کد خبر: 965771
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
روحانی در جلسه هیئت دولت:
رئیس جمهور گفت: تامین امنیت خلیج فارس نیازی به نیروی خارجی ندارد.
سرویس سیاسی جوان آ‌نلاین: حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه تمام شعار‌هایی که در خصوص ائتلاف جدید در منطقه خلیج فارس و دریای عمان داده می‌شود، ظاهری و غیرعملی است، گفت: بی‌تردید هر مقدار از این شعار‌ها هم عملی شود، کمکی به امنیت منطقه نخواهد کرد

وی خطاب به کشور‌های ساحلی خلیج فارس، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار کشور‌های ساحلی این خلیج تاریخی آماده است امنیت منطقه را حفظ کند، همانطور که در طول تاریخ این کار را انجام داده است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه برای امنیت و ثبات در خلیج فارس نیازی به نیرو‌های خارجی وجود ندارد، اظهار داشت: کشور‌های منطقه با وحدت، انسجام و گفتگو می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند و بدون تردید ادعا‌ها و اقدامات آمریکا هیچ سودی برای آن‌ها ندارد. کشور‌های منطقه در طول تاریخ همسایه و برادر بوده و خواهند بود و تفرقه و جدایی به نفع دشمنان است

روحانی طرح ادعا‌هایی که رژیم صهیونیستی می‌خواهد در امنیت منطقه حضور داشته باشد را سخنان پوچ توصیف کرد و گفت: پاسخ به این ادعا‌ها روشن است، اسرائیلی‌ها اگر می‌توانند همانجایی که هستند امنیت خود را حفظ کنند! گر چه آن‌ها هر جا که حضور داشتند، ناامنی، کشتار و ترور ایجاد کردند و عامل اصلی تروریزم، جنگ و کشتار در این منطقه صهیونیست‌ها و رژیم غاصب اسرائیل است.

وی تصریح کرد: نباید کسی به دام چنین حرف‌ها و ادعا‌هایی بیفتد که پایان آن برای همه روشن است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت، ۲۶ مرداد ماه و سالگرد بازگشت آزادگان به کشورمان، بیان کرد: بعد از پایان پر افتخار دفاع مقدس ۸ ساله لازم بود که تلاش‌های پیگیر سیاسی برای ترمیم این زخم در منطقه انجام شود.

روحانی تصریح کرد: برای حل یک معضل منطقه‌ای و بین‌المللی بایستی همه ارکان قدرت دست به دست هم دهند و یک قدرت به تنهایی نمی‌تواند مسأله را به پایان برساند، لذا بایستی قدرت سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کنار هم قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: بعد از برقراری آتش‌بس در مرداد سال ۶۷، مذاکرات رسمی با عراقی‌ها شروع شد در حالی که کسی تصور نمی‌کرد بعد از ۸ سال جنگ خونین، با قاتلان فرزندان شهیدمان به مذاکره بپردازیم، اما امام شجاعانه تأکید کردند که در صلح جدی هستیم و اجازه دادند تا مقامات رسمی کشورمان با مقامات عراقی در حضور سازمان ملل در ژنو به مذاکره بنشینند.

رئیس جمهور افزود: مسئولیت مذاکره بر عهده وزارت خارجه بود، اما نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها نیز حضور داشتند و مرحوم حبیبی به عنوان نماینده دولت و بنده نیز به عنوان نماینده فرمانده جنگ و جانشین فرمانده کل قوا در جلسات اولیه حضور داشتم، البته در کنار مذاکرات سیاسی، مذاکرات غیرعلنی هم در ژنو شروع شد و هر دو را ادامه دادیم تا به نامه صدام به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منجر شد و این نامه سرآغاز تحولات جدید گردید.

روحانی گفت: عراق جنگ را شروع کرد و ایران در صلح پیش‌قدم گردید.

وی انجام مذاکرات و تبادل نامه‌ها بین ایران و عراق را بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: البته در اینکه به نامه اول صدام جواب بدهیم و تشخیص اینکه این نامه واقعاً از طرف صدام بوده است و حتی اینکه اساساً مکاتبه با صدام چقدر مفید است، روند بسیار پیچیده‌ای داشت؛ به هر حال از این شرایط عبور کردیم و اگر آن اقدامات انجام نمی‌شد، بدون تردید شرایط آنگونه که شاهد بودیم، رقم نمی‌خورد. انجام آن مکاتبات باعث شد که صدام در نامه پایانی قرارداد ۱۹۷۵ را بپذیرد و از سوی دیگر اعلام کند که تمام اسرا را آزاد می‌کند.

رئیس جمهور افزود: البته در اینکه صدام حاضر است یکطرفه تمام اسرای ما را در حالی که هنوز اسرای آن‌ها را در اختیار داریم، آزاد کند، تردید داشتیم، اما وقتی دلاورمردان کشورمان و بویژه سیدآزادگان مرحوم ابوترابی فرد بعد از سال‌ها زجر و شکنجه به کشورمان بازگشتند روز بسیار شادی آفرین برای همه مردم ایران بود.

روحانی خاطر نشان کرد: در مرحله بعد از مذاکرات توانستیم نظر سازمان ملل و دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل را در اینکه عراق آغازگر جنگ بود، جلب کنیم و پیروزی‌هایی که از لحاظ سیاسی به دست آوردیم، نشان‌دهنده تحرک عمیق و حساب‌شده همه ارکان کشور در این مسأله مهم بود و این نمونه و الگوی بسیار خوبی است که اگر بخواهیم مسایلی را حل و فصل کنیم، باید همه ارکان قدرت در کنار هم قرار بگیرد و همه با هم باشیم.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار