کد خبر: 960364
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
در همایش امریکا و جنایت‌های قرن عنوان شد
دانشگاه امیر کبیر تهران روز گذشته میزبان همایش «امریکا و جنایت‌های قرن» بود؛ همایشی که مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها به مناسبت هفته حقوق بشر امریکایی متولی آن بود. در این همایش که با همکاری مرکز تحقیقات سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی دانشگاه تهران و همچنین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، جمعی از استادان و صاحب‌نظران این حوزه به طرح دیدگاه‌های خود درباره جنایاتی که امریکا طی یک قرن گذشته تحت پوشش دموکراسی و حقوق بشر مرتکب شده، پرداختند.
سرویس سیاست جوان آنلاین: به گزارش فارس، فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیرعامل مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در این مراسم گفت: در بازه زمانی ششم تا سیزدهم تیرماه امریکا چندین مورد جنایات علیه ملت ایران داشته است و به همین دلیل این هفته به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب با عنوان حقوق بشر امریکایی نام‌گذاری شده است.
ایزدی تأکید کرد: در دهه‌های گذشته امریکا سعی کرده جنایت‌هایش را توجیه کند، و نه تنها دولت امریکا از این جنایت‌ها ابراز ندامت نکرده، بلکه خودشان را مدعی حقوق بشر می‌دانند. وی با اشاره به برگزاری اجلاس منامه اظهار داشت: باید توجه داشت که فلسطین همواره یکی از قربانیان جنایات امریکایی بوده و همواره شاهد توجیه اقدامات ضدحقوق بشری امریکا هستیم، به همین دلیل در این همایش به صورت ویژه به مسئله فلسطین توجه کردیم. این استاد دانشگاه گفت: مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها همواره سعی کرده چهره واقعی حقوق بشر امریکایی را نشان دهد و استادان دانشگاه‌ها نیز وظیفه دارند که درباره جنایات امریکا روشن‌گری کنند و این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

امریکا مانع پایان حملات به یمن
سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل هم در این همایش اظهار داشت: تمام اقدامات امریکا با عنوان حقوق بشر و امریکا انجام می‌شود و عده‌ای به طرفداری از حقوق بشر امریکایی تبلیغات می‌کردند و می‌کنند. وی با بیان اینکه اولین باری که امریکا چهره واقعی حقوق بشری خود را نشان داد در عراق بود، گفت: در سال ۲۰۱۱ که بیداری اسلامی در جهان اسلام فراگیر شد، حرکاتی در سوریه آغاز شد که با توجه به توأمانی آن با بیداری اسلامی در مصر این تصور بود که جنبش بیداری اسلامی این اقدامات را انجام می‌دهد ولی بلافاصله چهره واقعی این تروریست‌ها روشن شد.
صدرالحسینی با بیان اینکه سازندگان و حامیان اصلی ائتلاف ضد یمن امریکایی‌ها هستند، خاطرنشان کرد: در طول چهار سال و سه ماه گذشته جنایات وسیعی در یمن صورت گرفته و در طول این ۱۵۰۰ روز میزان قابل توجهی از کودکان و زنان یمنی آسیب جدی دیده‌اند و نهاد‌های حقوق بشری در ۱۰۰۰ روز اول سکوت کامل داشتند ولی از روز هزارم آمار و ارقام به‌طور مرتب منتشر می‌شود. این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: ائتلاف عربی ضد یمن به بن‌بست رسیده ولی مجموعه دولت‌های غربی و در رأس آن امریکا که به دلیل افزایش فروش اسلحه توانسته بخشی از اقتصاد خود را به چرخش درآورد، اجازه پایان حملات را نمی‌دهند. صدرالحسینی ضمن بیان اینکه مقاومت به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل بازدارنده جنایات امریکا جواب داده است، گفت: امروز هرجای دنیا که جنایاتی صورت می‌گیرد دست‌های پلید رژیم تروریست امریکا را می‌بینیم و فروشندگان سلاح را مشاهده می‌کنیم.

امریکا مقابل هم‌پیمانانش هم اخلاص ندارد
صلاح زواوی، سفیر فلسطین در ایران در همایش «امریکا و جنایت‌های قرن» با بیان اینکه امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای مظهر پرچمداری مقاومت در دنیا هستند، گفت: من خودم را یک خادم کوچک برای فلسطین می‌دانم و ان‌شاء‌الله بعد از نابودی اسرائیل به امامت آیت‌الله خامنه‌ای نماز خواهیم خواند. زواوی با بیان اینکه رسانه‌ها در خط مقدم مبارزه با امریکا هستند، افزود: امریکا در مقابل هم‌پیمانانش هم اخلاص ندارد. ایران در صحنه مبارزه است و شما رهبر خیلی بزرگی دارید و همه باید برای این شخصیت بزرگ که به دنبال وحدت اسلامی است دعا کنیم.

تروریسم اقتصادی امریکا علیه ایران
ساسان شاه‌ویسی، عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل هم در ادامه با تأکید بر اینکه تهدیداتی که امریکا در چندسال اخیر علیه کشورمان صورت داده، تهدید علیه اقتصاد ملی بوده است، گفت: تروریسم اقتصادی از چندین بخش تشکیل شده و اولین بخش آن منطق تروریسم است و بخش دیگر راهبرد‌های تروریسم بود و در نهایت ابزار تروریسم است. وی افزود: امریکا در حال حاضر از سلاح اقتصاد به نفع خود استفاده می‌کند. کیک بزرگ اقتصاد جهانی در دست امریکا است و با دستکاری در تعرفه‌های وارداتی و اعمال تحریم‌ها در اقتصاد جهانی تغییراتی ایجاد می‌کند.
این کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل ضمن تأکید بر اینکه شاهد آن بودیم که رئیس جمهور جدید امریکا، از تعهدات اقتصادی کشورش سر باز زد و این نشان می‌دهد که امریکا هیچ ابایی ندارد از ابزار اقتصاد علیه ملت‌ها استفاده کند، خاطرنشان کرد: همین سلاح اقتصادی را در تروریسم نفتی نیز شاهد بودیم. ایالات متحده در مقابل هر اقتصادی که حرف جدیدی برای گفتن دارد و یا در مقابل او قد علم می‌کند، از این ابزار استفاده می‌کند. شاه‌ویسی افزود: تروریسم مبتنی بر سه اصل است. تأکید بر عدم قطعیت‌ها، کشمکش‌های قدرت در سطح کشور‌ها و باورمندی نسبت به تأثیرگذاری تحریم‌ها سه اصل تروریسم است. امریکا به دنبال کشاندن کشمکش ناشی از تحریم‌های خود به داخل کشور‌ها است. همچنین تلاش می‌کند شهروندان هر کشور را نسبت به تأثیرگذاری تحریم‌ها اقناع و نسبت به توانمندی‌های داخلی مأیوس کند. وی ضمن تشریح راهبرد‌های تروریسم اقتصادی اجرایی توسط امریکا، تصریح کرد: ایجاد فرسایش در متن اقتصاد هدف، نتیجه تروریسم اقتصادی است و راهبرد دیگر، اقدام به ارعاب است. ایجاد ارعاب و تردید نسبت به قابلیت‌ها و توانمندی‌های داخلی از دیگر راهبرد‌های امریکا در تحریم‌های اقتصادی است. انجام اقدامات ایذایی دیگر راهبرد امریکا در تروریسم اقتصادی است.

ایران بینی ترامپ را به خاک مالید
جواد امین، استاد دانشگاه «مصطفی» سوریه هم در ادامه این همایش با اشاره به انهدام پهپاد جاسوسی امریکا گفت: در ابتدا باید به نیرو‌های سپاه تبریک بگویم که پهپاد امریکایی را نابود کردند. وی افزود: امروز مردم سوریه از اینکه ایران پهپاد جاسوسی امریکا را ساقط کرد بسیار خوشحال هستند. ایرانی‌ها به حقوق بشر اعتقاد دارند و بینی ترامپ را با نابود کردن پهپاد امریکایی به خاک مالیدند. وی با اشاره به گزارش سازمان‌دیده‌بان حقوق بشر در سال ۲۰۱۹، افزود: براساس این گزارش ۳ هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر بمباران در سوریه به شهادت رسیدند که حدود ۷۰۰ نفر از آن‌ها از خانم‌ها بودند. بیش از ۲۵ مرکز یتیم‌خانه و مدرسه در اثر بمباران‌ها در سوریه ویران شده است و مقصر اصلی امریکایی‌ها هستند. این استاد دانشگاه با اشاره به پاسخ دندان‌شکن نیرو‌های جبهه مقاومت به حملات گروه‌های تروریستی مورد حمایت امریکا تأکید کرد: امروز در سوریه حدود ۳۰ قبیله و عشیره وجود دارند که همگی به فرهنگ مقاومت اعتقاد دارند. وی با بیان اینکه تمام پیروزی‌های مقاومت را مدیون امام (ره) هستیم، گفت: یمنی‌ها با الگو گرفتن از تعالیم امام (ره) به مقاومت ادامه می‌دهند و پیروز خواهند شد.

جنایات امریکا با اقتصاد آغاز شده است
شعیب موسی، استاد دانشگاه نیجریه هم در این همایش با بیان اینکه پرداختن به جنایات امریکا به‌ویژه در آفریقا نیازمند بررسی چند ماهه است، گفت: جنایات و تسلط امریکا بر کشور‌های آفریقایی از طریق اقتصاد شروع شده است. وی ادامه داد: امریکا ابتدا با عنوان کمک به کشورها، اقدام به پرداخت وام می‌کند، اما زمانی که این کشور‌ها قادر به بازپرداخت تسهیلات دریافتی نیستند، بار دیگر پرداخت وام را مطرح می‌کنند تا اینکه اقتصاد این کشور‌ها کاملاً وابسته شود. در بحث نظامی نیز اکثر ارتش‌های کشور‌های آفریقایی وابسته به امریکا هستند. این استاد دانشگاه افزود: ارتش و ریاست جمهوری نیجریه زیر نظر امریکا و عربستان اداره می‌شوند و مستقیماً به مردم حمله کردند، حتی مسیحیان نیجریه نیز به دنبال پیگیری اقدامات غیرقانونی ارتش این کشور هستند.

در امریکا پایبندی به حقوق بشر وجود ندارد
مرضیه هاشمی، خبرنگار و مجری پرس تی‌وی در ادامه این همایش گفت: وقتی در مورد حقوق بشر امریکایی صحبت می‌کنیم، بنده یک نمونه تجربی هستم، من چندین سال سابقه کار خبری داشته‌ام و در مجلات امریکایی نیز کار کردم و از نزدیک وضعیت حقوق بشر امریکا را دیده‌ام. وی ادامه داد: بنده دیدم که به راحتی فردی در امریکا ناپدید می‌شود! البته بنده خیلی خوش‌شانس بودم که فرزندم در کنار من بود و سروصدای رسانه‌ای در حمایت از من ایجاد شد. هاشمی با اشاره به وضعیت خیلی نامناسب زندان‌های امریکا، تأکید کرد: اکثر زندانیان مجبور به پذیرش پیشنهاد مصالحه هستند. هر چند اگر بی‌گناه باشند، مجبور هستند به‌جای تحمل حبس‌های طولانی مدت، چند سال حبس را قبول کنند. مجری شبکه پرس تی‌وی با اشاره به خصوصی‌بودن بسیاری از زندان‌های امریکا یادآور شد: چنین زندان‌هایی درآمدزا هستند و برای آن‌ها زندانی مساوی است با درآمد بیشتر.
هاشمی در ادامه گفت: در سلول‌های انفرادی امریکا تنها روزانه یک ساعت اجازه هواخوری در فضای محدود بدون حضور سایر زندانیان وجود دارد و من تنها ۱۱ روز در زندان بودم و تنها کتاب و مطالبی درباره وضعیت زندانیان در امریکا خوانده بودم، اما باور نمی‌کردم که در زندان‌های امریکا انسانیت‌زدایی انجام می‌شود. وی گفت: من شهروند امریکا بودم و براساس آزادی بیان و قانون امریکا، دستگیری من خلاف قانون بود، اما پایبندی به قانون و حقوق بشر در امریکا وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار