کد خبر: 961477
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
هشدار روحانی به انگلیسی‌ها:
رئیس جمهور اقدام انگلیس در توقیف کشتی نفتکش کشورمان را بسیار کودکانه، سخیف و اشتباه توصیف کرد و اظهارداشت: انگلیسی‌ها آغازگر ناامنی در دریا هستند و امیدواریم این کار را ادامه نداده و تکرار نکنند، چرا که تکرار آن موجب ناامنی در جهان شده و به زیان همه خواهد بود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت، گفت: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی در منطقه است و از این رو به فضای کشورمان تجاوز کرد که البته با پاسخ قاطع مواجه شد و از سوی دیگر به طور نیابتی، کشتی نفتکش ایرانی را توقیف کردند که کار بسیار سخیف و غلطی انجام دادند.

روحانی خاطر نشان کرد: انگلیسی‌ها در آب‌های سرزمینی اسپانیا به ناروا این کشتی را توقیف کردند در حالی که خودشان در این سرزمین و منطقه جبل الطارق اشغالگر هستند چرا که این سرزمین متعلق به اسپانیا است و دولتی اشغالگر که به ناروا در این منطقه حضور دارد این کار سخیف را انجام داده است و این در حالی است که مردم اسپانیا هم از این کار انگلیس اعلام انزجار دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقدام انگلیسی‌ها کاری بسیار سخیف، غلط و اشتباه بود و به زیان آن‌ها است، تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم که در سطح جهان، خطوط کشتیرانی از امنیت کامل برخوردار باشد و به انگلیسی‌ها گوشزد می‌کنم که شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد.

روحانی اظهارداشت: البته ممکن است انگلیسی‌ها به دستور آمریکا و یا آنچه که گروه «ب» نامیده می‌شود این کار را کرده باشد که البته باز هم اقدام غلط و اشتباهی است. ضمن اینکه می‌دانیم که در داخل انگلستان شرایط انسجام ندارد و بهم ریخته است و دولت و پارلمانی به طور منسجم وجود ندارد. اما در عین این سراسیمگی و بهم‌ریختگی، توقیف کشتی نفتکش ایرانی کاری احمقانه بود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تحرکات اخیر آمریکا را حکایتی جالب و خنده‌آور توصیف کرد و گفت: تحرکات امروز آمریکا، حکایت آدمی است که با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد. آمریکایی‌ها از یک طرف برجام را یک توافق بسیار بد و به تعبیر خودشان بدترین توافق می‌دانند و بدون هیچ بهانه‌ای از آن خارج می‌شوند و از طرف دیگر وقتی ایران برخی از تعهدات خود را کاهش می‌دهد، همگی از آن ابراز نگرانی می‌کنند در حالی که باید از آمریکا نگران بود که کل برجام را زیر پا گذاشته است.

روحانی خاطر نشان کرد: آن‌ها درخواست جلسه فوق‌العاده برای شورای حکام دادند که چرا ایران برخی از تعهدات برجامی را کنار گذاشته است و این داستان خنده‌آوری است که امروز آمریکایی‌ها آن را انجام می‌دهند که کمتر می‌توان در تاریخ سیاسی جهان سراغی از اینگونه اقدامات گرفت.

رئیس جمهور افزود: آن‌ها دلیلی برای عدم غنی‌سازی ایران اعلام نمی‌کنند و صرفاً می‌گویند کار بدی است و یا اینکه هدف ایرانی‌ها بد است. اما نمی‌توانند بگویند که اگر کار بدی است چرا خودشان آن را انجام می‌دهند و تنها کشوری که در دنیا غنی‌سازی بد انجام داده و از سلاح اتمی استفاده کرده است، امروز نصیحت‌گر دیگران شده و خود را مصلح معرفی می‌کند.

روحانی تصریح کرد: آیا غنی‌سازی که منجر به ساخت سوخت رآکتور قدرت شده و نیازمندی‌های مردم را در زمینه شیرین کردن آب و یا تأمین برق برآورده می‌سازد و موجب اقدامات پزشکی و تولید رادیودارو‌ها برای درمان بیماری‌ها می‌شود و هزاران کاربرد صلح‌آمیز در زمینه علوم فناوری دارد برای ایران بد و برای دیگران خوب است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اروپایی‌ها هم از اینکه ایران برخی تعهدات خود را بر طبق برجام کنار گذاشته اظهار نگرانی می‌کنند، خطاب به آنان، گفت: شما نمی‌خواهد نسبت به ایران نگران باشید، نگرانی شما باید از آمریکا باشد که کل این تعهد و برجام را زیر پا گذاشته و تمام تعهدات بین‌المللی را متزلزل کرده است.

روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام و توافق حرکت می‌کند و ساختارشکن نیستیم و ساختار برجام را برهم نزدیم، ما ۱۴ ماه به شما فرصت دادیم و باز هم با اقدام جدید خود ۲ ماه دیگر فرصت دادیم و اقدامات ایران کاملاً صحیح، درست و در چارچوب قانون است.

رئیس جمهور اضافه کرد: البته ممکن است برخی سلیقه دیگری در خصوص چگونگی اقدامات کشورمان داشته باشند که مثلاً چرا هیجانی و جهشی واکنش نشان نمی‌دهیم. در مقابل اینها، مبنای ما این است که فضا و زمان لازم را برای حفظ برجام تا جایی که ممکن است نگه داریم چرا که می‌دانیم برای منطقه و جهان حائز اهمیت است.

روحانی تصریح کرد: عجله‌ای نداریم که با قرارداد و توافقی که به معنای منطق و قدرت دیپلماسی ایران و توان مذاکراتی کشورمان در برابر قدرت‌های جهان است و توافقی که تمام قطعنامه‌های شورای امنیت را از بین برده و اتهام را از ایران رفع کرده و ما را بر صندلی مدعی نشانده و موجب انزوای آمریکا شده است، برخورد هیجانی داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه حتی برجام تضعیف شده امروز از چنان قدرتی برخوردار است که سیاست خارجی آمریکا را متزلزل کرده است، خاطر نشان کرد: امروز همه به آمریکا و ترامپ ایراد می‌گیرند که چرا یک توافق مورد تأیید سازمان ملل را کنار گذاشته است.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
0
جناب روحانی این وعده وعید ها را برای کی میگید تحدید بشت تحدید انهم فقط و فقط با نیروی توانمند سباه . دولت که هیج صفر و امیدی هم به گشایش اقتصاد مملکت با وزیران نالایق جناب روحانی نمیرود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار