کد خبر: 962492
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران در حالی که در تمامی مراحل تحقیقات اتهام قتل عمد را پذیرفته و صحنه جرم را هم بازسازی کرده بود، روز گدشته جرمش را انکار کرد. شلیک ۹ گلوله به جای پنج گلوله، پیدا شدن دکمه پیراهن مردانه در صحنه جنایت و احتمال حضور فرد دیگری در محل جرم ادعا‌هایی بود که گودرزی، وکیل نجفی آنرا در جلسه دادگاه مطرح کرد. این ادعاها، اما واکنش قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران را به همراه داشت که تاکید کرد وکیل متهم اظهارات خود را بر مبنای حرف‌های مطرح شده در فضای مجازی بیان کرده و روی این ادعا‌ها موج سواری می‌کنند.
محبوبه قربانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: به گزارش خبرنگار ما، صبح دیروز دومین جلسه رسیدگی به پرونده محمد‌علی نجفی در شعبه‌نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی و مستشاران عباسی و ترابی به صورت علنی برگزار شد. قاضی کشکولی بعد از اعلام رسمیت جلسه گفت: «نماینده دادستان و افراد مطلع حاضرند، همچنین کارشناسان صحنه جرم از جمله کارشناس اسلحه، کارشناس بخش فیزیک جنایی، پزشک معاینه جسد و روانپزشکان حضور دارند که در صورت ضرورت از آن‌ها تحقیق خواهد شد.»

دفاعیات یکی از وکلای اولیای‌دم
سپس حاجی لویی، یکی از وکلای اولیای دم در جایگاه قرار گرفت و گفت: «پس از جلسه اول رسیدگی به پرونده تیتر مهدورالدم بودن مقتول در روزنامه‌ها منتشر شد و به آبروی اولیای‌دم خدشه وارد شد.» وی خطاب به محمدعلی نجفی گفت: «شما حق طلاق داشتید و می‌توانستید همسرتان را طلاق بدهید. بعد می‌گویید او را کشتم، اما اشتباه کردم. اینجا صحنه سیاست نیست که با هر اشتباهی کنار بکشید، شما مرتکب قتل عمد شدید و در دادگاه باید پاسخگو باشید. آقای نجفی، شما وزیر سابق آموزش و پرورش بودید، نوک مداد را نشکسته‌اید که می‌گویید اشتباه کردم، شما آدم کشتید. اینجا صحنه سیاست نیست که به راحتی کنار بکشید شما مرتکب قتل عمد شده‌اید. بعد گفتید که او پرستو است و با نهاد‌های امنیتی در ارتباط است.»
وکیل اولیای‌دم ادامه داد: «متهم یکبار به مهدور‌الدم بودن مقتول اعتراف کرده، اما حرف خود را پس گرفته و گفته نیت کشتن نداشته‌است. آقای نجفی از شما خواهش می‌کنم یک بار برای همیشه در محضر دادگاه به قتل عمدی اعتراف و عذر خواهی کنید.»

درخواست قصاص برای پدرخوانده
در ادامه مهیار صفری، فرزند مقتول متولد ۱۱‌شهریور‌۸۲ به عنوان یکی از اولیای‌دم در جایگاه قرار گرفت و خواسته‌ای جز قصاص قاتل ندارد. سپس قاضی از او خواست درباره اختلاف مادرش با نجفی توضیح دهد که گفت: «نجفی بار‌ها مادرم را با اسلحه تهدید به قتل کرده بود.»

انکار قتل عمد
وقتی نجفی در جایگاه حاضر شد قاضی به او گفت که شما متهم هستید به مباشرت در قتل عمد با شلیک گلوله و حمل و نگهداری سلاح و مهمات غیر‌مجاز و همچنین ایراد جراحت عمدی منتهی به فوت.
متهم گفت: «من اتهام قتل عمد را قبول ندارم و، اما موارد دیگر را می‌پذیرم.»
نجفی گفت: «آنچه در کیفرخواست قرائت شد بخشی نادرست و بخشی غیر‌دقیق بود. همچنین در آن مطالبی از نامه شش‌صفحه‌ای خوانده شد در حالی که نوشته بودم دوست ندارم نامه عمومی شود.»
نجفی درباره ماجرای عقد شتابزده خود با میترا گفت: «من و مقتول از نظر مبانی اعتقادی و فرهنگی با هم فاصله داشتیم. این موضوع بعد از عقد دائم خود را نشان داد. بعد از آن تحت عمل جراحی قلب قرار گرفتم و سعی کردم بعد از دوران نقاهت با گفتگو به یک نقطه مشترک برسیم، اما شش‌ماه قبل به این نتیجه رسیدم که زندگی مشترک ما به‌جایی نمی‌رسد و پیشنهاد طلاق توافقی دادم که نپذیرفت. روز عقد توافق کرده بودیم طلاق توافقی باشد. تا اینکه یک‌ماه قبل از حادثه گفت دیگر حق ندارم از طلاق حرف بزنم.»
متهم ادامه داد: «یک هفته قبل از حادثه، زمان اسباب‌کشی با هم بحث کردیم و از آن روز رابطه ما سرد شد. شب حادثه بعد از رفتن برادرش، میترا شروع به جر و بحث کرد. برای اتمام بحث به اتاق خواب رفتم، اما او تا ساعت‌۳ صبح در اتاق راه می‌رفت و با عصبانیت حرف می‌زد. فردای آن روز مهیار را بیدار کردم تا با آژانس سر جلسه امتحان برود. میترا بعد از بیرون رفتن مهیار، مطالب شب قبل را مطرح کرد. پاسخ ندادم. ساعت ۹:۳۰ به حمام رفت و گفت که بعد از حمام بیرون می‌رود. پرسیدم کجا می‌روی؟ گفت «خودم می‌دانم!» جواب او مبنی بر اینکه «خودم می‌دانم» کد بود و از آن لحظه به بعد همه ماجرا دو الی سه‌دقیقه طول کشید.»
نجفی ادامه داد: «یک دقیقه بعد پشت سرش رفتم، تا با صحبت موضوع طلاق را تمام کنیم. در کمد اتاق خواب نیمه باز بود و اسلحه آنجا قرار داشت. آن را با عصبانیت برداشتم و پشت سرش برای تهدید وارد حمام شدم. اسلحه را با بالش به حمام بردم، وقتی وارد حمام شدم سینه به سینه شدیم. بالش را کنار زدم که با دیدن اسلحه هول شد و دو دستش را روی شانه‌هایم گذاشت، به عقب رفتم. دستم روی ماشه بود که یک گلوله شلیک شد. بالش به زمین افتاد بعد از آن ابتکار عمل از دستم خارج شد. نوک اسلحه را بالا بردم تا به سمت او نباشد و به او آسیب نرسد. او دو دستی دست راستم را گرفت، گفتم ول کن و چهار تیر شلیک شد. من قصد شلیک نداشتم تا اینکه آخرین تیر به او اصابت کرد که به اعتقاد من غیر‌مستقیم شلیک شده است. او عقب رفت و از پشت سر در عرض وان افتاد. مقداری از بدن داخل و مقداری بیرون ماند. بعد از آن دیگر تیری شلیک نشد.»

قصد خودکشی داشتم
متهم ادامه داد: «شوکه شده بودم. چند بار خواستم با همان اسلحه خودم را بکشم. کنار او در وان نشستم و بعد از چند دقیقه به راننده‌ام زنگ زدم. دو کیف با اسناد خصوصی و موبایل و مدارک پزشکی و کپی قباله ازدواج در آن بود که خواستم به دخترم برساند. بعد به نظرم رسید از داستان زندگی مشترکم با میترا نامه‌ای بنویسم، از خطم معلوم بود نامه را با عجله نوشته‌ام در فاصله نیم ساعت! عنوان مهدورالدم را اصلاً مطرح نکردم در بازجویی هم نگفتم، حتی بازپرس بار‌ها می‌خواست آن را در دهان من بگذارد! اما من نگفتم.»
وی افزود: «من قصد قبلی نداشتم. چون فاصله زیاد نبود اگر قصد قبلی داشتم یک تیر کفایت می‌کرد، اما پنج گلوله شلیک شد. محل اصابت گلوله به بدن او از نظر فنی نشان می‌دهد مستقیم نبوده است!»

در نگهداری اسلحه قصور کرده‌ام
او درباره اسلحه گفت: «همراه داشتن اسلحه به سال‌۶۰ زمانی که ترور‌های خیابانی منافقین انجام می‌شد بازمی‌گردد و بعد از آن برای آرام شدن فضای کشور هیچ‌گاه اسلحه همراهم نبود. از طرفی کارت حمل سلاح را کنترل نمی‌کردم. بار‌ها خواستم اسلحه را برگردانم، اما آن‌ها گفتند اسلحه کلت را نگه دار. اسلحه غیر‌مجاز نبود، اما من در تمدید کارت بی‌دقتی و قصور کرده‌ام که تمدید نشده است.»
وی در ادامه در خصوص نیت خود از قتل میترا استاد گفت: «در مورد قصد قتل، واقعاً بدون قصد رفتم و در فاصله یک‌متری چهار تیر به دیوار و سقف برخورد کرد و من حتی نمی‌دانستم تیری به دست وی برخورد کرده است.»
قاضی سؤال کرد: با توجه به اینکه فقط شما به سلاح دسترسی داشتید چطور مسلح بوده‌است؟
نجفی جواب داد: «در منزل قبلی مسلح بوده و به همان شکل مسلح به منزل جدید منتقل شد.»
قاضی سؤال کرد: با آن شرایط روحی و روانی چگونه در زمان کوتاه شش‌صفحه نامه برای دخترتان نوشتید؟
نجفی جواب داد: «با سرعت آن نامه را نوشتم و حتی زمانی که راننده رسید نامه تمام نشده بود.»
قاضی سپس به گزارش پلیس در تاریخ ۱۶‌دی‌ماه سال قبل اشاره کرد که حکایت از این داشت محمدعلی نجفی علیه میترا استاد شکایت کرده بود و گفته بود که به میترا اعتماد ندارد.
نجفی جواب داد: «هنگام درگیری‌های من و میترا، دو بار اورژانس را خبر کردم؛ چراکه به صورت سطحی دستش را با تیغ بریده بود. امدادگران هم بعد از معاینه گفتند که خودزنی کرده است.»
قاضی سؤال کرد: در روز حادثه پس از ترک محل حادثه چه لباسی به تن داشتید؟
متهم: تی‌شرت [ در فیلم پخش شده در دادگاه، متهم در آسانسور پیراهن مردانه به تن داشت]قاضی: آیا زمانی که قصد داشتید از ساختمان خارج شوید فردی شما را ندید؟
متهم: نه
در ادامه به دستور قاضی کشکولی فیلمی از نحوه خروج متهم نجفی نشان داده شد که خلاف ادعای وی را ثابت می‌کرد؛ چراکه هنگام خروج وی از ساختمان و در آسانسور فرد دیگری نیز در آنجا بود.

دفاع کارشناس اسلحه
در ادامه سرگرد علی عزتی‌راد، به دستور قاضی در جایگاه قرار گرفت و گفت: «نوع اسلحه برتا، ساخت کشور ایتالیا و ظرفیت‌۱۳‌فشنگ دارد. روز حادثه پنج گلوله با سلاح شلیک شده که سه گلوله به دیوار و سپس به سقف خانه کمانه کرده است و یک گلوله به کمد چوبی روبه‌رو مستقیم اصابت و یک گلوله دیگر بعد از اصابت به دست مقتوله به سینه آن نیز اصابت کرده‌است و طی مسیری در بدن در پهلوی آن گیر کرده است. ۵ پوکه شلیک شده از اسلحه هم در صحنه جرم پیدا شده است.» وی ادامه داد: «بررسی‌های کارشناسی ما نشان می‌دهد، متهم هنگام تیراندازی دستش تعادل نداشته، زیرا ۳ گلوله آن به فاصله نزدیک به هم به دیوار و سپس به سقف حمام کمانه کرده است و نشان می‌دهد که ۳‌گلوله به دیوار و یک گلوله مستقیم به کمد چوبی روبه‌رو و تنها یک گلوله در کش و قوس‌های به وجود آمده به دست و سپس به بدن مقتول اصابت کرده است.» وی در پاسخ به سؤال قاضی که شما در گزارش خود اشاره کردید که اگر گلوله در فاصله یک یا ۵‌متر شلیک شده باشد، باید از بدن مقتول خارج می‌شد، گفت: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که مقتوله ورزشکار یا از یک اندام ورزیده برخوردار بوده است، زیرا گلوله باید از پهلوی او خارج می‌شد.»
سپس ریاست دادگاه رو به متهم از وی سؤال کرد: در عرف برای صحبت کردن اسلحه نمی‌برند؟!
متهم: «بله قبول دارم، اما، چون چند باری گفته بود، ته راه ما به خون می‌رسد، می‌خواستم این را نشان بدهم.»
قاضی: نیازی به استفاده از بالش نبود.
متهم: «نظرم این بود اسلحه را نبیند!»
قاضی: چه زمانی فهمیده‌اید که میترا استاد فوت شده است؟
متهم: «مقتوله بلافاصله در وان افتاد، در حد ۳۰ ثانیه، دستم را روی پیشانی‌اش کشیدم و دیدم تکان نمی‌خورد، متوجه شدم فوت شده‌است و دو بار هم در کنار جسدش نشستم.»
در همین لحظه سرگرد عزتی‌راد، کارشناس ارشد اسلحه گفت: «در دو صورت‌تر و خشک، گاز باروت برداشت شده‌است که نتیجه آن نشان می‌دهند متوفی به متهم نزدیک بوده و گاز باروت در دستان متوفی نشسته است. به همین دلیل استنباط درگیری داده شده است. همچنین اسلحه را تست آسناک کرده و در سیستم، سابقه استفاده از آن را بررسی کردیم که نتیجه‌ای به دست نیامد.»

درباره سابقه خودکشی نجفی
قاضی: در پرونده بالینی سابقه خودکشی داشته‌اید، اگر تمایل دارید از آن بگویید.
متهم: «در آبان‌۹۷ همین اختلافات و بحث‌ها وجود داشت و دیدم توافقی در طلاق نیست تصمیم گرفتم خود را تنبیه کنم، اما بعد از اطلاع از عقوبت آن پشیمان شدم و در یکی از هتل‌های تهران تعدادی قرص خوردم تا کسی من را پیدا نکند و بعد خواستم رگ دستم را بزنم، اما بلافاصله از حال رفتم و بعد از دو روز مرا در هتل پیدا کردند.»
قاضی: اثر چهار بریدگی در دست چپ همسر دومتان دیده‌شده‌است از آن مطلع بودید؟
متهم: «به من گفته بود در زندگی با همسر اولش سه‌بار خودکشی کرده، یکبار رگ دست چپش را زده و دو بار نیز قرص خورده است.»
نجفی که در دست‌نوشته‌های خود به مهدورالدم بودن میترا استاد اشاره کرده بود، در جلسه دادگاه گفت: «من مهدورالدم بودن خانم استاد را در دفاعیات خود مطرح نکردم و دوست نداشتم دست‌نوشته‌ام که در کیفرخواست قرائت شد، علنی شود. من در نامه نوشتم که دلم نمی‌خواهد نامه عمومی شود؛ و حتی گفتم تعداد معدودی از بستگان متوجه آن شوند.» نجفی همچنین درباره پرستو خواندن همسر دومش گفت: «در هیچ جا و هیچ زمانی اصلاً لفظ پرستو را به کار نبردم و در فضای مجازی برخی افراد این موضوع را نوشتند که باید از خود آن‌ها سؤال کنید.»

دفاعیات وکیل متهم
بعد از نظرات کارشناس اسلحه، گودرزی وکیل متهم در جایگاه ایستاد و در دفاع از موکلش با ایراداتی از کیفرخواست و خلاف اظهارات متهم و توضیحات کامل کارشناس اسلحه که از سوی نجفی تأیید شده بود، گفت: «مگر می‌شود پنج گلوله شلیک شود و ۹‌محل اصابت گلوله وجود داشته باشد؟ مگر می‌شود دو گلوله کشف شود؟ مگر می‌شود یک گزارش بگوید گلوله از کف دست مقتول وارد شده و از پشت دست او خارج شده و گزارشی دیگر بگوید گلوله از پشت دست وارد شده و از کف دست خارج شده است؟ مگر می‌شود شخصی در تحقیقات پرونده بازداشت و فردایش آزاد شود و کسی نپرسد که او که بود؟»
وی ادامه داد: یکی از نقایص پرونده این است که سلاح b۵۲۰cz بوده، اما در کیفرخواست d۵۲۰cz به عنوان شماره اسلحه آمده است. این سلاح در مجوزش چیز دیگری نوشته شده، اما در تشخیص هویت سلاح کمری دارای کالیبر ۹ میلی‌متر مطرح شده است.
وکیل نجفی گفت: ما در این پرونده با پنج پوکه مواجهیم، اما در بررسی صحنه چهار مورد روی دیوار حمام، روی در کمد، روشویی و سه مورد هم روی سقف وجود دارد که یعنی هفت محل اثبات گلوله وجود دارد. ما باید دو محل گلوله دیگر هم اضافه کنیم یکی به قفسه سینه و دیگری به کف دست چپ.
وی افزود:، چون از این اسلحه پنج گلوله شلیک شده چهار گلوله دیگر از اسلحه دیگری خارج و شلیک شده است و احتمال وجود دو ضارب احتمالی دیگر هم وجود دارد، چون ۹ برخورد داریم.
گودرزی تصریح کرد: تیم بررسی گفته از پشت دست گلوله‌ای وارد شده، اما تیم بررسی جنایی گفته گلوله از کف دست وارد شده و از پشت دست خارج شده است. این‌ها نقایص است. باید عرض کنم تیم بررسی صحنه اعلام کرده گلوله به سینه به شکل مدور وارد شده، اما تیم دیگر می‌گوید شکل بیضوی دارد و این امر برای کارشناسان اختلاف زمین تا آسمان است. این نیست که گلوله به دیوار بخورد و بعد به سقف بخورد، اما ممکن است برعکس آن اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: در صحنه تعداد زیادی دکمه از پیراهن مردانه کنده شده کشف شده است، اما نجفی می‌گوید تی‌شرت بر تن داشته است و با همان به قم و آگاهی رفته است.
وی با بیان اینکه آزمایش گاز باروت هم انجام شده است، گفت: این آقایی که می‌گویند از او آزمایش گاز باروت گرفته شده است مگر آقای نجفی بوده است؟ او که در آگاهی بوده است. این آزمایش بر دستان مرحومه انجام شد. اینجا تضاد وجود دارد این تضاد فاصله شلیک یک تا پنج‌متر را رد می‌کند و نشان می‌دهد که این آزمایش متعلق به دست میترا استاد است. وی افزود: مسئله دکمه‌های پیراهن و درگیری باید بررسی شود. گزارش صحنه فاقد خوردن گلوله به دست است و این موضوع صورت جلسه را ابطال می‌کند.
وی با ایراد به گزارش اسلحه‌شناسی گفت: «با آقای قهرمانی، کارشناس رسمی دادگستری که ۳۰سال معاون پزشکی قانونی بودند در خصوص دفورمه شدن گلوله بعد از اصابت به دست و بدن مقتوله سؤال کردم که گزارش آن در اختیار جنابعالی است و با صراحت تأکید شده‌است، زمانی که گلوله به قسمتی از بدن که فاقد استخوان سخت مانند ستون فقرات است برخورد نمی‌کند احتمال دفورمه شدن منتفی است. گلوله از قسمت‌های نرم بدن مقتوله عبور کرده و چگالی استخوان‌ها و چگالی گلوله در بحث اسلحه شناسی دقیقاً به ما خواهد گفت چه اتفاقی افتاده است.» قاضی محمدی کشکولی بعد از آن پایان جلسه دوم رسیدگی به این پرونده را اعلام کرده و گفت: جلسه بعدی ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۳۱تیرماه برگزار می‌شود. همچنین خطاب به وکیل نجفی گفت: شما تا جلسه بعدی فرصت دارید تا مستندات قانونی را جمع‌آوری کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار