کد خبر: 953944
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
نگاهی به هیاهو‌های اخیر برای فرار از مسئولیت خبر سهمیه‌بندی بنزین
رای فرار مدیران از تصمیمات یا مواضعی که با اعتراض عمومی مواجه می‌شود، یک راه اصلی که بار‌ها هم آن را انجام داده‌اند، انداختن تقصیر گردن رسانه‌هاست، تصمیم سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین هم از همین موارد بود.
زينب شريعتی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: برای فرار مدیران از تصمیمات یا مواضعی که با اعتراض عمومی مواجه می‌شود، یک راه اصلی که بار‌ها هم آن را انجام داده‌اند، انداختن تقصیر گردن رسانه‌هاست، تصمیم سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین هم از همین موارد بود. اصلاح‌طلبان هماهنگ به دو خبرگزاری فارس و تسنیم هجمه وارد کردند و حتی این دو خبرگزاری متهم شدند با نشر خبر دروغ در مورد زمان و چگونگی سهمیه‌بندی بنزین باعث به هم ریختگی روانی مردم و تشکیل صف‌های ممتد در پمپ بنزین‌ها و بر هم زدن امنیت ملی شده‌اند، اما آیا خبر دروغ بود؟ پس چرا پس از جلسه بازپرسی روز شنبه در دادسرای فرهنگ و رسانه، به جای خبرنگاران فارس و تسنیم یا مدیران این دو رسانه، این مسئول روابط عمومی شرکت پخش و پالایش است که هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد؟

ماجرای خبر، صف و تکذیب

سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته بود که ابتدا فارس و سپس تسنیم خبری را در مورد سهمیه‌بندی بنزین منتشر کردند. فارس از احتمال آغاز سهمیه‌بندی بنزین از ساعت ۲۴ پنج‌شنبه نوشته بود، تسنیم، اما خبر قطعی و یقینی داد و از افزایش قیمت بنزین به ۲ هزارو ۵۰۰ تومان گفت. پمپ بنزین‌ها شلوغ شد و به عادت همیشه مردم ایران، صف‌های طویل برای خرید بنزین قبل از بالا رفتن قیمت تشکیل شد. نظم روانی و حتی ترافیکی در کشور به هم ریخت و وزارت نفت اجباراً تکذیبیه داد؛ تکذیبیه‌هایی که راه به جایی نبرد و مردم به حکم «تا نباشد چیزکی، خبرگزاری‌ها نگویند چیزها» صف‌ها را رها نکردند. بیژن زنگنه، وزیر نفت خود شخصاً وارد معرکه شد و اخبار خبرگزاری‌های فارس و تسنیم را «مثل همیشه» دروغ خواند! همین مثل همیشه دروغ دانستن نشان می‌داند وزیر چقدر از دلخوری‌های قبلی سرشار است و به قول خبرگزاری فارس «آقای وزیر که ظاهراً هنوز از روشنگری‌های خبرگزاری فارس در مورد پرونده‌های اختلاس و رشوه‌گیری به ویژه در استات اویل و توتال و کرسنت دلخور است تلاش کرد تکذیب این خبر را به اخبار قبلی خبرگزاری نیز مرتبط کند و بیان دارد که اخبار این خبرگزاری مثل همیشه دروغ است!»

باقی دولتی‌ها و رسانه‌های حامی هم از هیچ امری در تخریب فارس و تسنیم فروگذار نکردند. رحمانی‌فضلی، وزیر کشور گفت: «با خبری که از سوی خبرگزاری دیروز منتشر شد، کار بسیار خطرناکی صورت گرفت و صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها تشکیل شد که مردم را دچار نگرانی کرد.»
نکته جالب، اما آن بود که رحمانی‌فضلی هم اصل خبر سهمیه‌بندی را رد نکرد و صرفاً تاریخ و قیمت آن را رد کرد و گفت: «هنوز نهایی نشده است.» این یعنی بررسی موضوع در جریان است و اینگونه نیست که هیچ چیزی در میان نباشد. فارس و تسنیم، اما در سکوت بودند، کمی گذشت تا روشن شد سکوت فارس و تسنیم حسب رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی بوده است تا منبع خبرشان را افشا نکنند؟ اما در برابر موج تخریب‌های ناجوانمردانه و دروغ تا کجا می‌شود ساکت بود؟!

توضیحاتی که پرده از دروغ دولت برداشت

ظهر جمعه و پس از دو روز دروغ و تهمت دولتی‌ها سرانجام خبرگزاری فارس توضیحات خود را منتشر کرد، البته همچنان با رعایت اخلاق و عدم‌بیان نام منبع خبر. در توضیحات فارس آمده که: یکی از مسئولان ذی ربط وزارت نفت که از نزدیکان زنگنه نیز محسوب می‌شود، برخلاف رویه معمول وزارت نفت در سال‌های اخیر، روز سه‌شنبه شخصاً با خبرنگار فارس تماس گرفته و بیان می‌کند که ماجرای اجرای سهمیه‌بندی از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه اجرایی می‌شود. وی در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار فارس صراحتا اظهار می‌کند، انتشار این خبر برای اطلاع‌رسانی آغاز طرح لازم است. وی به خبرنگار ما توضیح می‌دهد که خبرگزاری‌های دولتی ایرنا و ایسنا به اندازه فارس جریان‌ساز نیستند و مخاطبان کمتری دارند، بنابراین تصمیم گرفتیم این خبر را از خبرگزاری فارس به اطلاع مردم برسانیم. خبرنگار فارس نیز با توجه به نشانه‌های دیگری که صحت این خبر را تأیید می‌کنند از جمله تغییر نرم‌افزار پمپ‌بنزین‌ها که چند روز قبل از اعلام این خبر انجام شده بود، برگزاری جلسات غیرخبری درباره اجرای قریب‌الوقوع طرح سهمیه‌بندی و همچنین چند مرحله ثبت‌نام کارت سوخت درباره صحت خبر تردید نکرده و درباره صداقت مقام مسئول وزارت نفت قضاوت منفی نمی‌کند. خبرگزاری فارس هم با علم به تصویب قبلی این طرح و نشانه‌های یاد شده و با این فرض که مجریان طرح احتمالاً طراحی رسانه‌ای دقیقی برای این منظور انجام داده‌اند، برای همراهی خیرخواهانه با مسئولان دولتی خبر را منتشر کرد.

خبرگزاری فارس در ادامه توضیحات خود از تماس مجدد مسئول مربوطه با خبرنگار خود و اعلام رضایت وی از گستردگی خبر و بیان این جمله می‌گوید که «ما عمداً تصمیم گرفتیم خبر را به این صورت اعلام کنیم و اطلاعات به این شیوه نشت داده شود.»، اما دروغ و نقشه‌ریزی مقامات وزارت چگونه برای فارس و تسنیم عیان می‌شود؛ آنجایی که می‌بینند همزمان با ازدحام جمعیت در پمپ‌بنزین‌ها، همان مسئولی که خبر را به خبرگزاری فارس داده، خود در صداوسیما حاضر شده و ضمن تکذیب خبر از مردم می‌خواهد از منابع رسمی خبر را دنبال نمایند. پس از آن نیز وزیر نفت جلوی دوربین‌های تلویزیونی اتهاماتی را متوجه خبرگزاری‌های منتشرکننده خبر کرد و حتی اعلام نمود از این دو خبرگزاری شکایت می‌کند! طبیعی بود در این مرحله فارس و تسنیم از حیثیت حرفه‌ای و حق حقوقی خود دفاع کنند. با این حال و برای رعایت اخلاق باز هم نام منبع و فایل صوتی او صرفاً در اختیار نهاد قضایی قرار گرفت. همین فایل صوتی برای پرده‌برداری از دروغ وزارت نفتی‌ها و دوستان دولتی و رسانه‌ای‌شان کفایت می‌کرد.

تیر‌های به سنگ خورده دولت

دولت قصد دارد قیمت بنزین را بالا ببرد، کارت‌های سوخت را بازگرداند و به رغم حجم بالای انتقاد به سهمیه‌بندی بنزین و لغو آن، مجدداً همان مسیر دولت احمدی‌نژاد را برود. در این میان وزارت نفت پای خبرگزاری‌های فارس و تسنیم را وسط کشید تا با یک تیر چند نشان بزند؛ هم در عین آزمایش و محک زدن واکنش مردم، از بار مسئولیت نشر خبر فرار کند، هم با دو رسانه اصلی منتقد تسویه‌حساب سیاسی کند و اعتبار رسانه‌ای آن‌ها را زیر سؤال ببرد، اما شاید فکر فایل صوتی را نکرده بود و دست این خبرگزاری‌ها برای اثبات دروغ وزارت نفت را خالی می‌دید. همین است که حالا از فارس و تسنیم کسی بازداشت نیست، اما زیبا اسماعیلی، مسئول روابط عمومی شرکت پالایش و پخش و همان منبع آگاهی که خبر را به فارس و تسنیم داده، در بازداشت به سر می‌برد و مسئولان دولتی هم در سکوت هستند. روشن نیست زیبا اسماعیلی با هماهنگی این کار را کرده و اکنون قربانی تصمیم مدیران مافوق شده یا خودسرانه تصمیم را لو داده است. گرچه نزدیکی کاری و فکری اسماعیلی به مقامات وزارت نفت و هماهنگی همیشگی آنان احتمال اقدام خودسرانه را نزدیک به صفر می‌برد و بیشتر از او یک چهره قربانی می‌سازد. در پایان یک سؤال دیگر هم باقی می‌ماند؛ اگر اعلام خبر سهمیه‌بندی بنزین خطرناک است، یعنی اگر دولت تصمیم به چنین کاری کرد، خبرش را باید سانسور کرد و به مردم نگفت و اصل اتخاذ تصمیم خطرناک نیست و اعلامش خطرناک است؟! آیا بهتر نیست دولت مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را بپذیرد و کودکانه از تعهد و مسئولیت نگریزد؟ آیا حرفه‌ای بودن و اخلاقی بودن اینگونه حکم نمی‌کند؟!
جلسه اصلاح بودجه و ساماندهی سوخت بین دولت و مجلس هم قرار است غیرعلنی برگزار شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار