کد خبر: 964919
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
اسناد و مدارک مسئولان سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت نشان می‌دهد، در وزارت بهداشت و به خصوص سازمان غذا و دارو خیلی خبر‌ها بوده و هست!
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: ۴ هزار سند در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و غذا که به دست این دیده‌بان رسیده، بخش‌هایی از فساد گسترده‌ای را که در سازمان غذا و دارو رخ داده روشن کرده است. در ماه‌های گذشته افراد مختلفی در سازمان غذا و دارو توسط نهاد‌های نظارتی بازداشت شدند که این افراد جزوی از زنجیره مافیای دارو بودند و در حال حاضر این پرونده‌ها در حال رسیدگی و طی مراحل قضایی است. البته آنطور که قائم مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت می‌گوید، این پرونده ارتباطی با جریان‌های اواخر سال ۹۷ و ابتدای ۹۸ ندارد و پرونده‌های تازه‌تری از فساد در این سازمان باز شده که ریشه بسیاری از آن‌ها به سامانه پشتیبانی سازمان غذا و دارو «تی تک» باز می‌گردد؛ سامانه‌ای که امکان دست‌کاری و وارد کردن اطلاعات دلخواه در آن وجود دارد و به طوری که حتی کسانی که به آن‌ها ارز تعلق نمی‌گیرد، با واردات دارو‌های ممنوعه موفق به دریافت ارز شده‌اند. برخی گزارشات حاکی از آن است که با کمک این سامانه حتی برای واردات دارو‌های تولید داخل ارز مصرف شده است! از سوی دیگر در حالی که تمام نیاز ماده اولیه دارویی کشور با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ۷۰۰ میلیون دلار است، در سال ۹۷ حدود ۴/ ۱ میلیارد دلار واردات مواد اولیه دارویی داشتیم که این یعنی دو برابر نیاز ماده اولیه دارویی وارد شده است. بر این اساس در حال حاضر باید انبار‌های ما از مواد اولیه پر باشد، در حالی که این طور نیست و شاهد فساد در این زمینه هستیم، اما این تنها بخشی از فسادی است که طی سال‌های اخیر در سازمان غذا و دارو اتفاق افتاده است.

دو سال پیش بود که گزارشی از فساد و رانت در سازمان غذا و دارو منتشر شد؛ گزارشی که درباره انحصار در واردات، روابط خانوادگی، ابهام در قیمت‌گذاری دارو‌های وارداتی، چاق‌شدن فهرست دارو‌های وارداتی، فرار‌های گمرکی، کمبود‌های ساختگی دارو و مواردی از این دست و ارتباط آن با رأس هرم تشکیلات دارویی کشور پرده برمی‌داشت. احمد توکلی، رئیس هیئت مدیره سازمان دیده‌بان عدالت و شفافیت درباره آن ماجرا می‌گوید: «مشکل اصلی رئیس اسبق سازمان غذا و دارو بود و خوشبختانه پیگیری‌های ما سرانجام به عزل وی منجر شد. اگر مسئولان اهل زد و بند نباشند، فساد نیز رخ نمی‌دهد چراکه فساد اغلب با توافق خریدار و متقاضی انجام می‌شود.» توکلی تأکید می‌کند: «در بسیاری از پرونده‌های فساد پای نمایندگان مجلس در میان است که این موضوع کار ما را دشوار می‌کند.» قائم مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت با اشاره به بخش‌هایی از فساد رخ داده در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تصریح می‌کند: «سازمان غذا و دارو، بخشنامه‌های این سازمان و برخی مسئولان آن همگی فاسد هستند، اما متأسفانه در گذشته حاکمیت با بخش فاسد این سازمان همراه بوده است.»

سامانه‌ای برای تخلف!

محسن جلواتی، قائم مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت در نشست خبری‌اش مهم‌ترین زمینه‌ساز تخلفات در حوزه دارو را سامانه تی‌تک دانست و افزود: «در جلسه ۲۳ تیرماه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وزیر بهداشت اعلام کرد، رئیس بانک مرکزی گفته سازمان غذا و دارو ۱۷۰ میلیون یورو ارز گرفته، اما پیرصالحی رئیس وقت سازمان غذا و دارو اعلام کرد که ما فقط ۱۰ میلیون یورو دریافت کرده‌ایم که علت بروز این اتفاق دست‌کاری اطلاعات در سامانه تی‌تک است و به کسی که طبق قانون نباید ارز دولتی اختصاص پیدا کند یا دارو‌هایی که واردات آن‌ها ممنوع است در این سامانه ثبت شده و ارز دریافت می‌کنند.»

به گفته وی برخی از کارشناسان اعلام می‌کنند که با این سامانه می‌شود حتی مواد منفجره هم وارد کشور کرد و جنگ بیوتروریسم در داخل کشور راه انداخت که باید هر چه سریع‌تر در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص کمبود داروی بی‌حسی دندان توضیح داد: «شرکت‌های تولیدکننده داخلی می‌توانند بی‌حسی دندان را تا ۱۲۰ درصد نیاز کشور تأمین کنند، اما با لابی برخی مسئولان سازمان غذا و دارو و مقامات این دارو‌ها از کلمبیا و اسپانیا وارد کشور شدند.»

توزیع داروی مرگ

قائم مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت با بیان اینکه دارویی که در مرحله آزمایش بود به بازار توزیع شد، افزود: «این کار برخلاف قانون است، اما لابی باند فساد و دارو این امر را عملی کرد و در نهایت آزمایشات نشان داد که این دارو موجب مرگ افراد می‌شود.» بنا به تأکید وی با وجود درخواست مراجع مرتبط برای جمع‌آوری دارو از بازار، شرکت تولید‌کننده اعلام کرد که به دلیل کمبود داروی سراسری این شرکت در بازار، اقدام به جمع‌آوری دارو نخواهد کرد. این در حالی است که سازمان غذا و دارو، حتی آمار و اطلاعات مراکز توزیع کننده دارو را در اختیار داشت.

جلواتی در ادامه از شرکت لوازم خانگی گفت که با دریافت ارز اقدام به واردات دارویی ممنوعه کرده بود و دو محموله دارویی در گمرک فرودگاه در حال ترخیص بود که براساس گزارش حسابرس مستقل فرودگاه اقدامات لازم برای ممانعت از ترخیص آن انجام شد، این در حالی است که مدیرکل فرودگاه این موضوع را انکار می‌کند. در حال حاضر نیز از میزان یک میلیون داروی وارداتی، تنها به ۱۷۵هزار مورد آن اعتراف کرده‌اند. وی یکی دیگر از مصادیق فساد در حوزه دارو را کشف محموله‌ای عنوان کرد که به جای ۱۰ هزار آمپول تنها ۲هزار مورد وارد شده و در میانه محموله برای پرکردن حجم، یخ خشک کار شده بود.

۷ هزار میلیارد فرار مالیات گمرکی

قائم مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت خاطرنشان کرد: «در یکی از موارد مشاهده شد، دارویی مجوز واردات دریافت کرده که تاریخ انقضای آن ماه نهم سال ۲۰۱۹ میلادی است. این دارو در پروسه طی کردن زمان ترخیص تاریخ انقضایش خواهد گذشت، اما ارز دولتی دریافت کرده است.» به گفته وی همچنین در یکی از پرونده‌ها اعلام شده است که دارو را از کشور امریکا وارد کرده‌اند، در حالی که مشخص شد این دارو هندی بوده و فقط برای اینکه ارز بیشتری دریافت کنند این ادعا‌ها را مطرح کرده‌اند.

قائم مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت توضیح داد: «یکی از شرکت‌های اروپایی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸، ۹۰۰ هزار دلار دارو به ایران فروخته است، در صورتی که نماینده شرکت واردکننده اعلام می‌کند که ما تنها ۴۰ میلیون دلار دارو خریده‌ایم. همچنین برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های دارویی با لابی گزارشات فروش را از سایت خزانه‌داری امریکا پاک کرده‌اند که مستندات این موارد نیز موجود است.»

جلواتی تصریح کرد: «در حوزه قیمت‌گذاری برای برخی از دارو‌ها تا ۱۰ برابر قیمت را بیشتر محاسبه کردند، زیرا برخی از افراد و مسئولان سازمان غذا و دارو ذی‌نفع بوده و در شرکت‌های دارویی فعالیت می‌کنند.» به گفته وی اختصاص ۶۰ درصد از ارز تخصیصی به پنج شرکت میزان فساد در حوزه دارو را نشان می‌دهد. کل رزین مورد نیاز کشور ۳میلیون دلار بوده که سال ۹۷ تنها یک شرکت ۱۵میلیون دلار برای واردات این محصول دریافت کرده است. حتی در یکی از موارد تولیدکننده داخلی اعلام کرده که موظف به پرداخت ۳۲درصد عوارض گمرکی است، اما مسئولان سازمان غذا و دارو براساس سامانه تی‌تک اعلام کردند که باید تنها ۴درصد بپردازد. در واقع در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴، ۷هزار میلیارد فرار مالیات گمرکی داشته‌ایم.

جلواتی افزود: «علاوه بر این یکی از شرکت‌های فاسد محموله مواد اولیه دارویی از رژیم‌صهیونیستی وارد کشور کرده است که با نامه فراکسیون دارویی مجلس و وارد شدن پدافند غیرعامل، اعلام کردند که این محموله به صورت اشتباهی وارد کشور شده است. این در حالی است که عوامل سازمان غذا و دارو در مکاتبات خود برای واردات این محموله اعلام کرده بودند که ترخیص و واردات این دارو بلامانع است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار