کد خبر: 957894
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
امام جمعه تبریز:
خیابان‌های تبریز شهر اولین‌ها دارای آسفالتی نامناسب و پر از چاله های بزرگ و کوچک است که هیچ ماشینی نیست که بتواند از افتادن در یکی از آن ها در امان باشد و کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثر در کیفیت زندگی شهروندان و همچنین یکی از شاخص های رضایت از عملکرد شهرداری ها محسوب می شود.

از زمانی که برای اولین بار خیابان‌های تبریز رنگ آسفالت را به خود دیدند، بیش از شصت سال می‌گذرد اما گویا قصه آسفالت در این شهر کهن سر درازی دارد، حتی وقتی به آثار طنزپردازان سال‌های خیلی دور مراجعه می‌کنیم، آمده است: آسفالتی که این شهردار به خیابان‌ها می‌ریزد، بیشترش شن و ماسه است تا قیر.

این تراژدی هنوز هم در شهر ما ادامه دارد. هر شهرداری که می‌آید وعده اصلاح آسفالت می‌دهد اما آنچه به جا می‌ماند خیابان‌هایی است که بیشتر شبیه جاده‌های سنگلاخی است تا خیابان‌های یک کلانشهر.

وضعیت اسفناک آسفالت خیابان‌های تبریز

امام جمعه تبریز با اشاره به نارضایتی عمومی از وضعیت آسفالت شهر، گفت: با اینکه تلاش می‌شود ولی چاله‌هایی که در اکثر خیابان‌ها وجود دارد که باید از سوی شهرداری و شورا مورد توجه باشد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین آل‌هاشم همچنین از وضعیت آسفالت اتوبان‌ها و جاده‌ها نیز انتقاد کرد و افزود: مردم، ناراضی هستند؛ نمونه این وضع، اتوبان تبریز–زنجان است که مسافران و میهمانانی که به تبریز سفر می‌کنند از وضعیت بسیار نامناسب آن گلایه دارند.

احمد که 20 ساله است و راننده تاکسی با انتقاد از این وضعیت، خرابی دائمی جلوبندی ماشینش را یکی از معضلات دائمی می‌داند. وی دلیل این همه آشفتگی در آسفالت تبریز را، عدم نظارت صحیح بر پیمانکاران می‌داند و می‌گوید: اگر سختگیری بیشتری در این مورد اعمال شود، مطمئناً این وضع اصلاح خواهد شد.

این در حالی است که در زمان شهردار سابق، صحبت از ضمانت آسفالت توسط پیمانکاران می‌شد، اما امروز شاهد آن هستیم که همان خیابان‌هایی که آسفالتشان ضمانت شده بود، دوباره آسفالت کاری می‌شوند.

 

 

آسفالت تبریز نه قیر دارد نه ناظر!

اشرف‌نیا، رئیس کمیسیون عمران، شورا می‌گوید: « شب برای بازید از آسفالت‌ریزی حاضر بودم اما حتی یک نفر هم از شهرداری حضور نداشت و کسی که به نام ناظر بود حتی نمی‌دانست آسفالت و قیر چیست؟! آسفالتی که شب ریخته شده بود، صبح مانند پودر خرد شده بود.»

در تبریز هر سال خیابان‌ها را سیاه می‌کنند

محرم محمدزاده دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در مورد وضعیت آسفالت معابر شهر تبریز گفت: در تمام شهرهای ایران آسفالت معابر مانند شیشه است و چاله ای وجود ندارد علی رغم این در تبریز در صد متر از خیابان چندین چاله وجود دارد و کسی به این چاله‌ها توجهی نمی‌کند.

وی ادامه داد: در هیچ جای کشور تمام مسیرها هر سال آسفالت نمی‌شوند ولی در تبریز تصمیم گرفته شده هر سال خیابان ها را سیاه کنند و باید از پیمانکاران تضمین کیفیت ۲۰ ساله گرفته شود.

محمد زاده افزود: چون هیچ نظارتی وجود ندارد مشکلاتی این چنینی برای وضعیت آسفالت معابر بوجود می آید و تا این مشکلات حل نشود در مورد آسفالت مشکل خواهیم داشت.

تخلف واضح در آسفالت ریزی در سطح شهر وجود دارد

سونیا اندیش نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در مورد وضعیت آسفالت شهر تبریز گفت: از فعالیت‌های کمیسیون عمران تشکر می کنم، اما به نظر من در مورد بحث‌آسفالت آنچه که اصلا وجود ندارد نظارت کافی بر آسفالت ریزی است و‌علی رغم وجود مصوبه شورا مبنی بر عدم خرید آسفالت از خارج ‌از سازمان عمران و شهرداری در بازدیدی در روزهای عید متوجه شدیم که ناظر فنی بر آسفالت ریزی وجود نداشت و تایید فنی و آزمایشگاهی وجود نداشت و کف سازی و آماده سازی فنی نیز وجود نداشت.

وی ادامه داد: عدم نظارت باعث تضییع حقوق مردم و بیت المال می باشد و‌ تخلف واضح در آسفالت ریزی در سطح شهر وجود دارد چراکه آسفالت ریزی یکی از مهم ترین درخواست های مردم در جهت روان سازی زندگی عادی هستند و اینگونه آسفالت ریزی حیف و‌ میل حق‌الناس است.

همسطح کردن درب فاضلاب با خیابان، سهل اما ممتنع!

بخش عمده‌ای از معضل خیابان‌های تبریز علاوه بر خرابی آسفالت،  مربوط به ناهمسطحی درب‌های فاضلاب و دیگر تاسیسات شهری در خیابان‌هاست. درب‌هایی که یا از سطح خیابان پایین‌تر هستند یا بالاتر. این درب‌ها که معمولا به طور ردیفی در طول خیابان‌ها قرار گرفته‌اند، عملا قسمتی از خیابان را غیرقابل استفاده کرده‌اند و خودروها سعی می‌کنند که از لاینی که این عناصر قرار گرفته‌اند، حرکت نکنند.

محمد که مهندس عمران است در این باره می‌گوید: هم سطح کردن درب‌های فاضلاب با متن خیابان کار مشکلی نیست اما نیاز به کارگران خبره دارد. در کشور ترکیه من شاهد آسفالت خیابان‌ها بودم، اول کل خیابان را آسفالت می‌کردند، بعد قسمت‌هایی را که درب فاضلاب در آن قرار داشت با خیابان همسطح می‌کردند، به طوری که هیچ اختلاف سطحی بوجود نمی‌آمد.

وی می‌افزاید: در خود کشور نیز این مشکل بیشتر در تبریز وجود دارد و در سایر شهرها، کمتر دیده می‌شود.

لکه گیری آسفالت، درآمدن از چاله، افتادن به چاه

لکه‌گیری آسفالت هم به نظر کاری است که شهرداری تبریز هیچ تبحری در آن ندارد، اولاً لکه‌گیری‌ها یا گود از آب در می‌آیند یا برجسته، ثانیاً بعد از مدت زمان کوتاهی دوباره کنده می‌شوند.

حسین آقا که در خیابان ملا علی اکبر تبریز مغازه بقالی دارد می‌گوید: این خیابان چند سالی است که تعریض شده و از همان ابتدا آسفالتش مشکل دارد، هر ساله لکه‌گیری می‌شود اما باز هم مشکل سرجای خودش است، چون در این خیابان زیرسازی درستی انجام نشده است. البته کیفیت آسفالت هم چندان تعریفی ندارد، انگار بیشتر شن و ماسه است تا قیر.

عباس هم یکی از ساکنان محلات قدیمی تبریز است، می‌گوید: دو سال پیش کوچه‌های محله ما را برای لوله‌گذاری فاضلاب کندند و وقتی ما از شرکت آب و فاضلاب خواستیم که محل را ترمیم کنند، آنها به ما گفتند که هزینه این حفاری‌ها به شهرداری پرداخت شده و این وظیفه شهرداری است. حالا از آن زمان ما پیگیر هستیم ولی تاکنون کاری صورت نگرفته است.

خیابان‌های تبریز، نمونه بی‌نظیر چاله‌ها در کشور

چاله‌های خیابان‌های تبریز مشکلی است که توجه مسافران را هم به خود جلب می‌کند چرا که در شهرهای خود خرابی آسفالت را با این وسعت ندیده‌اند. حتی در سال‌های قبل شنیده شد که سفرای یکی از کشورهای همسایه که به تبریز سفر کرده بود، وقتی ماشینش در یکی از این چاله‌های فضایی می‌افتد، ضربه به قدری شدید بوده که سرش به سقف ماشین می‌خورد.

علی که شغلش به گونه‌ای است که به بیشتر نقاط کشور سفر می‌کند، وضعیت خیابان‌های تبریز را بسیار خراب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: من اخیراً به شهرهای کاشان، اصفهان، همدان و ارومیه مسافرت کردم و حداقل در معابر اصلی این شهرها وضعیتی همچون تبریز ندیدم.

ناصر که یک فعال فرهنگی است می‌گوید: حداقل کاری که می‌توان کرد این است که وضعیت معابر اصلی و مسیرهای گردشگری تبریز را ساماندهی کنیم تا آبروی شهر حفظ شود.

دوباره کاری در آسفالت‌ریزی خیابان‌های تبریز

یکی از دیگر از شهروندان تبریز هم از بی‌عدالتی در آسفالت کاری مناطق مختلف گله‌مند است و می‌گوید: نمی‌دانم این چه نوع تقسیم‌بندی است که برخی خیابان‌ها را هر سال آسفالت می‌کنند ولی برخی محلات را چند سال یک بار، آن هم فقط لکه‌گیری می‌کنند.

شاید هم حق با این شهروند است. به عنوان مثال خیابان آزادی چند سال است که پشت سر هم آسفالت می‌شود.

کیفیت آسفالت استفاده شده هم بسیار مهم است، نمی‌دانم آیا شهرداری به عنوان ناظر پیمانکاران آسفالت ریزی، معیاری برای سنجش کیفیت آسفالت دارد یا نه، اما اگر هم داشته باشد باید در این خصوص تجدید نظر کند چرا که واقعیت خیایان‌های تبریز خود گویای کیفیت آسفالت استفاده شده است.

 

 

چاله‌های 12 ساله مسیر بی.آر.تی تبریز

مسیر بی‌.آر.تی تبریز 12 سال است که در مرحله آزمون و خطا قرار دارد و مسیر این اتوبو‌س‌ همچنان در دست بهسازی است. بتن غلتکی و آسفالت الیافی و هر روز یک طرح با هزینه‌های سنگین در مسیر بی.آر.تی تبریز اجرا می‌شود اما ما هنوز اندرخم یک کوچه‌ایم و سوال اینجاست که چه کسی باید پاسخگوی هزینه‌های تحمیلی باشد؟

عدم نظارت صحیح، حلقه مفقوده آسفالت در تبریز

سال گذشته، مدیر عامل سازمان عمران شهرداری تبریز از تولید سالانه 200 هزار تن آسفالت توسط کارخانه‌های شهرداری تبریز خبر داد. رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز هم از تصویب بودجه 100 میلیارد تومانی در سال 98 برای آسفالت ریزی معابر تبریز خبر می‌دهد. تمام این هزینه‌ها توسط شهروندان تبریز تامین می‌شود و از طرفی یکی از منابع با ارزش کشور، یعنی نفت هم ماده اصلی تولید آسفالت است. بنابراین باید دقت و نظارت بیشتری در این خصوص صورت گیرد. در کشورهایی مانند ترکیه که نفت ندارند و هزینه آسفالت چند برابر کشور ماست، سعی می‌کنند که با یک بار آسفالت‌ریزی، خیابان‌ها تا سال‌های زیادی نیاز به تجدید آسفالت نداشته باشند، شاید یک علت اینهمه بی‌مبالاتی، ارزانی آسفالت در کشور ماست.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین حلقه مفقوده در معضل آسفالت خیابان‌های تبریز، عدم نظارت صحیح و سختگیرانه باشد، چیزی که در صنایع به نام کنترل کیفیت کالا شناخته می‌شود. در تولید کالاها هم می‌بینیم که هر چقدر این کنترل دقیق‌تر باشد، کیفیت کالای خروجی از کارخانه بهتر می‌شود. در مورد آسفالت نیز چنین است و اگر کنترل صحیح، آن هم توسط متخصصان امر صورت گیرد، به طور یقین وضعیت بدین گونه نخواهد بود. پس بهتر است قبل از این هزینه کلان، کمی درنگ کنیم و یکبار برای همیشه معضل خیابان‌های تبریز را حل کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر