کد خبر: 956723
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
جوابیه وزارت آموزش‌و‌پرورش به گزارش «جوان»
پیرو انتشار گزارشی با عنوان «۴ مصداق اجرای ۲۰۳۰ در مدارس» در ۱۵ اردیبهشت در همین صفحه، مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش پاسخی به دفتر روزنامه ارسال کرده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: متن جوابیه آموزش‌و‌پرورش به گزارش «جوان» به این شرح است:
آموزش‌های مهارت‌های زندگی مصوب یونیسف در مدارس کشور با استفاده روش‌های تربیتی غربی به جای استفاده از روش‌های تربیتی ایرانی – اسلامی مثل روش مونته‌سوری یا رجیوامیلیا و استفاده از مشاوران خارجی در اجرای برخی از برنامه‌های درسی از مصادیق اجرای سند ۲۰۳۰ است، بدیهی است این عبارات نشان می‌دهد که نویسنده با سازوکار تعامل و ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی به ویژه یونیسف آشنا نبوده و از نحوه نظارت نهاد‌های ذی‌ربط بر تعاملات بین‌المللی کاملاً بی‌اطلاع است. آنچه موضوع را غیرواقعی‌تر کرده و کذب بودن آن را به اثبات می‌رساند، این است که مدعی آن هرگز سندی برای چگونگی فرآیند عبور یونیسف برای ورود به مدارس ندارد، همچنین در پاسخ به این ادعا که یونیسف روش‌های تربیتی غربی را به جای استفاده از روش‌های تربیتی ایرانی – اسلامی مثل روش مونته‌سوری با رجیو امیلیا آن هم با استفاده از مشاوران خارجی در اجرای برخی برنامه مدارس به کار برده است، باید اظهار داشت که: اولاً باید نویسنده به صراحت نام، نشان و آدرس دقیق‌تری از موضوع و محل برگزاری برای مخاطبان ارائه می‌داد؛ ثانیاً این مرکز هرگز ارگاهی با موضوع یا روش مذکور اجرا نکره است.
تعامل و ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی از جمله یونیسف با هماهنگی کامل وزارت خارجه و دیگر نهاد‌های نظارتی ذی‌ربط صورت می‌پذیرد.
مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور مجوز حضور هیچ مشاور خارجی برای ورود به موضوع آموزش مهارت‌های زندگی و با روش‌های تربیتی صادر نکرده است. در تمامی کارگاه‌های برگزار شده رویکرد و جهت‌گیری‌های این مرکز مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دیگر اسناد رسمی کشور مانند برنامه ششم توسعه بوده است.
حضور کارشناسان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، مدیران و کارشناسان حوزه‌های ستادی و همچنین مدرسان شاخص تعلیم و تربیت خود نشان از توجه ویژه این مرکز برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با نظارت دوایر ذی‌ربط بوده است.
تأکید دارد، یونیسف هیچ محتوای برنامه آموزشی و تربیتی را تاکنون با مجوز این مرکز به مدارس ارسال نکرده. شایان ذکر است یونیسف یا هر نهاد بین‌المللی دیگری بدون مجوز این مرکز حق ورود ارتباط مکاتبه با ادارات و واحد‌های آموزشی وزارت متبوع را ندارد.
دفتر امور زنان براساس ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه و اهداف مندرج در اصول دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاست‌های کلی برنامه ششم، همچنین تبصره ۲ ماده ۱۰۱ قانون فوق و مفهوم و تعریف عدالت در فلسفه تربیت عمومی و فلسفه تربیت رسمی و عمومی برگرفته از مبانی نظری سند تحول در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی (صفحات ۱۰۱ و ۲۴۲ و ۳۷۰) و بند ۷- ۳ برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران و مطالعات تخصصی حوزه زنان را باید اقدامات و برنامه‌های مدون خود قرار داده و با حفظ کرامت انسانی و شأن حقیقی زنان و دختران، امر تربیت و برقراری عدالت جنسیتی آنان را سرلوحه کار خود قرار داده و اقدام به سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها پرداخته است.
لازم به ذکر است عبارت «توان‌افزایی و ارتقای شغلی و مدیریتی زنان فرهنگی» مر وظایف و مأموریت‌های شش گانه دفتر امور زنان بوده و اجرای آن براساس سرفصل‌های مصوب دوره‌های آموزش کوتاه مدت فرهنگیان یا براساس چارچوب مصوب برگزاری گردهمایی‌ها و گارگاه‌های آموزشی با استفاده از آخرین دستاورد‌های عملی، پژوهشی و مطالعات تخصصی حوزه زنان و دانشکده‌های ذی‌ربط با رعایت سیاست‌های کلی ایجاد تحول ابلاغی مقم معظم رهبری انجام می‌پذیرد.
جوان: توجه نگارنده یا نگارندگان این جوابیه را به بیانات صریح رهبر انقلاب در دیدار دو سال پیششان با فرهنگیان و چند نکته دیگر جلب می‌کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی در آن دیدار به موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو از جانب دولت اشاره کردند و با انتقاد شدید از این موضوع گفتند: این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آن‌ها شود و امضای این سند و اجرای بی‌سروصدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه‌های مسئول نیز اعلام شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: به چه مناسبت یک مجموعه به‌اصطلاح بین‌المللی که تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می‌دهد که برای ملت‌هایی با تاریخ، فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.
هر چند این فرمایشات مقام معظم رهبری پاسخ جوابیه آموزش و پرورش است، با این وصف وزارت آموزش و پرورش باید پاسخ دهد که اولاً آیا امکان ندارد از همان راهی که یونسکو وارد آموزش و پرورش شده، یونیسف هم بشود؟ مگر تعاملات با یونسکو زیر نظر نهاد‌های ذی‌ربط نبود، پس چطور ۲۰۳۰ سر از مدارس کشور درآورد؟ توجه نویسندگان این جوابیه را که از طرفداران آموزش مهارت‌های زندگی تجویز شده از سوی یونیسف به دانش‌آموزان هستند، جلب می‌کنیم به این جمله رهبر انقلاب: «اینجا جمهوری اسلامی ایران و این کشور مبنای اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند.»
بر این اساس مسئولان آموزش و پرورش باید پاسخ دهند که براساس چه نیازی آموزش مهارت‌های زندگی تدوین شده از سوی یونیسف را در دستور کار قرار داده‌اند؟ توجه این مسئولان را به نقش یونیسف در اجرای دکترین امنیت ملی امریکا جلب می‌کنیم.
آنچه نویسندگان جوابیه مذکور از آن بی‌اطلاع هستند اصول حرفه‌ای کار در رسانه است که دست رسانه را در افشای منبع اطلاعاتی، نام‌ها و نشانی‌ها می‌بندد. با این حال و با وجودی که به مدد فضای مجازی این نام‌ها و نشانی‌ها چندان پنهان نیستند، روزنامه «جوان» به محض اینکه علم پیدا کند که آموزش و پرورش به دنبال بررسی و رفع این انحرافات است، فهرست نام و نشانی مدارس را در اختیار این وزارتخانه قرار می‌دهد.
علاوه بر این بخشی از این جوابیه تلاش دارد بیان کند که کارگاه‌هایی با عنوان روش‌های مونته سوری و رجیو امیلیا با همکاری یونیسف برگزار نکرده است. این مسئله نشان می‌دهد، نویسندگان جوابیه متن گزارش را به درستی مطالعه نکرده‌اند، زیرا از نفوذ یونیسف در قالب آموزش مهارت‌های زندگی و ترویج شیوه‌های آموزشی مزبور در برخی مدارس به عنوان دو مصداق جداگانه اجرای ۲۰۳۰ یاد شده بود. همچنین در جای دیگری از جوابیه تأکید شده است، یونیسف یا هر نهاد بین‌المللی دیگری بدون مجوز این مرکز حق ورود ارتباط مکاتبه با ادارات و واحد‌های آموزشی وزارت متبوع را ندارد. خوب است مدعیان این امر پاسخ دهند که سفارتخانه‌های فنلاند، فرانسه، سوییس، استرالیا و بلژیک با کدام مجوز به مدارس کشور آمد و شد دارند؟ آیا این آمد و شد‌ها مبتنی بر سند تحول بنیادین و برنامه ششم توسعه است؟ یا آموزش مهارت‌های زندگی مصوب یونیسف و سفر خارجی مدیران آموزش و پرورش به خارج از کشور مبتنی بر اسناد بالادستی مورد تأیید نظام است؟
در پایان از مسئولان آموزش و پرورش به ویژه شخص وزیر می‌خواهیم رسانه‌ها را نه در حرف بلکه در عمل همراه خود دانسته و از ظرفیت نظارتی آن‌ها در کنترل انحرافات آموزشی و تربیتی که به طرز مشکوکی در چند سال اخیر شیوع پیدا کرده، بهره ببرند و هرگز تیتر‌های آموزش و پرورشی را به عنوان اعلام جنگ حزبی و رسانه‌ای برداشت نکنند که باز هم به قول رهبر انقلاب آموزش و پرورش جای این گروکشی‌های سیاسی نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار