کد خبر: 955819
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
سپری امنیتی، توان دفاعی ما در برابر حملات سایبری به زیر ساخت‌ها و کسب و کار‌ها را بیش از ۳۰ برابر می‌کند. سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات به همراه سه پروژه دیگر روز گذشته در حالی با کلیک وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد که برخی کارشناسان معتقدند هنوز زیر ساخت‌های این شبکه راه اندازی نشده است. آذری جهرمی، اما از رشد ۸۰ درصدی در حوزه زیر ساخت شبکه ملی ارتباطات خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: «توانسته‌ایم شبکه‌ای امن و ارزان و با کیفیت فراهم کنیم!»
كبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: در برابر این، اما محمد جواد مطهری، کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است «رونمایی از سپر دفاعی برای شبکه ملی اطلاعات مانند آن است که هنوز ماشین را نساخته برایش سپر بسازیم!»
روز گذشته به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ارتباطات چهار پروژه ملی ارتباطی رونمایی شد.
دژفا یا همان سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات، سروا یا مرکز تبادل اطلاعات دولت با بخش خصوصی با هدف به اشتراک گذاشتن اطلاعات دولتی برای استارتاپ‌ها، اتصال بیش از ۷۲۰۰ روستا به پهن باند شبکه‌ملی اطلاعات همچنین طرح توسعه زیرساخت‌های مخابراتی با استفاده از تجهیزات کاملاً بومی در چهار استان کشور توسط شرکت مخابرات ایران، با سرمایه‌گذاری ۳۱۶‌میلیارد تومانی و با استفاده از تجهیزات تولید داخل، از جمله طرح‌هایی است که روز گذشته با کلیک وزیر جوان کابینه راه اندازی شد.

خودکفایی ۷۰ درصدی
در این مراسم وزیر ارتباطات تأکید کرد: «طی ۵/۲ سال گذشته وزارت ارتباطات با همکاری سندیکای مخابراتی و شرکت‌های تولید کننده تجهیزات مخابراتی توانستیم به خودکفایی ۷۰ درصدی در توسعه تجهیزات مورد نیاز برای پهن باند ثابت در کشور برسیم.»
به گفته وی به‌رغم افت شاخص‌های اقتصادی در سایر بخش‌ها، شرکت‌های تولید کننده خدمات مخابراتی به توانمندی قابل توجهی رسیده‌اند و ما امروز می‌توانیم ۳۰‌درصد تجهیزات مورد نیاز برای پهن باند موبایل را در داخل کشور تولید کنیم.
آذری جهرمی با تأکید بر آزاد‌سازی داده‌های دولتی این اتفاق را ملی شدن داده‌های دولتی خواند و افزود: «صنعت فضایی کشور سالیان سال اطلاعاتی را در مراکز داده‌های خود نگهداری می‌کرد بدون آنکه از این داده‌ها استفاده‌ای شود. امروز این داده‌ها را به صورت آزاد در اختیار همه استارتاپ‌ها قرار داده‌ایم.» به گفته وزیر ارتباطات در پروژه «سروا» خدمات دولت به این کسب و کار‌ها تسهیل می‌شود و این شرکت‌ها می‌توانند کاربرانی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند را با استفاده از داده‌های موجود در بانک اطلاعاتی اپراتور‌ها تصدیق هویت کنند.

رشد ۳۰ درصدی توان دفاعی
آذری جهرمی با اشاره به افزایش مخاطرات امنیتی با توسعه خدمات دیجیتال تأکید کرد: «ما به عنوان حاکمیت موظف هستیم که امنیت اقتصاد دیجیتال را تأمین کنیم. این مسئله در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مورد تأکید قرار گرفته است. ما زنجیره‌ای حفاظتی ایجاد کرده و اسمش را گذاشته‌ایم «دژفا» یا دژ فناوری اطلاعات.»
وزیر جوان دولت تدبیر و امید افزود: «اکنون ۱۰‌پروژه زیر مجموعه «دژفا» مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که ۲۰‌میلیارد تومان هزینه پژوهشی برای آن صرف شده است و نزدیک به ۳۰‌میلیارد تومان هم هزینه عملیاتی دارد و برای تأمین امنیت زیر ساخت‌های شبکه ملی اطلاعات امر مهمی محسوب می‌شود.»
آذری جهرمی تأکید کرد: ««دژفا» هفت‌پروژه جاری دیگر هم دارد و هنوز به اتمام نرسیده، اما میزان شناسایی و توان دفاعی ما در برابر حملات سایبری به زیر ساخت‌ها و کسب و کار‌های ما بیش از ۳۰ برابر افزایش پیدا کرده است.»

رشد ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات گریزی هم به انتقادات وارد شده درباره ناتوانی این وزارتخانه از ایجاد شبکه ملی اطلاعات پرداخت و اینگونه توضیح داد: «شبکه ملی اطلاعات سه لایه خدمات، محتوا و زیر ساخت دارد. توسعه زیر ساخت‌های فضای مجازی وظیفه ما است. شبکه ملی اطلاعات در لایه زیر ساخت دیگر یک کلید واژه فضایی نیست؛ قابل ارزیابی است که چه میزان از اهدافش پیش رفته است و ما در گزارشی که ارائه کردیم در لایه زیر ساخت مطابق با سند در ۱۸ ماه گذشته ۸۰‌درصد رشد داشته‌ایم.»
وی با اشاره به موفقیت ۱۴۲‌آزمایش و مانور برای راستی آزمایی استقلال شبکه اینترنت تأکید کرد: «ما توانسته‌ایم یک شبکه امن و ارزان با کیفیت فراهم کنیم.»
آذری جهرمی با اشاره به اینکه اگر جرمی در فضای مجازی رخ دهد مسئولیت آن با وزارت ارتباطات نیست، تأکید کرد: «باید قدرت انتظامی ناجا را به منظور برخورد با تخلفاتی که در فضایی مجازی رخ می‌دهد افزایش دهیم.»
سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم با تأکید بر پیشرفت ۸۰‌درصدی شبکه ملی اطلاعات افزود: «اگر به این شبکه به صورت دانش یکپارچه نگاه کنیم وزارت ارتباطات به وظیفه خود که تأمین زیرساخت‌ها بوده عمل کرده‌است، اما هنوز زنجیره کامل نشده زیرا تأمین محتوی و خدمات محقق نشده و این حلقه مفقوده این زنجیره است.»

ساخت سپر برای ماشین نساخته!
محمد جواد مطهری، کارشناس فناوری اطلاعات، اما در گفت‌وگو با «جوان» درباره سپر دفاعی شبکه ملی اطلاعات اینگونه توضیح می‌دهد «شبکه ملی اطلاعات ما زیر ساخت ندارد که بخواهد سپر امنیتی داشته باشد.» از نگاه وی علاوه بر این امنیت را باید تعریف کرد، یک وقت امنیت را تنها در دفاع از حملات سایبری می‌دانیم، اما بخش‌های دیگر امنیت فرهنگی، اجتماعی و روانی است که به آن‌ها پرداخته نمی‌شود. این کارشناس تأکید می‌کند: «از سوی دیگر به دلیل فقدان زیرساخت‌های مناسب بسیاری از اپلیکیشن‌های داخلی ما از سرور‌های خارجی استفاده می‌کنند. هزینه‌های بسیار بالای ترافیک پهنای باند یک سرور داخلی تقریباً مساوی یا حتی بیشتر از سرور خارجی است و برای کسب و کار‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی نمی‌ارزد سرورشان داخل باشد.» مطهری معتقد است: «ساخت سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات مصداق آن است که هنوز ماشین را نساخته برایش سپر بسازیم!»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار