کد خبر: 960590
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۳
سرویس حقوق جوان آنلاین: امانی تلقی نشدن چک تضمینی
چک تضمینی (که به عنوان ضمانت معاملات طرفین داده شده است) امانت تلقی نمی‌شود، زیرا علت تضمین استفاده دارنده چک در صورت لزوم از بازپرداخت بدهی است والا در فرض استفاده اگر خیانت تلقی گردد، تحویل آن به عنوان تضمین بی‌معنی خواهد بود.

خط‌خوردگی حواله‌کرد در چک
اگر متن چک حواله‌کرد خط خورده باشد به معنای توافق طرفین به عدم انتقال چک به دیگری است و لذا منتقل‌الیه حق مطالبه وجه چک را ندارد.

عدم استماع دعوی مطالبه وجه چک دارای اجرائیه ثبتی
در صورت مبادرت ذی نفع در اتخاذ روشی از روش‌های مطالبه و استیفای مطالبات خویش و تا حصول نتیجه قطعی آن، روش‌ها و طرق دیگر، قابلیت اعمال ندارد، لذا چنانچه دارنده چک برای وصول مبلغ چک به اجرای ثبت مراجعه نماید، با صدور اجرائیه ثبتی امکان طرح دعوی مطالبه وجه چک نزد دادگاه وجود ندارد.

مطالبه همزمان چک در دادگاه و اجرای ثبت
در صورت مطالبه همزمان چک در اجرای ثبت و دادگاه، قرار عدم استماع دعوا نسبت به دعوای طرح شده در دادگاه صادر خواهد شد.

اسناد تجاری تعهدآور
اسناد تجاری مستقلاً و فارغ از علت مبادله آن‌ها علیه صادرکننده تعهدآور است و ادعای صادرکننده راجع به تضمینی بودن یا عدم استحقاق دارنده چک مسموع نیست.

مزیت چک‌های قابل پرداخت با ۲ امضا
در چک‌های قابل پرداخت با دو امضا صرف صدور چک با یک امضا برای وقوع جرم چک پرداخت نشدنی کافی است.

معامله مال مرهونه
معامله املاک در رهن نه در معنای اصطلاحی غیرنافذ، بلکه در معنی مرعی است و پس از خروج ملک از رهن، مالکیت خریدار تثبیت می‌شود.

حق فسخ کردن قرارداد
گذاشتن جریمه فسخ در قرارداد، به معنای داشتن خیار شرط (حق فسخ کردن) نیست.

رعایت مصلحت موکل در وکالت تام‌الاختیار
در اعمال وکالتی که به طور تام‌الاختیار اعطا شده و خیار غبن ولو افحش نیز سلب شده است رعایت غبطه موکل ضروری بوده و به عنوان نمونه وکیل نمی‌تواند ملک را با ثمنی بخس به خود منتقل نماید.

موضوع دعوی اختلاف در خصوص نسق زراعی
اگر موضوع دعوی اختلاف در خصوص نسق زراعی باشد، مراجع قضایی می‌توانند به صلاحیت شورای اصلاحات اراضی، قرار عدم صلاحیت صادر کنند تا موضوع به جای رسیدگی در دادگاه عمومی، در شورای اصلاحات اراضی تحت رسیدگی قرار گیرد.

تأثیر دخالت وکلا در برخی دعاوی
وکلای پایه۲دادگستری و مشاوران حقوقی قوه قضائیه نمی‌توانند از آرای قطعی محاکم در دیوان عالی کشور اقامه دعوی فرجامی نمایند ولی اختیار شرکت در دعاوی مربوط به اصل نکاح و طلاق در محاکم بدوی و استیناف (تجدیدنظر) را دارند.

دعوی تنفیذ انفساخ معامله
چنانچه قرارداد بر اساس شرط فاسخ، منفسخ شود نیازی به تنفیذ این امر در دادگاه نیست، زیرا اراده طرفین قرارداد در تحقق آن مدخلیتی ندارد، چراکه به صورت قهری و غیرارادی منجر به انحلال عقد می‌گردد و از مزایا و امتیازات احتمالی و قانونی آن همانند دیگر وقایع حقوقی از قبیل انحلال عقد جایز به فوت و ... انتفاع و بهره‌برداری خواهد شد.

تکلیف دادگاه پس از قطعی‌شدن رد دعوای اعسار
پس از قطعی شدن حکم رد دعوای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی، باید اخطاریه‌ای مبنی بر پرداخت هزینه دادرسی برای محکومٌ‌علیه ارسال شود و قبل از ارسال این اخطاریه صدور قرار رد دادخواست صحیح نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار