کد خبر: 964431
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
وزیر خارجه کره جنوبی هشدار داد اگر کشورش از لیست سفید تجاری ژاپن خارج شود، سئول همکاری‌های امنیتی دوجانبه را مورد تجدید نظر قرار خواهد داد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزارت خارجه کره جنوبی امروز (پنجشنبه) هشدار داد اگر ژاپن این کشور را از لیست کشور‌های بهره‌مند از حداقل محدودیت‌های تجاری خود خارج کند، سئول نیز متقابلا در همکاری‌های امنیتی دوجانبه بازنگری می‌کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی امروز در حاشیه نشست امنیتی جنوب شرق آسیا در بانکوک با «تورو کانو» همتای ژاپنی خود دیدار کرد.

یکی از مقامات وزارت خارجه کره جنوبی نیز می‌گوید گفتگو‌های بانکوک موجب کاهش اختلافات و «تغییر عمده» در مواضع ژاپن نشد.

انتظار می‌رود کابینه دولت ژاپن روز جمعه حذف کره جنوبی از «لیست سفید» تبادلات تجاری را مورد تأیید قرار دهد.

کانگ در جمع خبرنگاران گفت: «از آنجا که ژاپن برای اعمال محدودیت‌های تجاری به دلایل امنیتی متوسل شده است، من گفتم که اگر فردا کابینه به این نتیجه برسد، ما گزینه‌ای جز بازنگری در چارچوب همکاری‌های امنیتی مختلف با ژاپن نخواهیم داشت».

کانگ افزود از کانو خواسته است کشورش این فرایند را متوقف کند وگرنه با اقدام متقابل سئول مواجه می‌شود.

این اولین دیدار مقامات بلند پایه دوکشور پس از بروز اختلافات بر سر مسائل تجاری است.

ریشه این اختلافات تجاری به رأی سال گذشته دادگاهی در کره جنوبی برمی‌گردد که به دلیل چهار شکایت مطرح شده علیه دو شرکت ژاپنی «نیپون استیل» و «سومیتومو متال» به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، آن‌ها را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون (۸۸ هزار دلاری) محکوم کرد.

مقام‌های دولت و فعالان تجاری در ژاپن ضمن رد حکم دادگاه عالی کره جنوبی اظهار داشتند که این موضوع قبلاً در معاهده ۱۹۶۵ امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، رفع شده است.

ژاپنی‌ها در پاسخ، صادرات نیمه رسانا‌های ضروری برای تولید کالا‌های تکنولوژیک کره‌جنوبی را قطع کردند که موجب شد سئول سفیر ژاپن را احضار کرده و توکیو را به نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از تجارت به عنوان عاملی در برابر حکم دادگاه متهم کند.

کره جنوبی نیز متقابلاً ورود بسیاری از کالا‌های ژاپنی به این کشور را تحریم کرد. همچنین معاون رئیس دفتر امنیت ملی کره‌جنوبی تهدید کرد معاهده دوجانبه اشتراک گذاری اطلاعات نظامی بین دو کشور را لغو می‌کند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار