کد خبر: 969352
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
گزارش «جوان» از یک موکب متفاوت در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)
دختران جوان محجبه‌ای که با حمایل دختران انقلاب در این خیمه آمده‌اند تا به قول خودشان واجب امر به معروف و نهی از منکر را زیبا بجا آورند هر کدامشان قصه‌ای شنیدنی دارند؛ دخترانی که یکی از آن‌ها تا همین دو روز پیش به قول خودش ظاهری متفاوت داشته و دختر جوان دیگری که چادری شدنش را مدیون شهید حججی است و در مراسم تشییع این شهید بزرگوار تصمیم می‌گیرد چادر را به عنوان تاج بندگی برگزیند
زهرا چیذری
سرویس زنان جوان آنلاین: یک موکب متفاوت که در آن در کنار آب خنک و چای گرم از مهمانان با خوراک روحی و معنوی پذیرایی می‌شود! «دختران انقلاب» که حالا دیگر برای خودشان گروه شناخته شده‌ای هستند و آغاز جنبش مردمی‌شان تقریباً مصادف بود با فعالیت‌های سازمان یافته دختران خیابان انقلاب که حالا برنامه‌هایشان را سازمان‌یافته‌تر از قبل دنبال می‌کنند و این بار در دهه اول ماه محرم همزمان با دهه امر به معروف و نهی از منکر موکبشان را در چهار نقطه پرتردد شهر بر پا کردند. نخستین و اصلی‌ترین موکب خیابانی است که خاستگاه اصلی شکل‌گیری حرکتشان شد؛ خیابان انقلاب و چهارراه ولی‌عصر در ضلع شمالی پارک دانشجو و کنار ایستگاه متروی شلوغ و پر تردد تئاتر شهر. موکب دیگر در میدان هفت تیر است. میدان شهدا و میدان انقلاب نیز دیگر مکان‌هایی از شهر است که «دختران» انقلاب موکب‌های امر به معروفشان را در آن برپا کردند. پرچم سفید «دختران انقلاب» همزمان با برافراشته شدن پرچم سیاه عزاداری سالار شهیدان برافراشته شده است و این دختران انقلابی به سهم خودشان می‌خواهند از هر طریقی که بشود و بتوانند پرچم زمین گذاشته شده امر به معروف و نهی از منکر را در دست بگیرند و تکلیف خود را ادا کنند. این شده که یک روز تجمع حمایت از حجاب و عفاف را برگزار و روز دیگر موکب برپا می‌کنند؛ موکبی برای امر به معروف و نهی از منکر.

زیر خیمه دختران انقلاب

به چهارراه ولی‌عصر که می‌رسم خیمه نسبتاً بزرگ با پرچم سفید «دختران انقلاب» بر فراز آن خودنمایی می‌کند. خارج از موکب بلندگو‌هایی کار گذاشته شده که نوحه‌های متناسب با ماه محرم و صد البته امر به معروف و نهی از منکر را پخش می‌کند. نزدیک‌تر که می‌روم دختران جوان محجبه‌ای را اطراف خیمه می‌بینم که با حمایل‌های سفید رنگی که روی آن نوشته شده دختران انقلاب ایستاده‌اند و با لبخندی بر لب رهگذران را از نظر می‌گذرانند. به دنبال خانم‌هایی هستند که حجابشان چندان مناسب نیست. برای آنکه شیوه امر به معروفشان را ببینم بی‌آنکه بگویم خبرنگارم یکی از دختران انقلاب را دنبال می‌کنم که به دنبال دختر جوان بدحجابی می‌رود تا او را امر به معروف کند. در همهمه خیابان خیلی متوجه مکالمه‌ای که بینشان رد و بدل می‌شود نمی‌شوم، اما خروجی این گفت‌وگوی کوتاه می‌شود اینکه دختر جوان بدحجاب دستش را به سمت روسری‌اش می‌برد و کمی آن‌را جلو می‌کشد. هر دو لبخند بر لب دارند؛ هم دختر انقلاب و هم دختر جوانی که با وجود ظاهر متفاوتش نمی‌توان او را هم دختر انقلاب به شمار نیاورد به خصوص وقتی در داخل خیمه دختران انقلاب با دختر جوانی مواجه می‌شود که به قول خودش تنها دو روز است چادری شده و بهانه این چادری شدن هم از همین‌جا آغاز شده است؛ از خیمه دختران انقلاب!

پذیرایی با آب خنک و چای گرم

از من هم مثل بسیاری از خانم‌های رهگذر دیگر دعوت می‌شود به داخل خیمه بروم. وارد که می‌شوم دختر جوانی با حمایل دختران انقلاب با لبخند به طرفم می‌آید و خوشامد می‌گوید. در همان ابتدای ورود خانم مسنی با لبخند خوشامد می‌گوید و آب خنک و چای تعارف می‌کند. در داخل خیمه یک طرف چند فرش زمین را مفروش کرده و چند نفری از خانم‌ها نشسته‌اند و چای می‌نوشند. کمی آن طرف‌تر در گوشه‌ای خانمی مشغول نماز خواندن است و در انتهای موکب هم تلویزیونی تصاویر امر به معروف و نهی از منکر زیبای دختران انقلاب را به نمایش گذاشته است. در سمت دیگر خیمه، اما میز و صندلی گذاشته‌اند و چند خانم پشت میزی نشسته‌اند و با خانم‌هایی که به داخل خیمه دعوت می‌شوند مشغول گفتگو هستند. بسته‌های کوچکی روی میز کنار هم چیده شده‌اند؛ بسته‌هایی حاوی جملات و احادیثی درباره امر به معروف و نهی از منکر و وصیت شهدا درباره حجاب و عفاف. زنان و دختران جوانی وارد خیمه می‌شوند که شاید خیلی ظاهرشان مناسب نباشد، اما وقتی می‌خواهند از خیمه خارج شوند لبخند بر لب دارند و بسیاری از آن‌ها روسری‌هایشان را کمی جلوتر کشیده‌اند. کاغذ و قلمی روی میز است که خیلی از مهمانان موکب امر به معروف شماره تلفنشان را روی آن می‌نویسند.

امام حسین (ع) را دوست دارم

 از یکی از دختران جوانی که شماره تلفن می‌دهد می‌پرسم «برای چه شماره تلفنت را می‌دهی؟» پاسخ می‌دهد بناست برای برنامه‌های هیئت و کمک به هیئت اطلاع‌رسانی کنند. می‌گویم چرا به هیئت کمک می‌کنی؟ حاجت گرفتی یا دلیل دیگری دارد؟ می‌گوید نه همین طوری دوست دارم به هیئت کمک کنم. خانم دیگری با آرایش غلیظ توجهم را به خود جلب می‌کند که مثل خیلی از خانم‌های دیگر شماره تلفن می‌دهد و با لبخند از خیمه بیرون می‌آید. به دنبالش می‌روم و خودم را معرفی می‌کنم. از او هم درباره ماجرای شمار ه تلفن دادن می‌پرسم. می‌گوید بناست برنامه‌های هیئت را اطلاع‌رسانی کنند. با حسی حقیقی و باورپذیر می‌گوید «ما امام حسین را دوست داریم.» 
دختران جوان محجبه‌ای که با حمایل دختران انقلاب در این خیمه آمده‌اند تا به قول خودشان واجب امر به معروف و نهی از منکر را زیبا بجا آورند هم هر کدامشان قصه‌ای شنیدنی دارند. دخترانی که یکی از آن‌ها تا همین دو روز پیش به قول خودش ظاهری متفاوت داشته و دختر جوان دیگری که چادری شدنش را مدیون شهید حججی است و در مراسم تشییع این شهید بزرگوار تصمیم می‌گیرد چادر را به عنوان تاج بندگی برگزیند.

دختری انقلابی که ۲ روز است چادری شده!

شهرزاد سعیدی همان دختری است که هنگام این مصاحبه تنها دو روز بود به جمع دختران انقلاب پیوسته بود و به همین دلیل هم جزو افرادی نبود که امر به معروف می‌کنند، اما اشتیاقش برای حضور در جمع دختران انقلاب موجب شده بود تا سمت خوشامدگویی خیمه امر به معروف را به او بدهند. او می‌گوید خیلی خوشحالم که بین بچه‌ها هستم و از خدا می‌خواهم مرا در این راه ثابت قدم کند و تأکید می‌کند از همه دختران جوان می‌خواهم قدر خودشان را بدانند و ما در جمع دختران انقلاب منتظرشان هستیم. او هم رهگذری بوده که توسط دختران انقلاب به خیمه دعوت می‌شود. می‌گوید قرار گرفتن زیرپرچم امام حسین برایم تلنگری شد تا مسیر زندگی‌ام را تغییر بدهم. این همه تغییر در دو روز برایم عجیب و غیر قابل باور است؛ خودش هم قبول دارد عجیب است، اما تأکید می‌کند «مدت‌ها به دنبال یک تلنگر بودم و با دعوت به این خیمه و زیر پرچم امام حسین این تلنگر اتفاق افتاد.»
این دختر جوان حتی در این دو روز کلی درباره حجاب تحقیق کرده و معتقد بود قرار گرفتنش در این مسیر خواست خدا بوده است.

ماجرای چادری شدن در مراسم تشییع شهید حججی

سراغ یکی دیگر از دختران جوانی می‌روم که به دنبال امر به معروف رهگذرانی است که حجاب مناسبی ندارند. اولین سؤالم از شادی هزاوه‌ای‌ها این است؛ برخورد خانم‌هایی که امر به معروف می‌کنید با شما چگونه است؟ پاسخ می‌دهد «بعضی‌ها برخورد خیلی خوبی دارند به خصوص وقتی نام امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) به میان می‌آید. کاملاً مشخص است که در دلشان اعتقاد عمیقی دارند، اما تعداد خیلی محدودی از افراد هم هستند که برخوردشان خوب نیست.»

درباره شیوه امر به معروفشان می‌پرسم و اینکه آیا برای این کار آموزش دیده‌اند؟ می‌گوید اکثر ما بچه‌هایی هستیم که آرام آرام به جمع دختران انقلاب پیوسته‌ایم و در طول این مدت مسئول جنبش مردمی دختران انقلاب شیوه‌های زیبای امر به معروف را به ما یاد می‌دهند و در واقع پشت این حرکت آموزشی وجود دارد.
از او درباره داستان پیوستنش به جمع دختران انقلاب می‌پرسم که متوجه می‌شوم داستان محجبه شدن این دختر جوان به ماجرای شهادت شهید حججی باز می‌گردد. خودش ماجرا را اینگونه روایت می‌کند: «من سه سال است که چادری شده‌ام. در مدرسه شاهد درس می‌خواندم و آنجا خیلی درباره حجاب صحبت می‌شد و من تحت تأثیر دوستان محجبه‌ای قرار داشتم، اما سه سال پیش در مراسم تشییع شهید حججی تصمیم گرفتم چادری شوم.»

می‌گوییم و رد می‌شویم

سراغ یکی دیگر از دختران انقلاب که در داخل خیمه پشت میز نشسته و با خانم‌هایی که به درون خیمه دعوت می‌شوند صحبت می‌کند می‌روم تا داستان حضور او را در این مجموعه دخترانه بدانم.
این بانوی جوان یک سال و یک ماه است که به مجموعه «دختران انقلاب» پیوسته و از طریق فعالیت‌های این پویش مردمی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با آن‌ها آشنا شده است. او نیز پیش از پیوستن به این گروه پوشش چادر نداشته، اما آنطور که خودش می‌گوید حجابش کامل بوده است.

وی درباره فعالیت‌های گروه مردمی آمران به معروف صراط می‌گوید: «گروه صراط جلساتی را در طول هفته برگزار می‌کند تا به بچه‌ها آموزش داده شود چگونه امر به معروف و نهی از منکر زیبا انجام شود.»
او هم برخورد برخی افراد را در برابر امر به معروف بد توصیف می‌کند، اما در عین حال تأکید می‌کند: «ما سعی می‌کنیم با لحن لین و دلسوزانه امر به معروف کنیم و همانطور که حضرت آقا تأکید دارند ما تذکر می‌دهیم و عبور می‌کنیم تا وظیفه‌مان را برای امر به معروف و نهی از منکر بجا بیاوریم و اگر همه مردم در برابر منکر‌هایی که اتفاق می‌افتد همین تذکر لسانی را هم داشته باشند حتماً اثرگذار خواهد بود.»

در جمع «دختران انقلاب» دخترانی که از ابتدا چادری بوده‌اند هم کم نیست، اما شاید هنر این گروه جذب افراد کم حجاب و تغییر آن‌ها باشد؛ افرادی که اگر ما هنر جذب آن‌ها را نداشته باشیم ممکن است جذب تبلیغات دروغین و بازی‌های رسانه‌ای غربی‌ها شوند، این در حالی است که خیمه دختران انقلاب برای همه زنان و دختران کشورمان جا دارد.
 
 گسترش دایره دختران انقلاب

بهاره جنگروی مسئول گروه مردمی دختران انقلاب است. وی درباره مجموعه دختران انقلاب یا گروه مردمی آمران به معروف صراط می‌گوید: «ما اجتماع مردمی حمایت از حجاب و عفاف را در تهران و اصفهان برگزار کردیم و امسال برای اولین بار چهار موکب را در چهار نقطه شهر با الگوبرداری از موکب‌های اربعین بنا کردیم، اما موضوع این موکب‌ها حجاب دختران انقلاب است و فیلم‌های امر به معروف و نهی از منکری که از تمام کشور برای ما ارسال می‌شود را در این موکب‌ها به نمایش می‌گذاریم.» وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب درباره جوانانی که شاید ظاهر مناسبی نداشته باشند، اما دلشان با انقلاب است می‌افزاید: «باید این افراد را جذب کرد و برای این منظور با بسته‌های فرهنگی جذاب و متفاوت که از سوی تیم هنری بچه‌های انقلاب طراحی شده است از این جوانان پذیرایی می‌شود و برای دیدن فیلم‌های امر به معروف به داخل موکب دعوت می‌شوند.» به گفته وی دختران انقلاب بنا دارند برای گسترده‌تر کردن وسعت دایره خودشان این جوانان را به این جنبش مردمی جذب کنند و با توجه به علاقه این جوانان در واحد‌های مختلف دختران انقلاب به کار‌گیری می‌شوند. آنطور که خانم جنگروی روایت می‌کند بسیاری از دخترانی که نقصی در ظاهر حجابشان دارند بعد از مدتی که در جمع دختران انقلاب حضور می‌یابند آن نقص کوچک را هم برطرف می‌کنند. مسئول گروه مردمی صراط می‌افزاید: «علاوه بر امر به معروف جوانانی با ظاهر متفاوت و تلاش برای جذب آن‌ها ما به دنبال جذب خانم‌های متدین و دغدغه‌مند نیز هستیم تا بتوانیم شبکه‌سازیمان را گسترده‌تر و آن‌ها را نسبت به انجام واجب فراموش شده امر به معروف تشویق کنیم.

ما می‌خواهیم نشان دهیم که حجاب مانند بسیاری دیگر از ارزش‌های اسلامی یک مطالبه عمومی و مردمی است و همه زنان ما به دنبال مطالبه حجاب هستند حتی خانمی که ممکن است کمی موهایش بیرون باشد در دایره دختران انقلاب جای دارد و عده قلیلی هستند که حجاب را نمی‌خواهند که این افراد هم با تمام ارزش‌های اسلامی مخالفند!»
بنا به تأکید وی بسیاری از دختران جوانی که هم اکنون در شاخه‌های مختلف گروه مردمی آمران به معروف صراط کار می‌کنند کسانی هستند که قبلاً حجاب مناسبی نداشتند، اما به دلیل رفتار‌های جاذب و امر به معروف زیبا و نهی از منکر دلسوزانه جذب مجموعه شدند و تغییر کردند.

جنگروی هدف از برپایی این موکب‌ها را در ایام محرم این می‌داند که پیام کاروان عاشورا و اهل بیت (ع) که به اسارت گرفته شدند این است که حضرت زینب و تمام بانوان کاروانسرا در سخت‌ترین شرایط هم نگذاشتند تا حجابشان از سرشان کنار برود. وی تأکید می‌کند: «ما هم می‌خواهیم بگوییم بانوان ما هم به تأسی از حضرت زینب (س) حجاب را مطالبه می‌کنند.»

از نگاه این فعال حوزه زنان در حال حاضر زنان جامعه ما دغدغه معیشت دارند و دخترانمان با دغدغه ازدواج مواجه هستند و نسبت به پیاده‌سازی ارزش‌های اسلامی و از جمله حجاب در جامعه دغدغه دارند، اما متأسفانه یکسری از مسئولان مطالبات زنان ما را برساخته و اشتباه نشان می‌دهند.
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
1
8
ادرس مجموعه دختران انقلاب رومیخواستم
فاطمه دانشمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
1
سلام من در یکی اشهرهای اصفهان هستم نایلم درشهر خودمان این خیمه برپا شود لطفا راهنمای کنید
پاسخ ها
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
سلام من هم اصفهان هستم کاش کمک میکردیم این حرکت در سراسر کشور ادامه پیدا کنه لطفا بگید از کجا شروع کنیم
روژینا فرجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
0
2
میخواستم عضو مجموعه دخت ان انقلاب شوم باید چکار کنم
م حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
1
3
سلام میخواستم ادرس انجمن رو بدونم
مريم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
0
0
خيلي خوشحالم لدائن مجموعه اي كه تشكيل شده
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
0
0
من یک مادر ۴۷ ساله هستم یک دختردارم تا قبل از دانشگاه حجابش خوب بود ولی بعد از دانشگاه به نماز وحجاب بی اهمیت شده است خودم چادری هستم وچادرم را بسیار دوست دارم ولی برای دخترم نگران هستم یک امر به معروف زیبا می خواهم ولی بلد نیستم آیا می توانم از شما کمک بگیرم ؟ ممنون
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
0
0
آرزوی موفقیت دارم براشون.باریک الله
غلامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
0
0
سلام راه ارتباطی و گسترش عفاف و حجاب از طریق این گروه وجود ندارد لطفا تلفن و آدرس ارسال و بسترسازی کند تا دختران و خانواده های بیشتری به پویش بپیوندند. باتشکر
زهره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
0
0
من یک درخواست دارم این که اگر لطف کنند یک شماره تلفن از خانم جنگروی دارندبه من بدید خیلی ممنون میشم که یک صحبت خیلی مهم دارم باایشون
وآرزوی سر بلندی وموفقیت دارم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر