کد خبر: 971931
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳
افت شاخص‌های کلیدی اقتصاد امریکا در حوزه اشتغال، خدمات و تولید نشان از تضعیف و شکست سیاست‌های تهاجمی ترامپ است
افت اقتصادی امریکا نتیجه جنگ تجاری ۱۵ماهه دولت ترامپ با چین است که اعتماد به تجارت را پایین آورده و تولید کارخانه‌ای را کاهش داده است، اما در روز‌های اخیر پای تعرفه‌ها به اتحادیه اروپا نیز کشیده شده و فرانسه و اتحادیه اروپا نیز امریکا را تهدید به تحریم کرده‌اند
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اکنون ترامپ نه‌تن‌ها در حوزه سیاست با استیضاح مواجه است، بلکه در حوزه اقتصادی وعده‌هایی داده که در حال بر باد رفتن است و می‌رود که در اقتصاد جهانی اجماعی نانوشته علیه امریکا شکل بگیرد. اجماعی که در حقیقت با زیاده‌خواهی‌ها و حرکت‌های خارج از عرف در اقتصاد جهان بر دیگران تحمیل کرده است.

داده‌های ضعیف تولید

پس از اینکه داده‌های آماری نشان داد بخش تولید امریکا بیش از حد انتظار افت کرده و رشد اشتغال در حال کندتر شدن است، نرخ سود اوراق خزانه‌داری امریکا چهارشنبه شب و صبح پنج‌شنبه مجدداً افت کرد.
رویترز در این باره نوشت: «نرخ سود اوراق ۱۰ ساله امریکا به افت خود ادامه داد و به ۵۸ /۱ درصد رسید. نرخ سود اوراق ۳۰ ساله امریکا هم به ۰۸۵/ ۲ درصد افت کرد. نرخ سود اوراق دو ساله امریکا هم تا ۴۸۲ /۱ درصد پایین آمد.

گزارش اشتغال بخش خصوصی در امریکا نیز که چهارشنبه شب منتشر شد، نشان داد به‌رغم اینکه کارفرمایان امریکایی در ماه سپتامبر به مشاغل این کشور افزوده‌اند، اما سرعت افزایش مشاغل بسیار کمتر از ماه گذشته بوده است. شرکت‌های امریکا ۱۳۵هزار شغل جدید در ماه سپتامبر اضافه کرده‌اند، در‌حالی‌که در ماه آگوست ۱۵۷ هزار شغل جدید اضافه شده بود. باید توجه داشت که تعداد مشاغل اضافه شده ماه آگوست ۱۹۵ هزار شغل اعلام شده بود که حالا با اعلام گزارش جدید به ۱۵۷ هزار شغل اصلاح شده است.
یک روز قبل از این هم اداره مدیریت منابع در گزارش خود اعلام کرده بود بخش تولید امریکا به ضعیف‌ترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است.

گفته می‌شود که افت اقتصادی امریکا نتیجه جنگ تجاری ۱۵ماهه دولت ترامپ با چین است که اعتماد به تجارت را پایین آورده و تولید کارخانه‌ای را کاهش داده است، اما در روز‌های اخیر پای تعرفه‌ها به اتحادیه اروپا نیز کشیده شده و فرانسه و اتحادیه اروپا نیز امریکا را تهدید به تحریم کرده‌اند، به علاوه تقریباً جامعه جهانی در حال گذر از دلار در مراودات و تجارت خود هستند.

برخی کارشناسان نیز افت تولید به کمتر از ۱۰ سال اخیر را نتیجه اعمال همین سیاست‌های تعرفه‌ای و تحمیل رکود را از محل افزایش قیمت تمام شده کالا‌ها و گرانی کالا‌ها و در نتیجه کاهش تقاضا می‌دانند که در این ماه‌ها نمود بیشتری خواهد داشت.
تحقیقات مؤسسه مدیریت عرضه کاهش هزینه مصرف‌کننده را در ماه آگوست نشان می‌دهد. افت اقتصادی امریکا نتیجه جنگ تجاری ۱۵ ماهه دولت ترامپ با چین است که اعتماد به تجارت را پایین آورده و تولید کارخانه‌ای را کاهش داده است.

به نوشته رویترز تولید کارخانه‌ای امریکا شدیداً از عوارض تجاری ضربه خورده، در‌حالی‌که کاخ سفید می‌گوید این عوارض برای حفاظت از صنایع در برابر رقابت ناعادلانه خارجی لازم است. دونالد ترامپ فدرال رزرو مخصوصاً جروم پاول، رئیس آن را مقصر ناکارآمدی بخش تولید کارخانه‌ای می‌داند.
ترامپ بلافاصله پس از انتشار نتیجه تحقیقات مؤسسه مدیریت عرضه در توئیتر خود نوشت: «همانطور که پیش‌بینی می‌کردم پاول و فدرال رزرو اجازه دادند دلار بسیار قدرتمند شود، مخصوصاً نسبت به سایر ارز‌های دنیا. به این ترتیب تولید‌کنندگان ما تحت تأثیرات منفی آن قرار گرفتند. نرخ فدرال رزرو بسیار بالاست. آن‌ها خودشان بدترین دشمن خودشان هستند. رقت‌انگیز است.»

کاهش تولید کارخانه‌ای باعث می‌شود فدرال‌رزرو مجبور شود در اکتبر دوباره نرخ بهره را پایین بیاورد. فدرال رزرو ماه گذشته برای اولین‌بار از ۲۰۰۸ پس از کاهش هزینه‌های وام‌گیری در جولای، نرخ بهره را پایین آورد تا روند ۱۱ ساله توسعه اقتصادی ادامه یابد.
کاهش تولید کارخانه‌ای در امریکا نشان‌دهنده نمونه‌های مشابهی در منطقه یورو، ژاپن، انگلیس و چین است.
سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی خود را از رشد تجارت جهان در سال‌جاری بیش از ۵۰ درصد کاهش و اخطار داده است وضع عوارض بیشتر، کند شدن اقتصاد‌ها و بی‌ثباتی ناشی از برگزیت بیش از این بر تجارت جهان تأثیر می‌گذارد.

کاهش اشتغال در امریکا با وضع عوارض جدید بر مواد‌غذایی اروپا

وضع عوارض جدید ۲۵ درصدی امریکا بر محصولات غذایی اروپا تأثیری منفی بر اشتغال امریکا در ۱۴ هزار خرده‌فروش تخصصی مواد‌غذایی و ۲۰ هزار خرده‌فروش دیگر در سراسر امریکا می‌گذارد.
همچنین رویترز در گزارشی مجزا نوشت: «عوارض جدید ۲۵ درصدی امریکا بر پنیر ایتالیا، بیسکویت انگلیس، زیتون اسپانیا و هزاران محصول غذایی دیگر اروپا باعث افزایش قیمت‌ها قبل از فصل تعطیلات می‌شود و برای اشتغال امریکا هزینه‌هایی دارد.»

اداره نمایندگان تجاری امریکا اعلام کرد: «پس گرفتن مجوز سازمان تجارت جهانی برای اقدام علیه سوبسید‌های اتحادیه اروپا به هواپیما‌های بزرگ، بر صد‌ها محصول غذایی اروپا عوارض وضع می‌کند.»
مجمع اختصاصی غذا طی بیانیه‌ای گفت: «این عوارض فروش را کاهش می‌دهد و تأثیری منفی بر اشتغال امریکا در ۱۴ هزار خرده‌فروش تخصصی مواد‌غذایی و ۲۰ هزار خرده‌فروش دیگر در سراسر امریکا می‌گذارد.»
گروه‌های تجاری امریکا اعلام کردند: «قیمت‌های بالاتر با نزدیک شدن به فصل تعطیلات بر کیف پول امریکایی‌ها فشار می‌آورد و آن‌ها را از مواد‌غذایی لذت‌بخشی که برای جشن روز شکرگزاری و تعطیلات پایان سال برای خانواده‌هایشان فراهم می‌کنند دور می‌کند.»

عوارضی که در این هفته بر انواع مشروبات الکلی اسکاتلند وضع شد، بر ۴/ ۳ میلیارد دلار از واردات تأثیر می‌گذارد و باعث از دست رفتن حدود ۱۳ هزار شغل در امریکا از جمله رانندگان کامیون و کشاورزان می‌شود.
جوز آندرس، یک سرآشپز اسپانیایی گفت: «این عوارض نه‌تن‌ها بر اقتصاد‌های روستایی اروپا که بر هزاران شغل کوچک در امریکا هم تأثیر می‌گذارد.»
وی از دونالد ترامپ خواست تجدید‌نظر کند: «آیا شما یک تاجر هستید؟ اگر می‌توانید با دشمنانتان مذاکره کنید، اول با متحدان گفتگو کنید.»

افت رشد بخش خدمات

به علاوه فعالیت بخش خدمات امریکا در ماه سپتامبر در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها در مورد عوارض به پایین‌ترین حد طی سه سال گذشته رسید.
بنا بر گزارش دیگری از رویترز، فعالیت بخش خدمات امریکا در ماه سپتامبر در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها در مورد عوارض به پایین‌ترین حد طی سه سال گذشته رسید که نشان می‌دهد درگیری‌های تجاری بر اقتصاد وسیع‌تر هم تأثیر گذاشته است.
اطلاعات ضعیف می‌تواند فدرال رزرو را مجبور کند بار دیگر نرخ بهره را در ماه جاری پایین بیاورد تا روند توسعه اقتصادی امریکا را حفظ کند. بانک مرکزی امریکا ماه گذشته پس از اینکه هزینه‌های وام‌گیری را در ماه جولای برای اولین‌بار از بحران مالی ۲۰۰۸ کاهش داد، نرخ بهره را پایین آورد.

کریس راپکی، اقتصاددان ارشد بانک MUFG در نیویورک گفت: «این رکود در حال گسترش است و این یعنی فدرال رزرو باید برای سومین‌بار در سال‌جاری در نشست بعدی در اواخر همین ماه نرخ بهره را کاهش دهد.»
اطلاعات ضعیف بخش تولید و خدمات باعث شده اقتصاد‌دان‌ها پیش‌بینی خود را از رشد تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه سوم سال میلادی جاری تا ۳ /۱ درصد کاهش دهند. اقتصاد امریکا در سه ماهه دوم سال جاری ۱/ ۲ درصد رشد داشت که نسبت به نرخ رشد ۳ درصدی دوره ژانویه تا مارس کندتر شده بود.

افزایش ۵ /۲ دلاری طلا با آمار‌های ضعیف

انتشار آمار‌های ضعیف از تولید و اشتغال در امریکا سبب شد سرمایه‌گذاران طلا را به‌عنوان حوزه امن سرمایه‌گذاری انتخاب کنند و همین مسئله قیمت طلا را ۵/ ۲ دلار افزایش داد.
روز گذشته در بازار‌های جهانی قیمت هر اونس طلا با ۹ /۲ دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت هزار و ۵۰۱ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار