کد خبر: 958972
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روزگذشته در گزارش خود در خصوص حادثه واژگونی اتوبوس، دانشگاه آزاد را کمتر از یک سوم مقصر دانست. همچنین تأکید شده است با بررسی صورت‌گرفته استفاده از تله‌کابین برای جابه‌جایی حدود ۴۵هزار نفر از دانشجوی این واحد اشتباه بوده و امکان منطقی ندارد. رضا مسعودی، رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در همین خصوص به «جوان» گفته است، پارامتر‌هایی که برای ایمن‌سازی مسیر این واحد دانشگاهی اعمال شده، فراتر از پارامتر‌های موجود در کشور است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: در تاریخ ۴ دی ۱۳۹۷ حدود ساعت ۱۲ ظهر یک دستگاه اتوبوس متعلق به پیمانکار دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در محوطه دانشگاه واژگون می‌شود که در این حادثه ۱۰نفر کشته و ۲۵ نفر زخمی می‌شوند. کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری بلافاصله پس از این رخداد موضوع را در دستور کار خود قرار داد و تیمی از اعضای کمیسیون به محل دانشگاه آزاد اعزام شدند. اعضای کمیسیون با تشکیل جلسه با مدیران دانشگاه به بازدید میدانی از محل حادثه، به بررسی موضوع پرداختند.

پیمانکار مقصر اصلی شد
آن‌ها طی دو جلسه و با دعوت از رئیس دانشگاه آزاد و مدیران و معاونان این مجموعه، همچنین فرماندهی پلیس راهور، جوانب مختلف امر را بررسی کرده و روز گذشته نتیجه نهایی را صادر کردند. نمایندگان مجلس در گزارش منتشر شده پیمانکار را به سه دلیل یعنی «به‌کارگیری وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی»، «به‌کارگیری وسیله نقلیه خارج از قرارداد» و «عدم نظارت بر شرایط قرارداد و قوانین و مقررات» مقصر اصلی قلمداد کردند.
راننده اتوبوس هم به دو دلیل «به حرکت درآوردن وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی و به‌کارگیری وسیله نقلیه دارای نقص فنی مستمر به دلیل عدم سرویس به موقع سامانه ترمز» مقصر شناخته شد.
دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات هم به دلایل «عدم نظارت بر فعالیت پیمانکار» و «عدم رعایت استاندارد‌های ایمنی راه» در مرتبه سوم مقصر شناخته شد.

ایمن‌سازی با تأیید راهور
به دنبال انتشار گزارش مجلس در رابطه با حادثه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، رضا مسعودی رئیس این واحد دانشگاهی در گفت‌و‌گو با «جوان» مطالبی را بیان کرد. وی گفت: پس از حادثه رخ داده، اولویت مدیران دانشگاه آزاد انجام فوری و با دقت بحث ایمن‌سازی کل مسیر دانشگاه با یک پیمانکار معتبر بود.
مسعودی تصریح کرد: فرآیند طراحی این موضوع تا یک ماه قبل انجام شد و پیگیر تأیید پلیس راهور برای این موضوع هم بودیم که با بررسی‌های کارشناسانه کلیات طرح ایمن‌سازی دانشگاه مورد تأیید پلیس راهور هم قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات در توضیح نحوه ایمن‌سازی گفت: فقط موضوع گاردریل در این رابطه مطرح نیست. بعضی جا‌ها نیاز به دیوار بتنی دارد و بعضی از قسمت‌های مسیر نیوجرسی می‌خواهد. همه این موارد را به صورت کارشناسی در نظر داشته‌ایم. مسعودی همچنین اضافه کرد: پس از حادثه تلخ دانشگاه آزاد، بلافاصله پیمانکار عوض شد و یکی از پیمانکاران مطرح و خوش سابقه جایگزین شد. واحد گشت هم در دانشگاه استقرار پیدا کرده است و ضمن اینکه تیم کنترل ترافیک هم در حراست دانشگاه مستقر شده که وظایف مشخص و نظارت مستمر را دارد.

مخفی شدن مدیران سابق در تله کابین.
اما نکته جالب اینکه نمایندگان در جمع‌بندی گزارش خود تأکید کرده‌اند که «با بررسی صورت گرفته مشخص شد، استفاده از تله کابین برای جابه‌جایی حدود ۴۵ هزار نفر دانشجوی این واحد و با توجه به قرارگیری ساختمان‌های دانشگاه در محل‌های مختلف این مجموعه، اشتباه بوده و منطقی نیست.» پس از حادثه واژگونی اتوبوس، منتقدان سرسخت مدیریت جدید دانشگاه آزاد تا مدت‌ها مدعی بودند که «اگر تله‌کابین به بهره‌برداری رسیده بود، شاید اتفاق تلخ واژگونی اتوبوس و مرگ ۱۰ جوان دانشجو رخ نمی‌داد.»!
رضا مسعودی هم در این رابطه به «جوان» گفت: در ساعات پیک جابه‌جایی دانشجو در دانشگاه، حدود ۴ هزار و ۶۰۰ نفر صورت می‌پذیرد در صورتی که تله‌کابین نهایتاً می‌تواند هر ساعت ۲ هزار جابه‌جایی را انجام دهد. ضمن اینکه تله‌کابین یک مسیر مستقیم را طی می‌کند، در حالی که بسیاری از ساختمان‌های دانشگاه مسیر مستقیمی ندارند و تله کابین عملاً برای آن‌ها بلااستفاده می‌شود. هزینه نگهداری تله‌کابین هم بسیار بالاست. گزارش کارشناسی روز گذشته مجلس در رابطه با حادثه دانشگاه آزاد هم همین انتقاداتی را که ما از ابتدا مطرح می‌کردیم تأیید کرده است.

دستاورد ۴۰ میلیاردی دانشگاه
گفتنی است «محسن هاشمی رفسنجانی» پس از آنکه در رقابت با «محمدباقر قالیباف» در انتخابات شهردار تهران در سال ۹۲ به ساختمان شهرداری راه نیافت، راهی دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت عمرانی این دانشگاه شد تا طرح‌های فنی و توسعه‌ای دانشگاه را به شکل جدی‌تری به نتیجه برساند. یکی از این طرح‌ها، احداث تله‌کابین در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بود.
با تصویب این طرح در دانشگاه آزاد، مناقصه‌ای بین‌المللی در سال ۱۳۹۳ برگزار شد و شرکت «دوپل مایر» سازنده اتریشی تله کابین به عنوان پیمانکار این سامانه انتخاب شد. تله کابین هزینه بیش از ۴۰ میلیارد تومان روی دست دانشگاه گذاشت و قرار بود، به هتل فرهیختگان دانشگاه متصل شود که بر این اساس کاربری گردشگری هم داشت! در صورتی که مدیران سابق دانشگاه با یک دهم این هزینه می‌توانستند تمام مسیر‌های زمینی دانشگاه را ایمن‌سازی کنند.

خودروسازان نادیده گرفته شدند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست علنی دیروز مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون آموزش در مورد حادثه واژگونی اتوبوس گفت: «متأسفانه همزمان با ورود ما به دانشگاه علوم و تحقیقات هیچ اتوبوس نو در بازار وجود نداشت و اتوبوس‌ها زیر پنج سال عمر دارند، بنابراین باید برای محیط‌های آموزشی قوانین حمایتی مصوب شود.»
طهرانچی با بیان اینکه البته بهتر بود کمیسیون آموزش و تحقیقات به این موضوع در گزارش توجه می‌کرد که خودرو، خودروی وطنی است، افزود: «با توجه به اینکه سرعت خودرو‌های حمل و نقل نباید بیش از حد مجاز باشد، بهتر بود به این موضوع توجه می‌شد و توصیه‌هایی را برای سازندگان خودرو و محدودیت‌های قانونی و رعایت استاندارد ایمنی را در مبدأ که تولید خودرو است مورد توجه قرار می‌دادیم.»

آن ۲ روز افسانه‌ای
به گفته رئیس دانشگاه آزاد «اگر این حادثه رخ نمی‌داد دو روز پس از حادثه نسبت به تغییر پیمانکار اقدام می‌کردیم، اما به لحاظ محدودیت‌های قانونی اجازه داده نشد که ما پیمانکار جدید را انتصاب کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار