کد خبر: 965607
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
امارات متحده عربی روز دوشنبه تلاش کرد تا اختلافات فاحش خود با عربستان بر سر یمن را کم اهمیت جلوه دهد!
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که نیرو‌های مسلح تحت حمایت ابوظبی با اخراج عناصر وابسته به عربستان و دولت مستعفی یمن از کاخ معاشیق توانستند کنترل شهر عدن را در دست گیرند، مقامات امارات متحده عربی روز دوشنبه تلاش کردند تا این اختلاف نظر چشمگیر با عربستان سعودی را کوچک و کم اهمیت جلوه دهند!

اختلافات ریاض- ابوظبی بر سر کنترل شهر عدن زمانی بالا گرفت که امارات متحده عربی از نیرو‌های مسلح تحت امر خود نخواست این شهر بندری در یمن را به نیرو‌های ائتلاف واگذار نمایند؛ اقدامی که عربستان به دلیل حمایتش از «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن به شدت خواهان آن بود.

اکنون این ائتلاف متجاوز به سرکردگی مقامات ریاض پس از چهار سال جنگ و خونریزی در یمن دچار اختلاف و دودستگی شده است.

نیرو‌های حوثی کنترل صنعا، پایتخت یمن و بسیاری از مناطق پرجمعیت این کشور را در درست دارند. منصور هادی در عربستان اقامت دارد، اما دولت مستعفی یمن، نیرو‌های تحت حمایت هادی و شرکای متحد آن تا قبل از ورود جدایی طلبان تحت امر امارات به عدن کنترل این شهر را در دست داشتند.

گفتنی است جنگ داخلی یمن که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده، تاکنون ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته و این کشور فقیر خاورمیانه‌ای را به ورطه قحطی کشانده است.

به گزارش مهر، «شیخ محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی روز دوشنبه با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در جده دیدار کرد. در این دیدار که با حضور «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و شماری از مسئولان عربستان انجام شد، طرفین درخصوص اوضاع یمن رایزنی کردند.

اوضاع منطقه به ویژه تحولات یمن و تلاش‌های انجام شده در قبال آن از جمله موضوعات مورد بررسی در این دیدار بود.

این اولین دیدار رسمی مقامات اماراتی و سعودی پس از درگیری‎های اخیر عدن است، درگیری‌هایی که ده‎ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.

درگیری‌ها از آنجا آغاز شد که روز چهارشنبه (۱۶ مرداد) شورای انتقالی جنوب، به شکل رسمی از نیروهایش خواست در حال آماده باش قرار بگیرند. «هانی بن بریک» نایب رئیس شورا نیز به اتهام اینکه دولت هادی از حزب [اخوانی]الاصلاح حمایت می‌کند، از شبه‌نظامیان خود خواست که به کاخ «معاشیق» که مقر ریاست جمهوری است، حمله کنند.

عدن روز چهارشنبه در نزدیکی ورزشگاه الحبیشی در شهر کریتر شاهد درگیری میان نیرو‌های گارد ریاست جمهوری دولت هادی و نیرو‌های الحزام الامنی (وابسته به امارات) بود. درگیری‌های روز گذشته نیز بیش از پنج کشته و چندین مجروح بر جای گذاشت.

در حالی که واکنش امارات به این اتفاقات، به توییت «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت ابوظبی محدود شد (که در آن خواستار توقف درگیری‌ها شد)، عربستان نیز از زبان سخنگوی ائتلاف عربی صرفاً درباره عواقب این تحولات هشدار داد.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار