کد خبر: 961557
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
آقای رئیس‌جمهور! آقای شمخانی! آقای ظریف! با مردم شوخی می‌کنید؟! و با فرانسه وقت تلف می‌کنید؟! میانجیگری فرانسه میان امریکا و ایران؟! اگر امریکا میان ایران و فرانسه میانجیگری کند، منطقی‌تر و پذیرفتنی‌تر است! فرانسه آ‌ن‌طور که خود آقای ظریف می‌گوید ۱۱ تعهد برجامی دارد که هیچ یک را عمل نمی‌کند و اینستکس بازی آن‌ها طبق آنچه امریکایی‌ها پریروز لو دادند، نقشه و برنامه خود امریکاست.
سرویس سیاست جوان آنلاین:حالا شما با پلیس بد مذاکرات و با «امانوئل بون» فرستاده دون‌پایه رئیس جمهور فرانسه، چه صنمی‌دارید و چه برنامه‌ای و چه امیدی؟! به نظر می‌رسد خروج رسمی امریکا از برجام و خروج عملی اروپا از برجام بر گیجگاه ما کوبیده است که به جای رفتار منطقی و عقلانی، سرگرم بازی و عکس‌های یادگاری شده‌ایم. ما امروز به واقعیت‌گرایی بیش از هر چیز در مواجهه با نعش برجام احتیاج داریم و مسئله اول این واقعیت‌گرایی، از دست‌ندادن زمان است.
یک روز پس از آنکه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای زیاده‌خواهانه و مضحک از جمهوری اسلامی ایران خواست که تصمیمات مغایر با تعهدات و توافق هسته‌ای (به زعم آنها) را متوقف کند، امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک امانوئل ماکرون برای دومین بار به تهران آمد و با رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرد. هرچند پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این فرستاده روشن و صریح بود. اما آنچه از ماجرا به جهان مخابره می‌شود عکس مقام‌های بلندپایه ایران با فرستاده دون‌پایه پلیس بد برجام و پلیس خوب پسابرجام است. «زمان انجام اقدامات یک‌طرفه به پایان رسیده و اجرای برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای، راهبرد غیرقابل تغییر ایران است.»
سفر فرستاده ویژه رئیس جمهور فرانسه به تهران پس از گفت‌وگوی تلفنی یک‌شنبه شب (۱۵ تیر ماه) روحانی و ماکرون، رؤسای جمهور ایران و فرانسه و بعد از ورود ایران به گام دوم توقف برخی تعهدات برجامی در ۱۶ تیر ماه صورت گرفته است. پیش‌تر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه درباره رفت و آمد‌های دیپلماتیک اروپایی‌ها گفته بود: «ما خواهان سفر نمایشی نیستیم. نه می‌خواهیم که کسی نمایشی به ایران سفر کند و نه نمایشی به جایی خواهیم رفت. خواهان سفر‌ها و جلساتی هستیم که منجر به نتیجه و تصمیمی برای تصحیح وضع موجود در برجام شود. بنابراین اینکه حتماً کسی به ایران سفر کند یا حتماً ما سفری داشته باشیم فی‌نفسه مطلوب ما نیست، مگر اینکه از این سفر نتیجه‌ای حاصل شود.» سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه نیز در نشست خبری خود درباره گام سوم گفته بود: «اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند و همچون گذشته به گفتاردرمانی اکتفا کنند، ایران گام سوم را محکم‌تر و قاطع‌تر برخواهد داشت.»

روحانی: راه دیپلماسی را باز نگه‌داشته‌ایم
رئیس‌جمهور، اما در دیدار فرستاده مکرون تأکید کرد که هدف ایران اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام است و از هر تلاشی در این جهت استقبال می‌کنیم.
حسن روحانی عصر دیروز و در دیدار «امانوئل بون» ترجیح داد از آنچه فعالیت‌های آقای «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه خواند، استقبال و تشکر کند. روحانی گفت: «ایران کاملاً راه دیپلماسی و مذاکره را باز نگه‌داشته است و امیدواریم طرفین برجام از این فرصت به‌خوبی استفاده کنند تا به نقطه مطلوب یعنی اجرای کامل برجام برسیم.»
رئیس‌جمهور تأکید کرد: «هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران این است که تعهدات قید شده در برجام از سوی طرفین آن به طور کامل اجرا شود و چنانچه طرفین به تعهدات خود عمل کنند، ایران هم گام‌های جدیدی در تکمیل تعهدات خود برخواهد داشت.»
«امانوئل بون» در این دیدار پیام کتبی ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه را تقدیم دکتر روحانی کرد.

انتقاد شمخانی از بی‌عملی اروپایی‌ها
دیروز، اما «امانوئل بون» قبل از دیدار با رئیس‌جمهور ابتدا به دیدار شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی رفت. شمخانی در این دیدار با انتقاد از بی‌عملی کشور‌های اروپایی برای اجرای تعهدات‌شان در برجام و فقدان اراده کافی برای مقابله با اقدامات تخریبی امریکا در این توافقنامه چندجانبه اظهار داشت: «با توجه به عدم استفاده اروپا از فرصت یک ساله اجرای تعهدات یک‌طرفه از سوی ایران، تصمیم قاطع کشور ما اجرای تعهدات، متناسب با اقدام متقابل طرف‌های دیگر است و زمان انجام اقدامات یک‌طرفه به پایان رسیده است.»
وی اجرای برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای را راهبرد غیرقابل تغییر ایران برشمرد و اظهار داشت: «این مسیر در چارچوب بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام تا زمان تحقق کامل حقوق ایران ادامه می‌یابد.»
دبیر شورای عالی امنیت ملی سیاست فشار حداکثری امریکا را راهبردی شکست خورده دانست و تصریح کرد: «ایران در عمل اثبات کرده که در ابعاد اقتصادی، سیاسی و دفاعی توانمندی و ظرفیت مدیریت و مقابله با تنش‌ها و چالش‌های مختلف را دارد و با کشوری با این مشخصات نمی‌توان با زبان زور سخن گفت. امریکا امروز استقلال اروپا را نیز به گروگان گرفته و کشور‌های اتحادیه اروپا باید برای دفاع از هویت و استقلال خود در برابر یکجانبه‌گرایی امریکا بایستند.»

حامل پیام امریکایی‌ها برای ایران نیستم
مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در این دیدار گفت: «من به عنوان میانجی به ایران نیامده‌ام و حامل هیچ‌گونه پیامی از سوی امریکا برای تهران نیستم.»
امانوئل بون با تأکید بر آگاهی فرانسه از قدرت تاب‌آوری ایران در برابر فشار‌های مختلف که طی ۴۰ سال گذشته و عبور از تحریم‌های مختلف به اثبات رسیده است، افزود: «با وجود میل، اراده و اقدامات امریکا، قدرت، نفوذ و جایگاه ایران در ۲۰ سال گذشته در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی رشد قابل توجهی داشته است. امانوئل ماکرون به دنبال دستیابی به ابتکارات مشترک برای ایجاد آتش‌بس در جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران بوده و معتقد است که این اقدام به کاهش تنش‌های رو به تزاید در منطقه منجر خواهد شد.»
مشاور رئیس جمهور فرانسه ادامه داد: «با توجه به نقش و اثرگذاری غیرقابل انکار ایران در منطقه، پاریس علاقه‌مند به تداوم گفتگو و همکاری با ایران برای مدیریت بحران‌های جاری در سوریه، یمن، عراق و لبنان است.»

موضع ایران کاملا مشخص است
ظریف روز گذشته و در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «موضع ما کاملاً مشخص است و جمهوری اسلامی ایران بر اساس برجام عمل کرده و این مشکل خود اروپایی‌هاست که آمادگی ندارند برای امنیت خودشان هزینه کنند. مشکل اصلی‌شان امریکاست که از برجام خارج شده و باید بیایند این مشکل را حل کنند.»
تا لحظه تنظیم این گزارش خبر گفت‌و‌گوی ظریف با فرستاده مکرون منتشر نشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
دیپلماسی در مورد برجام و هسته ای باید از وزارت امور خارجه گرفته شود تا هر بار که ولیجک های ترامپ به ایران می ایند بدانند که با بنیان مرصوص باید دیپلماسی داشته باشند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار