کد خبر: 958278
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
دفاعیات هادی رضوی و احسان دلاویز به پایان رسید. دو نفر دیگر از ۴۰۰ متهم بانک سرمایه به همراه وکلای خود در هشت جلسه چهار ساعته دادگاه دفاعیات خود را به پایان رساندند. قصه محاکمه متهمان بانک سرمایه، بعد از بررسی پرونده حسین هدایتی، هادی رضوی و احسان دلاویز به سر منشأ‌های اصلی رسید. مدیران بانکی! مو سفید‌های نالایق و ناکارآمد که حتی بانک مرکزی رأی به سلب صلاحیت برخی از این مدیران داده بودند. طبق گفته نماینده دادستان، این افراد در قیاس با تسهیلات گیرندگان مستحق سرزنش بیشتری هستند و اگر آن‌ها نبودند قطعاً تاراج سرمایه معلمان به این حجم رخ نمی‌داد.
نیره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین: هادی رضوی از جلسه دادگاه رفت. قبل از آن قاضی مسعودی‌مقام خطاب به دو متهم ردیف اول پرونده بانک سرمایه گفت: بار‌ها به شما تذکر دادم که صداقت را رعایت کنید و ما می‌دانیم که این پولشویی‌ها کجا رفته است و در آینده تمام موارد روشن می‌شود. شما هم می‌دانید پول‌ها را برای چه گرفته‌اید، من اینجا از گفتن برخی مطالب معذورم، اما بعداً به شما پاسخ می‌دهم.
قصه بانک سرمایه در دادگاه هشتم به سرمنشأ‌های اصلی رسید. افرادی که در قبال خوش‌خدمتی خود به امثال حسین هدایتی، هادی رضوی و محمد امامی میلیارد‌ها تومان دریافت کردند، در دادگاه روز گذشته به ریاست قاضی مسعودی مقام، کیفرخواست هشت متهمی که همه آن‌ها مدیران بانکی بودند، قرائت شد.

آن ۸ مدیر بانکی
محمدرضا خانی (مدیرعامل و عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه)، محمدعلی هادی (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه)، بهمن خادم (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه)، مهرداد باقری (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه)، یاسر ضیایی شیرکلایی (قائم مقام وقت بانک سرمایه)، خیراله بیرانوند (مدیر عامل و عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه)، پرویز احمدی (سرپرست بانک و رئیس هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) و علیرضا حیدرآبادی‌پور (مدیرعامل و عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) از جمله این متهمان بودند که از طریق پیگیری نامتعارف و فشار به زیر دستان نقش مستقیمی در پرونده داشتند. افرادی که بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵، در قبال دریافت‌های میلیاردی، ملک و خودروی لوکس، ۱۴ هزار میلیارد تومان پول و سرمایه معلمان را به تاراج دادند. سایر متهمان نیز به جای هزینه کرد تسهیلات در تولید و اشتغال، این وام‌ها و تسهیلات را صرف مصارف شخصی و خرید ملک و خودرو‌های میلیاردی کردند. طبق گفته نماینده دادستان اگر ناکارآمدی این مدیران نالایق نبود، قطعاً میزان فساد به این حجم انجام نمی‌گرفت. مدیرانی که حتی برخی از آنان از سوی بانک مرکزی رد صلاحیت شده بودند.

شیوه خوش‌خدمتی
طبق آنچه در کیفرخواست قرائت شد، اکثر این مدیران بانکی تجربه ۳۰ ساله در حوزه بانکی داشتند. افرادی که در سمت‌های متفرقه و مختلف بانکی بودند، اما به واسطه مبالغ کلان هزینه شده توسط متهمان پرونده بانک سرمایه مثل حسین هدایتی، هادی رضوی و محمد امامی به درجه مدیریتی در بانک سرمایه رسیدند. در کنار این مهم، به رغم اینکه بانک‌ها باید به حسن اجرای تسهیلات نظارت کنند، اما در نتیجه فقدان نظارت همین مدیران، اکثر تسهیلات اعطایی غیر از مصرف اصلی که حوزه تولید و اشتغال بوده، هزینه شده است. در اصل متهمان با هزینه‌های میلیاردی برای رسیدن به جایگاه مدیریتی بانکی‌های ریش سفید، مسیر برداشت‌های غیرمتعارف خود از بانک سرمایه را هموار می‌کردند. مدیران بانکی که عمدتاً موسفید محسوب می‌شوند، در قبال خوش خدمتی به متهمان میلیارد‌ها تومان پول گرفتند و روند اخذ تسهیلات را تسهیل کردند. امایی که در این میان وجود دارد و باید به آن اشاره شود، مستثنی کردن یکی از این مدیران به نام یاسر ضیایی است. قائم مقام وقت بانک سرمایه که از قضا جوان‌ترین مدیر این مجموعه بوده است. طبق گفته نماینده دادستان ضیایی به دلیل همکاری در این پرونده، شایسته برخورداری از تخفیف معرفی شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
يدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
0
0
با سلام انتظار افكار عمومي پس از انتصاب آقاي رئيسي از قوه محترم قضائيه برخورد قاطع با مجرمين خيانتكار به سرمايه هاي كشور و خصوصا معلمين دلسوز در ارتباط با اين پرونده است فرض بر اينكه مجرمين به هر مقامي وابسته باشند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار