کد خبر: 958578
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
یک ماه پس از حمله به چند نفتکش در بندر فجیره امارات، سناریوی مشابه آن در دریای عمان تکرار شده و فرصتی برای اتهام‌افکنی امریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران فراهم کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:‌ دولت امریکا با موج‌سواری روی انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان، به دنبال سناریوسازی از این ماجرا است تا هرگونه خرابکاری در منطقه را به ایران نسبت دهد. وزارت دفاع امریکا، حمله به دو نفتکش در دریای عمان را مشکلی جهانی خوانده و از اراده این کشور برای رسیدن به یک اجماع جهانی در این خصوص خبر داده است؛ تلاش‌هایی که حتی متحدان امریکا هم با آن همراهی نکرده و نسبت به ادعا‌های واشنگتن ابراز تردید کرده‌اند.
یک ماه پس از حمله به چند نفتکش در بندر فجیره امارات، سناریوی مشابه آن در دریای عمان تکرار شده و فرصتی برای اتهام‌افکنی امریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران فراهم کرده است. به گزارش شبکه راشاتودی، پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت امریکا جمعه شب در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات آتی امریکا درباره تحولات دریای عمان گفت: «ما یک مشکل بین‌المللی در خاورمیانه داریم و این مشکل تنها برای امریکا نیست. من و جان بولتون، (مشاور امنیت ملی) و مایک پمپئو (وزیر خارجه امریکا) تلاش‌های‌مان را بر ایجاد یک اجماع جهانی درباره این مسئله بین‌المللی متمرکز می‌کنیم». وی افزود: «از ۲۴ ساعت گذشته تاکنون در حال تلاش برای کسب و تبادل اطلاعات هستیم و تمامی این تلاش‌ها را برای تحقق بخشیدن به این اجماع بین‌المللی انجام می‌دهیم».
این مقام امریکایی از جامعه بین‌المللی خواست برنامه‌های اضطراری را برای مواجهه با وقایع ناگهانی در منطقه وضع کند. شاناهان بر اهمیت تنگه هرمز که ۱۵درصد نفت جهان از آن می‌گذرد و ضرورت کمک بیشتر به کشور‌های منطقه به منظور حل و فصل اوضاع در آن پس از حمله مذکور، تأکید کرد. وزیر دفاع موقت امریکا در پاسخ به این پرسش که آیا پنتاگون قصد دارد برای تقویت حضور نظامی خود در خاورمیانه نیرو‌های بیشتری به این منطقه اعزام کند یا نه، گفت: «همان طور که می‌دانید ما همیشه احتمالات مختلف را مد نظر داریم». وی افزود: «ما هر اطلاعاتی که بتوانیم آن را از حالت محرمانه بودن بیرون آوریم، منتشر خواهیم کرد. نیت ما همین است». امریکایی‌ها روز جمعه با انتشار یک فیلم ساختگی مدعی شدند که ایرانی‌ها به دو نفتکش در دریای عمان حمله کرده‌اند. امریکا سعی دارد با ربط دادن تحولات منطقه به ایران، فشار‌های جهانی علیه تهران را افزایش دهد. اتهام‌زنی واشنگتن به تهران، درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در هفته‌های اخیر به کرات از مذاکره با ایران سخن می‌گفت، اما بلافاصله پس از دست رد مقامات ایرانی به سینه ترامپ، سناریوسازی واشنگتن علیه ایران تشدید شد.
«نه» جهانی به واشنگتن
دولت آلمان ویدئوی منتشر شده از سوی امریکا برای متهم کردن ایران را ناکافی دانسته و سازمان ملل هم خواستار تحقیق مستقل در این باره شده است. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفته است: «این ویدئو کافی نیست. بله، ما می‌توانیم بفهمیم که در این ویدئو چه اتفاقی می‌افتد، اما نمی‌توان با آن به نتیجه‌گیری نهایی رسید». آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم گفته است: «بسیار مهم است که حقیقت روشن شود. خیلی مهم است که روشن شود چه کسی مسئول است. واضح است که این کار فقط از یک نهاد مستقل برمی‌آید که بتواند شواهد مربوط را تأیید کند». همچنین یاتاکا کاتادا، مالک کشتی‌ای که در دریای عمان هدف قرار گرفت گفته که «روایت واشنگتن درباره نحوه حمله به نفتکش‌ها در این دریا اشتباه است». همین سفیر کویت در سازمان ملل در مورد روایت امریکایی‌ها درباره حادثه دو نفتکش در دریای عمان تشکیک کرد. به گزارش الجزیره، منصور العتیبی، که کشورش رئیس دوره‌ای شورای امنیت است، گفت که اثبات اینکه قایق موجود در فیلم امریکایی‌ها، متعلق به ایران باشد، سخت است. برنی سندرز، سناتور امریکایی هم ضمن انتقاد از واکنش مقامات دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در مقصر جلوه دادن ایران در حادثه دریای عمان گفت که «این حادثه نباید به عنوان بهانه‌ای برای جنگ با ایران مورد استفاده قرار گیرد.»

مسکو: شتاب زدگی «نه»
وزارت خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به شدت حمله به دو نفتکش در دریای عمان را صرف‌نظر از اینکه چه کسی مسئول آن است، محکوم می‌کنیم، اما باید از نتیجه‌گیری‌های شتابزده امتناع کنیم». وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد: «هرگونه اتهام‌زنی به هر طرفی درخصوص ارتباط داشتن با این حادثه تا زمان تکمیل تحقیقات بین‌المللی فراگیر و بی‌طرف قابل قبول نیست». این وزارتخانه اعلام کرد: «ما شاهد تشدید ساختگی تنش هستیم و این امر تا حد زیادی به خاطر سیاست‌های امریکا است.»
جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس تنها فردی بود که با ادعا‌های مقامات امریکایی علیه ایران همراه شد. جرمی هانت در اظهاراتی بی‌اساس ایران را به دست داشتن در حملات اخیر به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد و بدون ارائه مستندات لازم مدعی شد: «تقریباً اطمینان داریم که یکی از شاخه‌های نیرو‌های مسلح ایران نفتکش‌ها را در دریای عمان هدف قرار داده است.»
اتهامات واهی امریکا علیه ایران درحالی مطرح می‌شود که کارشناسان متعددی اعلام کرده‌اند هیچ دلیلی درباره نقش تهران برای حمله به تانکر‌های نفتی در دریای عمان وجود ندارد. مقامات ایرانی قاطعانه هرگونه دست داشتن در این حادثه را رد کرده‌اند. در ماجرای فجیره که چهار نفتکش عربستان و امارات دچار انفجار شدند، نیز امریکا و متحدان عربی‌اش، انگشت اتهام را علیه ایران گرفتند، اما در نهایت در گزارشی که اماراتی‌ها با کمک امریکا و انگلیس تهیه و به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کردند نتوانستند استدلال و سندی مبنی بر اینکه ایران در این ماجرا نقش داشته است، ارائه کنند. امریکا تلاش می‌کند با بحرانی خواندن مسئله امنیت در خلیج فارس، با اعزام نیرو‌های بیشتر، بر شاهراه انتقال انرژی در منطقه مسلط شود. ایران بار‌ها تهدید کرده است که در صورت قطع صادرات نفتی ایران، با بستن تنگه هرمز، اجازه نخواهد داد نفت دیگر کشور‌ها هم به بازار‌های جهانی صادر شود. اتهامات واهی علیه ایران در شرایطی است که منابع دیپلماتیک عربی به روزنامه الجمهوریه لبنان گفته‌اند: «از آنجا که هویت عامل حادثه دو نفتکش در دریای عمان روشن نیست، اسرائیل هم با توجه به امکانات و توانایی‌هایی که دارد، در مظان اتهام است». در ماجرای فجیره هم ناظران عربی، رژیم صهیونیستی را مسئول خرابکاری اعلام کردند.

نسبت دادن تحولات منطقه به تهران
امریکا همزمان با متهم کردن ایران به حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، تحولات دیگر مناطق را هم به نوعی با ایران گره زده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا روز شنبه ایران را متهم به دست داشتن در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل دانشگاه مارشال محمد قسیم فهیم در شهر کابل، پایتخت افغانستان کرد. به گزارش اسپوتنیک، پمپئو مدعی شد که یافته‌های امریکا نشان می‌دهد که ایران در حمله ۳۱ ماه مه سال جاری میلادی در مقابل دانشگاه مارشال فهیم دست دارد.
پمپئو گفت: «۳۱ ماه مه، انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در افغانستان چهار سرباز امریکایی را زخمی، چهار غیر نظامی را کشت و عابران را زخمی کرد». این ادعا درحالی است که طالبان در بیانیه‌ای، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. شبکه سی‌ان‌ان هم با استناد به مقامات معرفی نشده امریکایی ادعا کرد که ایران چند ساعت قبل از حادثه نفتکش‌ها تلاش کرد یک پهپاد امریکایی را سرنگون کند. سی‌ان‌ان مدعی شد که ایرانیان موشک زمین به هوا به سوی پهپاد امریکایی شلیک کردند که به هدف اصابت نکرد و به دریا افتاد. به گفته منبع امریکایی، «پهپاد MQ-۹ در حال نظارت بر ناو‌های ایرانی واقع در نزدیکی کشتی‌های نفتکش بود». مقام امریکایی همچنین به سی‌ان‌ان گفت: «چند روز قبل نیرو‌های حوثی مورد حمایت ایران یک پهپاد دیگر ایالات متحده را بر فراز دریای سرخ سرنگون کرده‌اند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار