کد خبر: 958100
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۲
هر سال میلیون‌ها قطعه بچه‌ماهی برای حفظ ذخایر آبزیان و ادامه داشتن فعالیت‌های‌‎ صیادی در استان‌های ساحلی کشور رها‌سازی می‌شود.
سرویس ایران جوان آنلاین: هر سال میلیون‌ها قطعه بچه‌ماهی برای حفظ ذخایر آبزیان و ادامه داشتن فعالیت‌های‌‎ صیادی در استان‌های ساحلی کشور رها‌سازی می‌شود. ماهیانی که سال گذشته ۳۱۰ میلیون قطعه از آن‌ها رها‌سازی شد و برای امسال نیز رهاسازی ۴۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی هدف‌گذاری شده که از این میزان ۲۹۰ میلیون ماهی برای دریای خزر در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود که در بین تمام استان‌های پرورش دهنده بچه ماهی، گیلان با تولید و تکثیر ۱۴۶ میلیون قطعه لارو ماهی در سال رتبه نخست رها‌سازی بچه‌ماهی‌ها در کشور را به خود اختصاص می‌دهد. ماهیانی که پس از بزرگ شدن توسط صیادان صید و در بازار ماهی‌فروشان کشور عرضه می‌شوند و به اقتصاد شیلاتی کشور رونق می‌دهند.

دم دم‌های غروب دریا متلاطم می‌شود، صیادان تن به آب می‌زنند و تورهای‌شان را برای صید ماهیانی بزرگ و بزرگ‌تر از نزدیکی ساحل تا چند متری درون آب پهن می‌کنند. ماهیان بالا و پایین می‌پرند و در نهایت در آخرین ساعات روز به تور‌ها گیر می‌کنند. صبح که می‌شود صیادان سهم‌شان را از دریا برمی‌دارند و در بازار ماهی‌فروشان به فروش می‌رسانند. صیاد، ماهی‌فروش و خریدار همگی از این سخاوت دریا خرسندند و نمی‌دانند بخشی از سخاوت نتیجه تلاش‌های شبانه روزی کارشناسان شیلاتی کشور است. آن‌هایی که بدون توجه به اینکه کشور‌های حاشیه دریای خزر چه صدماتی به این منبع بزرگ ثروت می‌زنند، بچه ماهیان را پرورش می‌دهند تا فعالیت‌های صیادی در استان‌های کشور متوقف نشود. در این راستا مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه سازمان شیلات هر سال برنامه جامعی برای حفظ ذخایر آبزیان دارد می‌گوید: «امسال رهاسازی ۴۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی و میگو در دریا‌های منتهی به ایران هدف‌گذاری شده است.» ناصر کرمی‌راد با اشاره به اینکه سال گذشته تنها ۳۱۰ میلیون قطعه ماهی رها‌سازی شد تأکید می‌کند: «تمام صید‌ها در دریای خزر در نتیجه رهاسازی بچه ماهی بوده است.» لازم به ذکر است که از تعداد ۴۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی که برای سال‌جاری هدف‌گذاری شده است، سهم دریای خزر ۲۹۰ میلیون قطعه است که ادامه فعالیت‌های صیادی در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان را تضمین می‌کند.

گیلان در صدر تولیدکنندگان

گفتنی است که از بین ۲۹۰ میلیون قطعه بچه ماهی که به دریای خزر ریخته می‌شود، گونه‌های مهم ماهیان استخوانی و خاویاری هم وجود دارد. ماهیانی که طی سال‌های اخیر به واسطه آلودگی‌های شدید و صیادی بی‌برنامه کشور‌های حاشیه دریای خزر در معرض انقراض قرار گرفته‌اند و تنها دلیل ادامه بقایشان تولید و پروش بچه‌ماهیان در خارج از دریا و سپس انتقال آن‌ها به خزر ایران است. مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران در این خصوص می‌گوید: «از ۲۹۰ میلیون قطعه ماهی برنامه‌ریزی شده، ۲۸۶ میلیون قطعه گونه ماهیان استخوانی و ۴ میلیون قطعه گونه ماهیان خاویاری است.» کرمی‌راد اضافه می‌کند: «در این بین سهم استان گیلان، تولید و رهاسازی ۱۴۶ میلیون قطعه بچه ماهی از گونه استخوانی و خاویاری و سهم استان مازندران ۶۸ میلیون قطعه در سال جاری است.»

بر همین اساس می‌توان گفت: گیلان با توجه به سهم چشمگیری که در تولید و رهاسازی بچه ماهیان دارد رتبه نخست این دست از اقدامات را به خود اختصاص می‌دهد. این مقام مسئول ادامه می‌دهد: «تمام رهاسازی بچه ماهی‌ها در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر در سه استان شمالی با مشارکت اتحادیه‌ها و تعاونی‌های صیادی در امر صید مولد، حمل و نقل و رهاسازی انجام می‌گیرد.»

حفظ ذخایر هدف اصلی شیلات

لازم به ذکر است که حفظ ذخایر و پایداری صید یکی از اهداف تولید و رها‌سازی بچه ماهی است و ایران جزو کشور‌های صاحب نام در امر بازسازی ذخایر آبزیان در دنیا شناخته می‌شود. گفتنی است که براساس گزارش مراکز تحقیقاتی کشور، تمام صید‌ها در دریای خزر در نتیجه رهاسازی بچه ماهی‌هاست. مدیرکل شیلات استان گیلان در این باره با تأیید مطالب فوق و با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید بیشتر ماهیان در قفس می‌گوید: «در این استان هفت پهنه آبی با ظرفیت ۷۵ هزار تن تولید به روش پرورش در قفس شناسایی و تاکنون ۲۰ فقره پروانه با ظرفیت ۳۵ هزار تن صادر شده است.» صمد درویشی اضافه می‌کند: «برای تولید بچه ماهی‌ها، حدود پنج مزرعه با ۱۱ قفس وارد دریای خزر شده که ظرفیت اسمی این پنج مزرعه ۱۸۰۰ تن است.» گفتنی است که امسال یکی از این قفس‌ها به بهره‌برداری رسید که میزان برآورد تولید از قفس‌های دریایی بین ۵۰ تا ۱۰۰ تن ماهی است. بنابر این با توجه به این برنامه‌ریزی‌ها انتظار می‌رود در سال‌های آتی کسب و کار صیادان رونق بیشتری بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار