کد خبر: 961102
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
کشورمان با دستیابی به چرخه کامل فناوری فضایی رتبه اول منطقه و ۱۱ دنیا را از آن خود کرد. توانایی دانشمندان داخلی برای طراحی، تولید، پرتاب و کاربست راهبردی ماهواره‌های مختلف اعم از ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی مرجع مناسبی برای قضاوت جهانی در این زمینه است.
نفيسه ابراهيم زاده انتظام
سرویس جامعه جوان آنلاین: کشور ما ظرف ۱۰ سال گذشته توانست به عضویت باشگاه کشور‌های دارای فناوری فضایی در بیاید. این اتفاق از چند جنبه برای ما حائز اهمیت بود؛ اول اینکه دستیابی به فناوری‌های برتر حوزه فضا در شرایط تحریم رخ داد. بنابراین غرور و عزت ملی را در پی داشت و بار دیگر اعتماد به ظرفیت‌های داخلی در میان مردم را از شعار به باور تبدیل کرد. دوم اینکه توقعات را بالا برد و در نتیجه مطالبه‌گری اجتماعی برای توسعه فناوری فضایی و فناوری‌های مرتبط را ایجاد کرد. به طوری که بعد از اعزام موجود زنده به فضا مردم اخبار اعزام انسان به فضا را دنبال می‌کردند. سوم اینکه افق‌های جدیدتر و در عین حال تضمین‌شده‌تری نسبت به اتکا به ذخایر نفتی و گازی را پیش روی محققان و مسئولان اجرایی کشور روشن کرد که به نوبه خود در توسعه اقتصادی و تعدیل موازنه‌های بین‌المللی مؤثر بودند.

پیش‌قراول تولید ملی
با این همه آنچه مسلم است این است که مردم از فضا انتظار خدمات دارند و پرتاب ماهواره باید در جهت حل مشکلات کشور باشد. دستیابی به چرخه کامل فناوری فضایی به معنای برآورده کردن این انتظار مردم است. به بیان دیگر چرخه کامل فناوری فضایی از طراحی و ساخت و پرتاب تا بهره برداری‌های مدیریتی و بهره برداری اقتصادی را شامل می‌شود. ضمن اینکه فناوری فضا جزو فناوری‌های پیشرفته محسوب می‌شود که پیشران سایر صنایع و فناوری‌های کشور هم هست. بر این اساس خبر دستیابی به چرخه کامل فناوری فضایی و رتبه اول منطقه و ۱۱ دنیا در حوزه هوافضا از این جهت می‌تواند حائز اهمیت باشد. این خبر را روز گذشته مرتضی براری رئیس سازمان فضایی در مراسم افتتاحیه گردهمایی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، بیان کرد.
وی ادامه داد: کشور در عرصه فناوری جایگاه مناسبی را پیدا کرده است البته حوزه فضا از حوزه اقتداری به حوزه اقتصادی تبدیل شده است به طوری که رشد اقتصاد فضا ۱۲۹ درصد بوده است؛ چراکه با رشد فناوری، ماهواره‌ها کوچک و ارزان شدند و مزایای آن‌ها افزایش یافت.

تغییر استراتژی اقتداری به اقتصادی
رئیس سازمان فضایی تصریح کرد: مهم‌ترین اولویت ما این است که از ظرفیت کشور برای تولید محصول و ارائه خدمات به جامعه استفاده کنیم و این زنجیره ارزش تبدیل به اقتدار ایران در منطقه شود.
وی گفت: بخش فضایی باید تبدیل به یک صنعت توانمند شود. تلاش ما این است که از ظرفیت همه نهاد‌ها برای این موضوع و توسعه زیرساخت‌های فضایی استفاده شود.
رئیس سازمان فضایی ادامه داد: درصد زیادی از بخش فضایی را به بخش‌های خصوصی دادیم، تعدادی از شرکت‌های بزرگ خواستار مجوز اپراتور ماهواره سنجشی هستند و ما تلاش می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر این فرایند انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: حضور در مجامع بین‌المللی و سازمان‌های مرتبط نیز از اولویت‌های ماست. در سه هفته اخیر جلساتی در سازمان ملل در حوزه فضایی تشکیل شد و سازمان فضایی نیز نشستی با حضور هشت کشور دنیا داشت تا حضور مؤثر در عرصه بین‌الملل داشته باشیم.
گفتنی است سرریز فناوری فضایی در همه حوزه‌هاست. از صنعت نانو، بیو و پزشکی گرفته تا لوازم خانگی. مثلاً قلب مصنوعی دستاورد توسعه صنایع فضایی است.
امروزه ما در مدیریت منابع آب، خشکسالی، بحران و انواع بلایای طبیعی مشکلات جدی داریم و داده‌های ماهواره‌ای می‌تواند در این بخش کمک کند.
از سوی دیگر حلقه تکمیل‌کننده چرخه فضایی اقتصاد فضایی است که نوظهور است و به همین نسبت جذابیت‌هایی دارد. این اقتصاد طی ۱۰ سال گذشته رشد چشم‌گیر ۱۲۹ درصدی داشته و پیش‌بینی می‌شود تا افق ۱۴۰۴ بالغ بر ۶۰ درصد دیگر رشد کند. بنابراین باید از این رشد اقتصادی سهم قابل توجهی متوجه کشورمان کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار