کد خبر: 953290
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
رئیس پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت اصفهان:
طرح تحقیق و بررسی نحوه استفاده از لجن‌های واحد بازيافت پالايشگاه اصفهان در کارخانه سيمان اردستان و اجراي طرح در مقياس پايلوت تحت نظارت اداره کل سازمان حفاظت از محيط زيست، به مجري گري دانشگاه پيام نور اصفهان و کارفرمايي شركت پالايش نفت اصفهان عملياتي شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، رئیس پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت اصفهان اظهار داشت : در مقیاس پايلوت و ساير مستندات و صورتجلسات، استفاده از اين روش براي امحاء اين نوع خاک آلوده به مواد نفتي کاملاً بي‌خطر و به دور از آسيب‌هاي محيط‌زيستي اعلام شده است، به طوري كه مي توان اين روش را به‌عنوان راهكاري بسيار موثر و مطلوب در استفاده از اين نوع پسماندها و موارد مشابه (با انجام پايلوت مشابه فعاليت پژوهشي اخير) قلمداد كرد.
محسن مرادمند گفت: صنايع پالايش نفت مقدار زيادي از پسماندها را از منابع مختلف توليد مي کنند که يكي از آنها لجن هاي ناشي از ته ماندهاي نفتي، پساب ها و ضايعات مراحل مختلف جداسازي است. تجمع اين لجن ها در پالايشگاه ها باعث ايجاد مسائلي در نقاط مختلف جهان شده است.از طرفي قوانين زيست محيطي نيز مانع دفع اين مواد به عنوان فضولات خطرناك به زمين هاي اطراف مي شود و از اين رو ضرورت توسعه روش هاي مختلف براي حذف فلزات سنگين و يا بازيابي تركيبات نفتي از اين لجن ها در سال هاي اخير پر رنگ تر شده است.
وی افزود: پالایشگاه اصفهان نیز به عنوان یکي از اصلي ترين پالايشگاه هاي کشور با مشکل تجمع لجن هاي با محتواي نفتي بالا مواجه بود، بنابراين پروژه مذكور با هدف بررسي كاربرد لجن هاي نفتي در فرآيند توليد سيمان در جهت كاهش آلاينده هاي محيط زيست تعريف شد. در مسير انجام پروژه ابتدا روش استفاده از لجن هاي نفتي در توليد سيمان به منظور حذف آلودگي هاي زيست محيطي مطالعه شد و موانع و مشكلات احتمالي فرآيند مورد بررسي قرار گرفت. سپس با توجه به شرايط پالايشگاه اصفهان و آناليز دقيق لجن از لحاظ تركيب شيميايي، درصد آب، درصد oil و محتواي حرارتي لجن با نمونه برداريهاي مكرر،تستهاي فيزيكي و شيميايي استاندارد آزمايشگاه سيمان اردستان بر روي لجن صورت گرفته و فرمولاسيون اختلاط تعيين گرديد.
مرادمند با بیان اینکه در اين طرح و با نظارت کامل اداره حفاظت از محيط زيست، کليه آناليزهاي مربوط به محتواي oil، حضور و ميزان تركيبات آروماتيك و نيز حضور و ميزان فلزات سنگين توسط آزمايشگاه معتمد محيط زيست انجام و سپس با در نظر گرفتن استانداردهاي مربوط به توليد سيمان اين لجن هاي نفتي در توليد سيمان در كارخانه سيمان اردستان فرموله شد.در نهايت تاثيرات افزودن لجنها بر كيفيت سيمان توليد شده بررسي گرديد.
مرادمند تصریح نمود: نتایج این پروژه نشان از قابل تعميم بودن آن به ساير پالايشگاهها دارد.
قابل ذکر است ؛اين شركت در منطقه اي با مساحت كل ۳۴۰ هكتار و دارا بودن فضاي سبز به مساحت ۵/ ۱۱۴هكتار، در شمال غربي اصفهان واقع شده است. شركت پالايش نفت اصفهان در طي سال ها شاهد پيشرفت هاي بسياري بوده، به طوري كه از سال هاي آغازين دهه ۶۰، ظرفيت پالايش نفت خام اين شركت با افزايش ۸۵ درصدي نسبت به ظرفيت طراحي آن از ۲۰۰ هزار بشكه در روز به بيش از ۳۷۵ هزار بشكه افزايش يافته است.
اين واحد عظيم صنعتي، به منظور تحقق اهداف سازماني و مديريتي مندرج در خط مشي شركت همزمان با اجراي طرح عظيم و راهبردي بهبود فرآيند و بهينه سازي پالايشگاه اصفهان با توجه به اهداف زيست محيطي، افزايش كمي و كيفي محصولات و فرآورده ها و سودآوري شركت، سيستم هاي مديريت كيفيت، زيست محيطي، ايمني و بهداشت حرفه اي را بر اساس آخرين ويرايش استانداردهايISO/TS-29001 ، ISO-9001، ISO-14001، OHSAS-18001 ، HSE-MS مستقر نموده و تحت سيستم مديريت يكپارچه اجراء مي نمايد.
.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار