کد خبر: 968648
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
از وقایع مهم روز پنجم محرم سال ۶۱ هجری قمری، دستور عبید الله بن زیاد به پیوستن شبث بن ربعی به همراه هزار سوار به لشکر عمر بن سعد و بستن راه کربلا بر روی یاران حسین (ع) است. در روز ششم محرم نیز در صحرای کربلا جمعی به یاری جبهه حق و جمع بسیاری به یاری جبهه باطل شتافتند و در این میان کفه ترازو به نفع جبهه‌ای سنگینی می‌کرد که امام حسین (ع) برای محو کردن آن قیام کرده بود، یعنی جبهه باطل.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در روز پنجم محرم الحرام سال ۶۱ هجری حصین بن نمیر به دستور عبیدالله بن زیاد با چهار هزار سواره وارد کربلا شدند. البته براساس نظر برخی از مورخان تعداد تمامی افرادی که در برابر سپاه امام حسین (ع) صف آرایی کردند حدود سه هزار و هشتصد نفر بوده است.
 
در این روز نیرو‌های پراکنده در سطح شهر کوفه کم کم جمع شده و به لشکر عمر بن سعد پیوستند. چون گروهی از مردم می‌دانستند که جنگ با امام حسین (ع) در حکم جنگ با خدا و پیامبر است، در اثنای راه از لشکر دشمن جدا شده و فرار کردند. نوشته‌اند فرماندهی که از کوفه با هزار جنگجو حرکت کرده بود، چون به کربلا رسید، سیصد یا چهارصد نفر همراه او بودند و بقیه، چون اعتقادی به این جنگ نداشتند، اقدام به فرار می‌کردند.
 
 
همچنین در برخی از منابع تاریخی نیز در مورد وقایع این روز آمده است که در این روز «عبیداللّه‏ بن زیاد»، شخصی بنام «شبث بن ربعی» را به همراه یک هزار نفر به طرف کربلا حرکت داد.

عبیداللّه‏ بن زیاد همچنین در این روز دستور داد تا شخصی بنام «زجر بن قیس» بر سر راه صحرای کربلا بایستد و هر کسی را که قصد یاری امام حسین علیه‌‏السلام داشته و بخواهد به سپاه آن حضرت ملحق شود، به قتل برساند. فردی به نام عامربن ابی سلامه که عازم بود برای پیوستن به ‏امام (ع) از برابر زحربن قیس و سپاهیانش گذشت. زحربن قیس به او گفت: «من از تصمیم ‏تو آگاهم که می‌خواهی حسین را یاری کنی؛ بازگرد!» ولی عامربن ابی سلامه به زحربن ‏قیس و سپاهش حمله‌ور شد و از میان سپاهیان گذشت و کسی جرات نکرد تا او را دنبال ‏کند. عامر با توجه به تمام محدودیت‌هایی که برای نپیوستن افراد به سپاه امام حسین (ع) صورت می‌گرفت خود را به سپاه امام حسین (ع) در کربلا رساند و سرانجام در روز عاشورا به شهادت رسید. او از اصحاب امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) بود که چندین جنگ در رکاب آن ‏حضرت شمشیر زده است.
 
روز ششم محرم
 
در روز ششم محرم «حبیب بن مظاهر اسدی» با اذن امام حسین (ع) برای آوردن یاور و کمک، به قبیله بنی‌اسد رفت. اسدیان پذیرفتند و با تعداد ۹۰ نفر برای یاری امام حسین (ع) حرکت کردند، ولی جاسوسان به عمر سعد خبر دادند و او ۴۰۰ نفر را فرستاد تا مانع آن‌ها شوند؛ لذا درگیری رخ داد که در این میان جمعی از بنی اسد شهید و زخمی و بقیه ناگزیر به فرار شدند و حبیب به خدمت حضرت آمد و جریان را عرض کرد و امام (ع) فرمودند: "لاحول ولا قُوةَ الا بِاللّه‏ِ".

از روز ششم محرم بازار آهنگران کوفه محل رفت و آمد و خرید و فروش زیادی بوده است. هر کسی را می‌دیدی یا شمشیر یا نیزه و یا تیری می‌خرید و یا آن‌ها را نزد آهنگران تیز می‌کرد و به سم آغشته می‌کرد؛ برای ریختن خون جگر گوشه رسول خدا (ص) و علی مرتضی و فاطمه زهرا (س) و تمام تیر‌ها مسموم بود و بعضی از آن تیر‌ها یک شعبه و بعضی سه شعبه بودند).

در این روز لشکر زیادی برای جنگ با حضرت اباعبدالله (ع) جمع شدند.

همچنین در روز ششم محرم، عبیداللّه‏ بن زیاد نامه‌‏ای برای عمر بن سعد فرستاد و در آن نوشت: «من از نظر نیروی نظامی اعم از سواره و پیاده تو را تجهیز کرده‌‏ام. توجه داشته باش که هر روز و هر شب گزارش کار تو را برای من می‏فرستند.»


منبع: تقویم شیعه، عبدالحسین نیشابوری، انتشارات دلیل ما، ۱۳۸۷
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
0
2
السلام علیک یا ابا عبدالله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار