحبه‌ای با روزنامه لبنانی «lorientlejour» که به زبان فرانسه منتشر می‌شود، گفته که این بار مهار مردم سخت است، سعد حریری، نخست‌وزیر باید استعفا دهد تا دولت جدید تشکیل شود و این دولت جدید به دور از طبقه سیاسی فعلی باشد. وی جنبلاط را نیز به استعفا فراخوانده؛ سناریویی که البته تاکنون اتفاق نیفتاده است. جعجع ادعا می‌کند که لازم است «دولت متخصصان» تشکیل شود. او هرچند گفته که منظور او «دولت تکنوکرات به معنای عام آن نیست بلکه منظور این است که افراد مستقل بر اساس شایستگی انتخاب شوند تا بتوانند در قالب تیمی به هم پیوسته کشور را اداره کنند»، ولی سخنان جعجع به معنای عبور از ترتیبات توافق طائف در سال ۱۹۹۰ است که ریشه در وضعیت فرقه‌ای، اجتماعی و مذهبی خاص لبنان دارد. او بدون اشاره به توافق طائف گفته دولت‌های وحدت ملی در طول سال‌های قبل شکست خود را ثابت کرده‌اند. جعجع می‌گوید: «ما نمی‌گوییم حتماً جایگزینی برای حریری انتخاب شود، وی می‌تواند در رأس دولت مستقلانی که از آن سخن می‌گویم، قرار داشته باشد.» جعجع درباره موضع اخیر «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حز‌ب‌الله گفته که نصرالله نظر خود را دارد و حزب وی نیز نظر واضح خود را دارد؛ مردم این بار از تظاهرات در مهم‌ترین سنگر‌های حزب‌الله و جنبش امل (جنوب لبنان) خسته نمی‌شوند و مقابله با آن‌ها آسان نیست.

سناریویی که محقق می‌شود
روزنامه «رأی‌الیوم» روز یک شنبه در یادداشتی به قلم «کمال خلف» نوشته بود که محافل سیاسی سرعت استعفای حزب القوات اللبنانیه [از کابینه]را اینگونه تفسیر می‌کنند که این اقدام هماهنگ با تمایل سعودی برای استعفای دولت سعد حریری است. الرأی الیوم نوشت: «سمیر جعجع در حال حاضر نزدیک‌ترین فرد به عربستان سعودی در لبنان است و این اقدام وی به شکلی غیرمستقیم موضعش را منعکس کرده است.» تحولات دیروز لبنان بعد از تأیید طرح بیست‌وچهاربندی سعد حریری در کابینه نشان داد که تحلیل رأی‌الیوم تا چه حد به واقعیت نزدیک است. روز دو شنبه به‌رغم تصویب طرح حریری در کابینه، اعتراضات برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت. شبکه خبری الجزیره به فراخوان معترضان برای ادامه حضور در خیابان‌ها برای اعتراض به مشکلات اقتصادی و فساد دولتی، اشاره کرده و نوشته است: مخالفان می‌خواهند اعتراضات را گسترش دهند. به گزارش اسکای نیوز، درخواست تظاهرکنندگان علاوه بر بهبود وضعیت معیشتی و لغو مالیات‌های در نظر گرفته شده در بودجه ۲۰۲۰ تا درخواست برای براندازی دولت و نظام گسترش یافته است. راهنمایی و رانندگی لبنان ا اعلام کرد، تظاهرکنندگان مسیر‌هایی در نبطیه و حاصیبا در جنوب، کسروان در جبل لبنان و بعلبک در شرق لبنان و زحله در مرکز و طرابلس در شمال کشور را مسدود کردند. به طور موازی، تعدادی از عشایر منطقه بقاع با دبیرکل حزب‌الله تجدید میثاق کردند. عشیره آل شمص در بیانیه خود اعلام کردند به نمایندگی از فرزندان کوچک و بزرگ خود و همه اهالی عزیز و محترم بقاع تأکید می‌کنیم، هرگز اجازه نخواهیم داد خواسته‌های بر حق تظاهرات مسالمت آمیز لبنانی‌ها از طریق اتهام‌زنی به مقاومتی که حامی همه گروه‌های لبنانی بوده است، از مسیر خود منحرف شود. همچنین برخی از معترضان در میدان «ریاض الصلح» بیروت اقدام به آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی کردند. همزمان در شهر «صور» در جنوب لبنان نیز جوانان با آتش زدن پرچم این رژیم، شعار دادند که در خط مقدم مبارزه علیه «دشمن اسرائیلی» هستند. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به این حمایت‌ها پیوسته و اکنون هشتگ «السید_نصرالله_ثقتنا» (سید حسن نصرالله مورد اعتماد ما است) در توئیتر ترند شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار