کد خبر: 961906
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
مشکلات مربوط به اعتیاد یا مصرف مواد با سایر جرائم مهم و آسیب‌های اجتماعی گره خورده است. معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور با ارائه آمار ۷۰ درصدی از زندانیانی که با موادمخدر مرتبط هستند، می‌گوید: منشأ نزاع، درگیری، زورگیری، طلاق، کلاهبرداری و قتل‌های پیچیده شیشه‌ای موادمخدر است.
نيره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین: هر چند که جامعه‌شناسان و روانشناسان معتقدند تسریع و رشد فعالیت‌های اجتماعی و مسائلی از قبیل تراکم جمعیت، ترافیک سنگین‌تر و فرصت کم مردم برای رسیدن به امور روزمره در تهران باعث‌شده آستانه تحمل مردم پایین بیاید. از سوی دیگر ریشه طلاق را در مشکلات اقتصادی جست‌وجو می‌کنند، اما نفس ارتباط سطح اعتیاد با تحقق سایر جرائم گویای ترسیم هرم جرائم با سرمداری موادمخدر است. همین کافی است که با کنار هم گذاشتن به این نتیجه رسید، اگر بتوان گامی اساسی در جهت کاهش و در نهایت پیشگیری از گرایش به موادمخدر برداشت، به تبع جرائمی که مرتبط با این مواد به وقوع می‌پیوندد به طور محسوس و ملموسی کاهش خواهند یافت.
صبر و آرامش نداشتن را بهانه هزاران گره کور می‌دانند و در فریاد‌های خود بر سر دوستان و همشهریان فرو می‌نشانند. گهگاهی همه‌چیز با یک ناسزا و پرخاش به اتمام نمی‌رسد بلکه گاهی همین بگو نگو منجر به قتل می‌شود و اینچنین بهای نزاع و درگیری و خشم سایه زندان را برای افراد فراهم می‌کند. آمار نزاع و درگیری بالاست و پایتخت پرچمدار این آمار است.

دلایل شکل‌گیری نزاع
ابتدای سال بود که ریاست دستگاه قضایی در جلسه‌ای از همه کارشناسان، صاحب‌نظران و دانشگاهیان دعوت کرد که با یک کار کارشناسی و آکادمیک، دلایل شکل‌گیری نزاع‌ها و دعاوی در جامعه را که نهایتاً منتهی به تشکیل پرونده‌های کثیر قضایی می‌شود، مورد تدقیق و پژوهش قرار دهند.
حالا معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور می‌گوید: منشأ نزاع، درگیری، زورگیری، طلاق، کلاهبرداری و قتل‌های پیچیده شیشه‌ای موادمخدر است.

جرم‌شناسی با منشأ موادمخدر
ناصر اصلانی با اشاره به اینکه بیش از ۱۱درصد تولید ناخالص ایران صرف هزینه‌های مقابله با موادمخدر می‌شود، افزود: ۷۰درصد زندانیان ما در کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مجرمین موادمخدر هستند. اصلانی گفت: امروزه ده‌ها جرم به دنبال موادمخدر رخ می‌دهد.
اعتیاد یکی از دلایل اصلی ارتکاب جرم است یا بهتر بگوییم اعتیاد به موادمخدر زمینه‌ساز ارتکاب بسیاری از جرائم در جامعه است. به طوری که تعداد فراوانی از مجرمان از عوامل توزیع و پخش موادمخدر هم بوده‌اند و دست‌کم آن را تجربه کرده‌اند. آموزش‌های نادرست ناشی از حضور در اجتماع، تخلفات اکتسابی و فقر همگی از عواملی است که باعث گرایش افراد به موادمخدر و در پی آن ارتکاب انواع بزه می‌شود.

اعتیاد بسترساز سایر جرائم
مصرف موادمخدر می‌تواند عامل سایر رفتار‌های نه چندان مناسب باشد که خود بسترساز سایر جرائم می‌شود که نزاع، درگیری و زورگیری از جمله این موارد است. همچنین این مهم می‌تواند بخش دیگری از سایر آسیب‌های اجتماعی را به دنبال خود داشته باشد؛ مثل طلاق که بخش وسیعی از بدنه جامعه را درگیر خود کرده است. برخی گزارش‌های علمی حکایت از این دارد بسیاری از معتادان هزینه تهیه مواد برای اعتیاد خود را از طریق جرائم اکتسابی مانند سرقت از منازل شخصی، مغازه‌ها و زورگیری به دست می‌آورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار