کد خبر: 968868
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
حجت الاسلام حسین سبحانی نیا:
کارشناس مسائل بین الملل گفت: امید بستن به طرف اروپایی کار بیهوده‌ای است که جزء تلف کردن وقت برای ایران، نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت، آن‌ها در فرصت شصت روزه گام سوم هم کاری انجام نمی‌دهند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: حجت الاسلام حسین سبحانی نیا کارشناس مسائل بین الملل، درباره عملیاتی شدن تصمیم ایران در برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجامی در قبال طرف‌های باقی مانده در این توافق، گفت: پس از یک سال صبر استراتژیک جمهوری اسلامی ایران از زمان خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، شاهد وعده‌های بسیاری از جانب طرف‌های باقی مانده در برجام به خصوص اروپایی‌ها بودیم که متاسفانه تاکنون و بعد از دو فرصت شصت روزه در گام‌های اول و دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، هیچ اقدام عملیاتی خاصی از سوی اروپایی‌ها به غیر از تشکیل یک صندوق اعتباری به نام «اینستکس» که کاربرد‌های محدودی هم دارد، نبودیم.

وی گفت: اخیرا اما، در گفتگو‌ها و تماس‌های میان ایران با طرف‌های اروپایی به خصوص فرانسوی ها، پیشنهاد اعتبار ۱۵ میلیارد دلار برای ایران مطرح شد، در مقابل ایران هم دو شرط فروش نفت و بازگشت درآمد حاصل از فروش آن به کشور را مورد تاکید قرار دارد و گفت که باید از طرف اروپا مورد پذیرش واقع شود.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: آنچه که تا کنون مطرح شده صرفاً در حد طرح و پیشنهاد از سوی اروپایی‌ها به ویژه فرانسه تلقی می‌شود که تا عملیاتی شدن، فاصله بسیاری دارد.

سبحانی نیا با بیان اینکه قطعاً این وضعیت نمی‌تواند رضایت ایران را در پی داشته باشد و ما به درستی وارد گام سوم کاهش تعهدات برجامی شدیم، اظهار داشت: در این فرصت شصت روزه سوم هم می‌توانیم مذاکرات را با طرف‌های مقابل همچنان ادامه دهیم تا زمانی که نتیجه‌ای که مورد رضایت تهران باشد، بدست آید.

وی ادامه داد: گام سوم ایران می‌تواند به مراتب مهم‌تر از گام‌های اول و دوم برداشته شده باشد، چرا که می‌تواند نشان دهنده تصمیم قاطع ایران در پیشبرد اهداف خود در برابر بدعهدی‌های طرف اروپایی و به نوعی استقلال رأی ایران در تداوم مسیر خود جهت تامین منافع ملی بدون اجازه گرفتن از کسی باشد.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها بخواهند به همین شیوه که تا کنون عمل کردند ادامه دهند، جمهوری اسلامی ایران هم بر اساس منافع خود، حتی اگر لازم باشد تا خروج از برجام هم پیش می‌رود.

سبحانی نیا با بیان اینکه بر حسب سوابق و تجربه‌ای که از اروپایی‌ها داریم چندان امیدوار به وعده‌های آن‌ها در فرصت شصت روزه گام سوم هم نیستم، افزود: اروپا نشان داده که کماکان دنباله روی سیاست‌های آمریکا است و از خود اراده و عزم مستقلی ندارد بنابراین نمی‌توان به حرف و عمل احتمالی چنین بازیگری خوشبین بود.

وی گفت: امید بستن به طرف اروپایی کار بیهوده‌ای است که جزء تلف کردن وقت برای جمهوری اسلامی ایران، نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: به اعتقاد من برای خروج از این وضعیت، ایران باید بدون توجه به دیگر طرف ها، برنامه خود را در مسیر پیشرفت و تامین حداکثری منافع ادامه دهد که در این میان، توجه بیشتر به ظرفیت‌های داخلی، تکیه بر توان بومی و همچنین گسترش روابط تجاری با کشور‌های منطقه‌ای می‌تواند به عنوان راهکار‌های ما در این برهه مطرح باشند.

منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
0
0
صرفاً در حد طرح و پیشنهاد ... تلقی می‌شود که تا عملیاتی شدن، فاصله بسیاری دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار