اولین خوانش از نمایشنامه «دخترلُر» اجرا شد
کد خبر: 969433
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/0044C1
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
بازنویسی مدام نمایشنامه از شگردهای نوشته خوب است
نمایشنامه نویس و کارگردان مشهور اصفهانی در نمایشنامه نامه‌خوانی "دختر لُر" گفت: یکی از شگردهای نوشته خوب بازنویسی مدام نمایشنامه است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،همزمان با روز ملی سینما نمایشنامه «دختر لُر» به نویسندگی و کارگردانی محسن رهنما و با خوانش مژگان نوایی در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار شد.

 این نمایشنامه خوانی با استقبال علاقه مندان هنر تئاتر مواجه شد و فرصتی پدید آورد تا زندگی نخستین هنرپیشه زن اولین فیلم ناطق ایرانی از زاویه ای جدید نگاه شود. زاویه ای که نشان از تنهایی و انزوا و بی مهری سینما دارد به هنرمندانی که روزگاری تابو می شکستند. یکی آن زمان که برای اولین بار که هیچ زنی قبول نمی کرد، جلوی دوربین رفت و همین باعث شد از طرف فامیل و مردم طرد شود و دیگری همان اویی که صحبت های صریحش در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از مشکلات سینما و دلخوری هایش حکایت داشت و هر دو هم سرنوشت شدند. همان تنیدگی سرنوشتی که محسن رهنما در نمایشنامه «دخترلُر» معتمدآریا را با روح انگیز یکی می کند و سینما را به استهزا می کشاند.

محسن رهنما درباره نمایشنامه «دخترلُر» گفت: صدیقه سامی نژاد در شهر بم در استان کرمان متولد شد و به همراه همسرش دماوندی در استودیو امپریال فیلم بمبئی مشغول بود. سپس به هندوستان مهاجرت کرد و بعد از سالها به ایران بازگشت. سامی نژاد در اولین فیلم ناطق ایرانی به نام «دخترلُر» ساخته عبدالحسین سپنتا نقش آفرینی کرد که اکران عمومی شد. در این نمایشنامه سعی شده که به سال های دشوار تنهایی و رنج هایی که این بازیگر مهم با اسم هنری روح انگیز و بی مهری هایی که سینما و رسانه نسبت به وی روا داشتند در مونولوگی اشاره شود.

این نمایشنامه نویس و کارگردان مشهور اصفهانی ادامه داد: با روحیه تیمی، اولین خوانش از نمایشنامه «دخترلُر» اجرا شد. این مونولوگ توسط یکی از توانمندترین بازیگران تئاتر اصفهان به نمایش درآمد و امیدواریم خوانشی با خانم فاطمه معتمدآریا هم داشته باشیم.

وی افزود: در این نمایشنامه ارتباط معناداری بین صدیقه سامی نژاد و فاطمه معتمد آریا و بی مهری صنعت سینما و رسانه به این دو هنرمند در جریان است. حتی در طراحی پوستر سعی شده صورت خانم معتمدآریا و چشمان روح انگیز یکی شود تا این سرنوشت دو هنرمند به جامعه هنری و سینمایی تلنگری زده شود.

رهنما با بیان اینکه متاسفانه جز یک فیلم کوتاه مستند و بازسازی فیلمی درباره صدیقه سامی نژاد فیلمی درباره او ساخته نشده است تصریح کرد: اطلاعات درباره صدیقه سامی نژاد بسیار محدود و تکراری است و سعی کردم که با بازخوانی های بسیار به تنهایی این شخصیت نزدیک شوم. وی بیان داشت: به عنوان نمایشنامه نویس مدام در حال بازنویسی اثر هستم. پس از دریافت بازخوردها اثر را بازنویسی خواهم کرد. به نظر می رسد یکی از شگردهای نوشته خوب بازنویسی مدام نمایشنامه است.

رهنما با اشاره به اینکه اتفاق هایی که در مسیر زندگی هنری صدیقه سامی نژاد افتاده در قرابت با فاطمه معتمدآریاست اظهارکرد: سخنرانی صریح فاطمه معتمدآریا در جشنواره فیلم فجر و یا در جلسه هیات دولت به عنوان رییس انجمن صنفی بازیگران مانند انتخاب روح انگیز در نقش آفرینی در فیلم «دخترلر» است و از سوی دیگر بی مهری سینما و رسانه به این دو شخصیت باعث شده تا در خوانش نمایشنامه «دخترلُر» به این تنهایی و کم لطفی به هنرمندان پرداخته شود. 

نمایش نامه خوانی «دخترلُر» با همت دفتر تخصصی تئاتر، تالار هنر اصفهان و دفتر تخصصی سینما وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و همکاری گروه تئاتر دیگر برگزار شد. 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار