کد خبر: 960510
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا مکلف به نظارت بر انتخابات است نه اینکه صرفاً حق نظارت داشته باشد و اگر این وظیفه را انجام ندهد، مؤاخذه می‌شود.
سرویس سیاست جوان آنلاین: به گزارش مهر، عباسعلی کدخدایی قائم مقام شورای نگهبان طی سخنانی در جمع اساتید، اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه میبد با بیان اینکه مردم پیش از وقوع انقلاب اسلامی، آرمان‌های خودشان را بر پایه شعار استقلال، آزادی و حکومت اسلامی فریاد می‌زدند، تأکید کرد: به غلط برخی مواقع گفته می‌شود که قانون اساسی نباید ایدئولوژیک باشد، سؤال این است که مگر جامعه ما اسلامی نیست، پس باید قانون اساسی هم بر مبنای اسلام باشد و سؤال دیگر این است که قانون اساسی سایر کشور‌ها مگر ایدئولوژیک و مبتنی بر افکار و عقاید همان ملت‌ها نیست؟
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای رفع نیاز‌های مردم، نیاز بود که نهاد‌هایی مانند قوای مجریه، مقننه و قضائیه تشکیل شود که این اقدام ذیل قانون اساسی انجام شد، گفت: محتوای همه این نهاد‌ها باید اسلامی باشد و برای پایش این محتوا، قانون اساسی نهادی مانند شورای نگهبان را پیش‌بینی کرده است.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تجربه مشروطه نیز همین بود؛ در آن دوران استقلال و آزادی به انحراف کشیده شدند ولی گفتند که با توجه به اسلامی بودن جامعه، علمای تراز باید ناظر بر مجلس و قانون باشند، ولی متأسفانه این موضوع هیچ وقت اجرایی نشد، اما در قانون اساسی جمهوری اسلامی نهادی به نام شورای نگهبان تأسیس شد تا این وظیفه را برعهده بگیرد. قائم مقام دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: در هر جامعه‌ای، اجرای کامل قانون اساسی آرمان مردم است چراکه قانون اساسی به زحمت به دست می‌آید و ماحصل تحول عظیمی مانند انقلاب اسلامی است و خود این قانون، نیازمند محافظت است. کدخدایی اشاره‌ای هم به نهاد‌های مشابه شورای نگهبان در سایر کشور‌ها داشت و در این زمینه گفت: در کشور امریکا، دیوان عالی این کشور بر انطباق قوانین مصوب با قانون اساسی نظارت می‌کند و در کشور‌هایی مثل فرانسه، ژاپن، آلمان و… نیز نهاد‌های مشابهی همچون دادگاه قانون اساسی همین اقدامات را انجام می‌دهند.
وی افزود: فلسفه ایجاد شورای نگهبان، تضمین جمهوریت و اسلامیت نظام است و به طور کلی، سه وظیفه مهم شامل «نظارت بر مصوبات مجلس و هیئت وزیران»، «نظارت بر انتخابات» و «تفسیر قانون اساسی» را بر عهده دارد. درباره نظارت بر انتخابات این نکته قابل توجه است که در قانون، شورای نگهبان مکلف به نظارت بر انتخابات است نه اینکه حق نظارت داشته باشد یعنی اگر این شورا وظیفه نظارتی خودش را انجام ندهد، مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد. سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان نیز گفت: در حوزه نظارت بر انتخابات، یکسری محدودیت‌های قانونی درباره صلاحیت افراد وجود دارد که این موضوع باید رعایت شود به این معنا که اگر کاندیدایی تخلفی کرده، ضرورتی ندارد که این تخلفات علنی و افشا شود، البته این تخلفات با مستنداتش به خود فرد اعلام می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدرضا کیانفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
0
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: همگان خواهند دید که مشارکت مردم در انتخابات بسیار پرشور خواهد بود.
آقای کدخدایی، فقط به شرطی پیشگویی‌تان محقق خواهد شد که کاندیداهای مخالف انقلاب رد صلاحیت نگردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار