کد خبر: 970125
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موافقت کرده که به شرط عفو در پرونده‌های فسادش، حاضر است صحنه سیاسی را ترک کند. وی درحالی قصد دارد گزینه سوخته را به صهیونیست‌ها بفروشد که با شکست در انتخابات پارلمانی (کنست)، شانس چندانی برای تصدی مجدد نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی ندارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بنیامین نتانیاهو، که پس از ۱۱ سال پست نخست‌وزیری خود را از دست رفته می‌بیند، به تکاپو افتاده تا حداقل خود را از محاکماتی که در ماه‌های آینده گریبانگیرش خواهد شد، نجات دهد. شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی روز شنبه مدعی شد، نخست‌وزیر این رژیم به صورت محرمانه دنبال دریافت عفو در پرونده‌های فسادش است و حاضر است در مقابل آن صحنه سیاسی را ترک کند. این شبکه صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو چندین ماه است که می‌کوشد از «روون ریولین» رئیس اسرائیل درخواست عفو کرده و در ازای آن از صحنه سیاسی کناره‌گیری کند. نتانیاهو دست‌کم در این باره با یک فرد ناشناس صحبت کرده است، اما به نظر نمی‌رسد که ریولین با این درخواست موافقت کند. گفته می‌شود که آویخای مندلبلیت، دادستان کل رژیم صهیونیستی هم قاطعانه با درخواست نتانیاهو مخالفت کند، چرا که این اقدام نقض قانون است. گزارش‌ها حاکی است که اسحاق هرتسوگ، رهبر مخالفان کابینه احتمال دارد به عنوان حلقه ارتباطی نتانیاهو و ریولین در این زمینه مطرح باشد، اما او حضور در این مذاکرات را تکذیب کرده است.
 
چهار پرونده فساد مالی تحت عنوان پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح است و او در ماه‌های گذشته، حدود ۱۰ بار درباره این پرونده‌ها بازجویی شده است. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های نتانیاهو از شکست در تشکیل کابینه است که با برکناری وی از نخست‌وزیری، مصونیت قضایی‌اش از بین برود و او در مورد اتهامات فسادی که ضدش مطرح شده، به زندان بیفتد و سرنوشتی مشابه ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی داشته باشد. پرونده نتانیاهو به اتهام رشوه و خیانت در امانت و کلاهبرداری در دادگاه اسرائیل است و احتمالاً محاکمه وی از اکتبر آینده آغاز خواهد شد.

تلاش نتانیاهو برای ترک صحنه سیاسی در ازای تبرئه شدن در پرونده‌های فساد خود و همسرش درحالی است که او و حزبش در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی که هفته گذشته برگزار شد، شکست خورد و با توجه به مخالفت احزاب دیگر برای ائتلاف با او برای تشکیل کابینه، نتانیاهو عملاً شانسی برای نخست‌وزیری مجدد ندارد. نتانیاهو در روز‌های اخیر تلاش‌های زیادی کرد تا بتواند با ائتلاف سایر احزاب کابینه ائتلافی تشکیل داده و با حفظ پست نخست‌وزیری بتواند از این طریق، مصونیت قضایی برای خود دست و پا کند، اما هیچ یک از احزاب حاضر به همکاری با حزب لیکود نشدند. به نظر می‌رسد نتانیاهو از تکیه زدن مجدد بر مسند نخست‌وزیر ناامید شده است و تلاش می‌کند از طریق ارتباط‌های سیاسی، این مصونیت قضایی را برای خود فراهم کند. نتانیاهو به دلیل شکست در برابر گروه‌های فلسطینی در ماه‌های اخیر به شدت تحت فشار رهبران سایر احزاب قرار گرفته بود و این انتقاد‌ها سرانجام به شکست او در انتخابات منجر شد که پایانی بر یک دهه سیاست‌های جنجالی او در سمت نخست‌وزیری بود.

ابهام در روابط تل‌آویو – واشنگتن
دنیل شاپیرو، عضو مؤسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو که پیش‌تر از سال ۲۰۱۱ تا پایان دولت اوباما سفیر واشنگتن در سرزمین‌های اشغالی بود، در مطلبی برای روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به روابط تل‌آویو-واشنگتن و انتخابات پارلمانی اخیر در سرزمین‌های اشغالی نوشت: «حزب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در انتخابات دوم شد. مذاکرات ائتلافی در دست انجام است، اما طرف مقابل حتی حاضر به دیدار با او نیست و اگر او این موانع را رفع کند، کیفرخواست‌های مرتبط با فساد چشم انتظار اوست». وی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: «بعد از حضور یک دهه‌ای نتانیاهو در عرصه سیاسی اسرائیل، محتمل است که پایان دوره او را تصور کنیم. روابط امریکا – اسرائیل عمیق، جامع و چندجانبه است و شامل مؤلفه‌های امنیتی، اقتصادی، فناوری و اجتماعی می‌شود. این بیش از روابط شخصی میان رهبران است. همچنین نتانیاهو به چهره‌ای تبدیل شده است که شخصیت و حضور او بر روابط دو طرف چیره شده است. او طولانی‌ترین مدت نخست‌وزیری را در تاریخ اسرائیل داشته است، اما ممکن است از تلاش‌ها برای کسب پنجمین دوره نخست‌وزیری جان سالم به در نبرد.» سفیر پیشین واشنگتن در سرزمین‌های اشغالی بر این باور است که در واقع، اگر نتانیاهو از عرصه سیاسی کنار برود، روابط امریکا – اسرائیل لطمه می‌بیند. از نقطه نظر امریکا، چهره دیگری در اسرائیل نیست که به همان سبک در پست نخست‌وزیری عمل کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار