کد خبر: 962833
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
پس از آنکه یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز به دست سپاه پاسداران توقیف شد، بلافاصله شبکه‌ها و رسانه‌های خبری اقدام ایران را اقدامی در راستای تلافی اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق تفسیر کردند؛ موضوعی که مقامات ایرانی آن را تأیید نکرده و رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی را عامل توقیف آن اعلام می‌کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت انگلیس با ابراز نگرانی از این مسئله به شرکت‌های کشتیرانی این کشور توصیه کرده به طور موقت از تردد در این منطقه خودداری کنند. وزیر خارجه انگلیس مدعی شده است که «اگر ایران نفتکش توقیف شده را آزاد نکند، با عواقب جدی رو‌به‌رو خواهد شد». فرانسه و آلمان هم در حمایت از لندن، خواستار آزادی این نفتکش شده‌اند، اما رئیس‌جمهور امریکا تنها به این گفته بسنده کرد که با لندن دراین‌باره گفتگو خواهد کرد.
دو هفته پس از توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های جبل‌الطارق به دست نیروی دریایی انگلیس، جمعه‌شب خبری منتشر شد که به سرعت در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته که: «عصر جمعه یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «استینا ایمپرو»، هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توقیف کرده است. هرچند برخی منابع از توقیف دو نفتکش انگلیسی توسط ایران خبر دادند، اما سپاه پاسداران اعلام کرده است که تنها یک فروند نفتکش انگلیسی هنگام عبور از تنگه هرمز در آب‌های هرمزگان هدایت شده است. با انتشار خبر توقیف این نفتکش، بلافاصله مقامات انگلیس دست به کار شده و در سخنانی خواستار آزادی این نفتکش شدند. وزیر امور خارجه انگلیس در ادعایی واهی توقیف نفتکش کشورش از سوی ایران را غیرقانونی و توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران به دست نیرو‌های انگلیسی را قانونی خواند و گفت که ایران مسیری خطرناک را انتخاب کرده است. جرمی‌هانت در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت: «از توقیف دو نفتکش در تنگه هرمز توسط ایران به شدت نگران هستیم و لندن تمام تلاش خود را برای آزادی این دو نفتکش به کار خواهد بست.» وی همچنین افزود: «در نشست امنیتی حضور خواهم یافت تا درباره اقداماتی که باید در واکنش به توقیف نفتکش اتخاذ کنیم تصمیم‌گیری شود». جرمی هانت گفت: «در صورتی که ایران نفتکش وابسته به انگلیس را آزاد نکند این اقدام پیامد‌هایی را برای تهران به همراه خواهد داشت». هانت ادامه داد: «واکنش ما به دقت بررسی خواهد شد، اما محکم خواهد بود. ما در تلاشیم راهی برای حل مسئله توقیف نفتکش «گریس ۱» بیابیم، اما ایمنی کشتیرانی خود را تضمین خواهیم کرد». دولت انگلیس با ابراز نگرانی از این مسئله، روز شنبه به کشتی‌های خود هشدار داد که «فعلاً» از عبور از تنگه هرمز خودداری کنند.
ادعای بی‌اساس و مضحک غیرقانونی بودن توقیف نفتکش انگلیسی درحالی مطرح می‌شود که نیرو‌های انگلیسی دو هفته پیش یک نفتکش حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق با ادعای اینکه مقصد آن سوریه بوده است، توقیف کردند و به‌رغم تلاش‌های دیپلماتیک ایران، تاکنون برای آزادی آن تلاشی نکرده‌اند. هرچند ایران در راستای مقابله به مثل اقدام به توقیف نفتکش انگلیسی نکرده است، اما پیش‌تر مقامات تهران اعلام کرده بودند که دزدی دریایی انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی، بی‌پاسخ نخواهد ماند. دولت انگلیس سعی دارد با سیاسی کردن توقیف نفتکش خود، با اجماع‌سازی جهانی، فشار‌ها علیه تهران را افزایش دهد، اما انگلیس به سبب اقدامی که علیه نفتکش ایرانی داشته در مجاب کردن دیگر کشور‌ها علیه ایران، کار سختی در پیش خواهد داشت. انگلیس در هفته‌های اخیر با متهم کردن ایران به خرابکاری در منطقه سعی کرده است در برخورد با تحرکات منطقه‌ای ایران، در کنار دولت امریکا قرار گیرد، اما همراه کردن واشنگتن برای لندن در ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی کار دشواری به‌نظر می‌رسد، چرا که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا هم که دشمن سرسخت ایران به شمار می‌رود، از اظهارنظر درباره توقیف نفتکش انگلیسی خودداری کرده است و تنها به این گفته بسنده کرده که در این باره با مقامات لندن گفتگو خواهد کرد. همچنین ترامپ گفته است که امریکا تانکر‌های زیادی در خلیج فارس ندارد. ترامپ همچنین گفته بریتانیا متحد نزدیک ما است، اما در این مورد (حفاظت از نفتکش‌های انگلیسی) توافق مکتوبی با بریتانیا نداریم.

واکنش اروپا و روسیه
وزارت خارجه فرانسه روز شنبه در بیانیه‌ای از مقامات ایرانی درخواست کرد در اسرع وقت نفتکش انگلیسی را آزاد کنند و به اصول آزادی دریانوردی در خلیج فارس احترام بگذارند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه فرانسه در این بیانیه از توقیف نفتکش بریتانیایی به شدت ابراز نگرانی و اعلام کرد: «چنین عملی، به کاهش ضروری تنش‌ها در منطقه ضربه می‌زند». همچنین در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آلمان منتشر کرده است، توقیف دو کشتی که به زعم آن‌ها کشتی تجاری بودند در خلیج فارس به شدت محکوم شده است و در این بیانیه از ایران خواسته شده است که کشتی دوم به سرعت آزاد شود. آلمان با اعلام اینکه تنش بیشتر در منطقه بسیار خطرناک خواهد بود، با شریک انگلیسی خود اعلام همبستگی کرده است. مقامات فرانسه و آلمان در حالی خواستار آزادی نفتکش انگلیسی هستند که هیچ اظهارنظری درباره توقیف نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس نکرده‌اند.
دیمیتری پولیانسکی، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که روسیه درباره اخبار منتشر شده درباره توقیف یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز نگران بوده و خواستار کاهش تنش‌ها شد. به گزارش راشاتودی، پولیانسکی افزود: «تا زمانی که جزئیات دقیق درباره این حادثه را نداند اظهار نظر بیشتری در این باره نخواهد کرد». مقامات روسیه بار‌ها نسبت به اقدامات امریکا در منطقه علیه ایران ابراز نگرانی و اعلام کرده‌اند که اقدامات اخیر ایران نتیجه فشار‌های امریکا و انفعال کشور‌های اروپایی در عمل به تعهدات‌شان در برجام بوده است.

ظریف: با ایران بازی نکنید
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار هفته‌نامه نیویورکر، در خصوص اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن و برخی هم‌پیمانانش علیه ایران گفت: «ما همیشه گفتیم، شاید شما شروع‌کننده جنگ باشید، اما تمام‌کننده آن نخواهید بود، با ایران بازی نکنید». ظریف روز پنج شنبه در جمع گروهی از خبرنگاران در نیویورک درباره اقدامات اخیر دولت ترامپ گفته بود: «ما همچنان مدت زمان طولانی بعد از کنار رفتن ترامپ، بقا خواهیم داشت و پیشرفت می‌کنیم. بازه زمانی ما هزار سال است.»‌رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تأکید کرد: «هر جا که امریکا پا می‌گذارد در آنجا ناامنی و بی‌ثباتی ایجاد می‌کند، امروز در خلیج فارس، خاورمیانه و همچنین در منطقه امریکای جنوبی و امریکای لاتین، ایالات متحده با حضورش ناامنی ایجاد می‌کند». وی افزود: «جایی را در دنیا سراغ نداریم که حضور امریکا ثبات بخش باشد». وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: «هر جا رفتند باعث فشار به مردم و افزایش تندروی و تروریسم شده‌اند.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
said
|
Switzerland
|
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
1
سلام. فشار به روباه پیر باید بیشتر شود باید سیاستِ تهاجمی دستور اول باشد و کشتی های دیگر نیز توقیف شوند. سیاستمدارانِ پست فطرتِ غربی هیچگونه منطقی ندارند و ضرباتِ زیادی به ایران و ایرانیان زده اند و در اولین فرصت شروع خواهند کرد . خون بسیاری از جوانان ، دانشمندان و نخبه های ایران زمین بردستِ آنهاست و باید جوابگو باشند آنها ذاتی پلید و مغزی بیمار دارند. استعمار و زورگویی برای آنها عادی است و شرت اولِ زندگیشان .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
2
آقای ظریف اگر یادتون باشه که شرایط فعلی را منتقدین برنامه های اشتباه شما قبلا پیش بینی کرده بودند اما جنابعالی خودت را به اون راه زدی و مملکت را با شیخ حسن به این روز انداختی! حالا شهامت و مردانگی بخرج بده و اعتراف به اشتباه کن و از مردم عذر خواهی کن نه اینکه لجاجت بخرج بدی و .....
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
2
بنظرم توقیف کشتی انگلیسی نوید بخش برابری کشورها مقابل قوانین بین الملل خواهد بود عصر برابری کشورها مقابل قوانین بین الملل عصر عدالت خواهی و برابری بدون درنظر گرفتن قدرت نظامی منطقه ای و سیاسی این را باید با فال نیک گرفت و از حمایت همه ملت های عدالت خواه بهره گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار