کد خبر: 960543
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
پزشکیان در همایش بین‌المللی توسعه نظام پارلمانی:
نایب رئیس مجلس با بیان اینکه آمریکا با سیاست تهاجمی، توسعه طلبانه و زیاده خواهانه‌اش دیگران را تهدید و به عرصه بین الملل توهین می‌کند گفت: ورود پهپاد جاسوسی آن‌ها به حریم ایران با پاسخ جدی کشورمان مواجه شد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در دومین همایش بین‌المللی توسعه نظام پارلمانی که در کشور روسیه برگزار می‌شود در مجمع عمومی این همایش بین‌المللی سخنرانی کرد.

متن کامل سخنرانی وی بدین شرح است:
جناب آقای رئیس.
رؤسای محترم مجالس.
رؤسای محترم هیأت ها.
خانم‌ها و آقایان.
در ابتدا مایلم مراتب خرسندی خویش را از شرکت در دومین همایش بین‌المللی توسعه نظام پارلمانی ابراز نمایم. از اقدامات شایسته دومای دولتی فدراسیون روسیه برای میزبانی گرم و ساماندهی این نشست، قدردانی می‌نمایم. امیدوارم نتایج ِاین نشست، گام مؤثری در جهت تقویت هرچه بیشتر همکاری میان پارلمان‌ها، نهادینه شدن دیپلماسی پارلمانی و ایجاد ظرفیت‌های پارلمانی بیشتر باشد.
آقای رییس.
حضار محترم
ما اینجا جمع شده ایم که با همکاری و گفتگوی سازنده به چارچوب‌هایی دست پیدا کنیم که با قانونگذاری صحیح از ثبات، صلح و امنیت دفاع کنیم. از مزایای دنیای دیجیتال، بهره‌مند شده و از خطرات و تهدیدات آن جلوگیری نماییم.
جمع شده ایم که با فقر و نابرابری و بی عدالتی بجنگیم. جمع شده ایم با نحوه مبارزه با اخبار دروغ، شایعه سازی و صحنه سازی هدفمند رسانه‌ای که هدف اصلی آنها، همانا بر هم زدن صلح و امنیت جهانی است همفکری و تعامل موثر داشته باشیم.
جمع شده ایم یاد بگیریم چگونه قوانینی را تنطیم و تصویب کنیم که زندگی ما را روی کره خاکی که زندگی همه ما به طبیعت و منابع آن وابسته است حفظ کرده و اجازه نابودی این همه نعمت بی کران را به یک عده سودجود و یا ناآگاه ندهیم چرا که اگر کشتی که در آن نشسته ایم سوراخ شود همه ما غرق خواهیم شد و طبیعت تخریب شده، سیلی محکمی به همه خواهد داد.
جمع شده ایم که بیندیشیم و با اشتراک تجارب ارزشمند و بهترین عملکردها، به همدیگر کمک کنیم که چگونه و از چه راه و مکانیسمی، این کشتی سرگردان در فضا را به دستان توانمند جوانان کشورمان بسپاریم که قادر به هدایت آنان در طوفان‌های سهمگین شده و آینده بشری ما را در امنیت و سلامت به ساحل آزادی و عدالت و حق برسانند.
جمع شده ایم که اختلافات قومی، قبیله ای، نژادی و مذهبی را بزداییم و به سوی همزیستی مسالمت آمیز سوق دهیم.
اینجا می‌خواهم خدمت شما عرض کنم که الان کشور ما درگیر برخی از مسائل است. مایلم به چند مورد اشاره کنم.
همان طور که به خوبی آگاهید ما برجام را بعد از یک مذاکره طولانی مدت با کشور‌های نماینده اتحادیه اروپا، روسیه، چین و امریکا امضا کردیم. آمریکا با گستاخی تمام و به شکل یک جانبه از آن خارج شد که یک توافق بین‌المللی چندجانبه بود و با سیاست‌های فشار حداکثری دست به تحریم‌های ظالمانه دیگری زد و کشور‌های دیگر را تهدید می‌کند اگر با ایران رابطه اقتصادی داشته باشید، تحریم خواهید شد.

الان نیز بعد از ناکامی در سیاست‌های تحریمی؛ به دنبال ماجراجویی جدید و پرونده‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران است. پس از اعزام ناو‌های جنگی خود به خلیج فارس، پهپاد جاسوسی آن وارد حریم هوایی ایران شد که با واکنش و پاسخ جدی نیرو‌های نظامی ما مواجه شد.
در ادامه، با استفاده از کمپین رسانه‌ای غالب خود، چهره‌ای صلح جو از خود ارائه کرد که خواهان مذاکره با ایران است.
البته برخی کشور‌های ساده لوح منطقه نیز، امریکا را در این مسیر غلط همراهی می‌کنند. همه شما شاهد بودید که دیروز هیات امارات در اظهارات خود به سه جزیره ایرانی واقع در خلیج فارس اشاره کرد. در این رابطه می‌خواهم اعلام کنم هیئت نمایندگی مجلس اسلامی ایران، تمامیت ارضی و حاکمیت کامل ایران را نسبت به این جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس را تکرار می‌کند و به طور قطعی، هر گونه ادعای خلاف، غیر واقعی، غیر قانونی و فاقد ارزش سیاسی و جغرافیایی در این زمینه را رد می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست دوستی و همسایگی خوب با تمام کشور‌های همسایه را دنبال کرده است. در این راستا به هیات امارات توصیه می‌کنم به جای اتهامات بی پایه و تکراری علیه جمهوری اسلامی ایران، بهتر است به ابتکارات و ایده‌های ایران برای تامین امنیت، برقراری ثبات و همکاری منطقه‌ای و نیز کاهش تنش‌ها و سوء تفاهم‌ها در منطقه بیندیشند و اجازه ندهند از خاک خود به همسایه تجاوز کرده و نقشه بکشند. این رویکرد غلط، ایجاد اعتماد متقابل بین کشور‌های منطقه را سخت‌تر می‌کند و کمکی به صلح و ثبات پایدار نخواهد کرد.
همکاران گرامی و حضار محترم
سوال اینجاست کسی که از یک معاهده بین المللی چندجانبه، به راحتی خارج می‌شود با چه اطمینانی می‌توان با چنین شخص و کشوری دوباره گفتگو و مذاکره کرد. چه تضمینی وجود دارد که همچنان آن را نقض نکند. خروج یکجانبه و تحریم مجدد و تهدید کشور‌های دیگر و اصرار بر رویکرد سیاست تهاجمی، توسعه طلبانه و زیاده خواهانه، توهین به همه طرف‌های این قرارداد و کشور‌های دیگر و صحنه بین المللی نیست؟ در اینجاست که ما به عنوان نمایندگان پارلمان‌ها و شما به عنوان رسانه ها، نقش و تعهد مسئولانه داریم و در مقابل صحنه سازی، برجسته سازی و جریان سازی رسانه‌ای آن‌ها برای توجیه کار‌های خود، به چارچوب‌های سیاسی و رسانه‌ای مشخصی برسیم.
در اعتقاد ما خداوند به بشریت پیام‌هایی را داده است که امروز ما برای پیدا کردن راه حل‌های آنها، اینجا جمع شده ایم.
خداوند در قرآن می‌فرماید:
وَالَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن یَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَىٰ ۚ فَبَشِّرْ عِبَادِ (۱۷) الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (۱۸) أَفَمَنْ حَقَّ عَلَیْهِ کَلِمَةُ الْعَذَابِ أَفَأَنتَ تُنقِذُ مَن فِی النَّارِ (۱۹)
در جای دیگر می‌فرماید:
یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ (۱۳)
در آیه دیگر می‌فرماید:
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ (۲۵)
در این دستورات، خداوند (مستقل از آنکه شما بپذیرید خدایی هست و یا نیست)، راهنمایی می‌کند که راه سعادت، اجتناب از زورگویان و شنیدن همه پیام‌ها و انتخاب بهترین هاست.
در آیه بعد، همه انسان‌ها زن و مرد، پیر و جوان، سیاه و سفید با هر گویش و زبانی، هیچ تفاوتی با هم ندارند، هیج قومی بر هیچ قوم دیگری برتری ندارد، فط کسانی برترند که پیام درست را انتخاب می‌کنند و پیام درست را می‌پذیرند و در عمل به آن‌ها پایبند باشند.
در آیه بعدی، می‌فرماید تمام پیامبران و مصلحان را با کتاب و میزان درست فرستادیم برای بشریت آمده اند تا عدالت و راستی در میان بشریت را جاری کنند.
آیا پیام این مجمع و جلسه غیر از این است؟ بر اساس عقیده و باور، خواستار عدالت، آزادی، برابری، راستی و احترام متقابل و از بین بردن فقر و تحقق رفاه مشترک هستیم. البته این بدین معنا نیست که ما در کشورمان، همه این ایده آل‌ها را پیاده کرده ایم، اما در کنار هم بودن، گفتگو، شنیدن پیام همدیگر و ابزار برای انتخاب بهترین داشتن و از تجربیات همدیگر بهره بردن و تلاش برای اجرای آن، می‌تواند راهگشای زندگی توام با امنیت، صلح و عاری از فقر و بی عدالتی را بیمه کند.
با عنایت به این مسائل و موضوعات مطرح شده، در آخر عرایضم پیشنهاد می‌کنم برای دست یابی به این فهم مشترک، تیم‌های کارشناسی متشکل از کارشناسان برجسته و دلسوز کشور‌ها برای مستند کردن، ارائه پیشنهادات و انتقال آن توسط نمایندگان به داخل کشور، و آموزش و ایجاد مهارت در کارگاه‌های آموزشی می‌تواند قدم موثر و سازنده‌ای در اجرای این امر مهم باشد.
جناب آقای رئیس
عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان
در آخر می‌خواهم اعلام کنم که از این که در جمع شما عزیزان شرکت کردم از صمیم قلب خوشحالم و به آینده نشست و روند رو به رشدی که آغاز کرده است خوش بین هستم و امیدوارم که از تبادل و هم اندیشی جمعی ما، ساز و کار‌های مناسب به منظور توسعه پارلمانتاریسم شکل بگیرد. با توجه به عمق روابط بین دو دولت ایران و روسیه و گسترش روابط پارلمانی دو کشور که الگوی خوبی برای گسترش روابط پارلمانی است و تا الان نیز نقش مهمی در تصمیم گیری پیرامون روابط دو کشور ایفا کرده است، پارلمان جمهوری اسلام ایران آماده است تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و همفکری و تبادل نظر به این امر مهم نیز، فعالانه و هدفمند کمک کند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار