کد خبر: 951773
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
کلیسای ۸۵۶ ساله نوتردام پاریس که ساخت آن دو قرن به طول انجامید در مدت ۸‌ساعت مقابل چشمان حیرت زده مردم پاریس در آتش سوخت. این حادثه که هنوز علت آن مشخص نشده است عصر روز دوشنبه شروع شد و تا صبح روز گذشته ادامه پیدا کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: همزمان با وقوع حادثه هزاران نفر از ساکنان پاریس اطراف این بنا جمع شده و نظاره‌گر سوختن یکی از نماد‌های فرهنگی و مذهبی کشورشان بودند. در اثر حادثه، سقف کلیسا با طراحی‌های کم‌نظیرش فرو ریخت، اما آتش‌نشانان توانستند برج‌های اصلی کلیسا و ناقوس‌ها و همچنین دیوار‌های این بنای تاریخی را که قدمت آن به قرن هشتم میلادی می‌رسد، حفظ کنند.

بازگشت ویکتورهوگو
وقوع حادثه همچنین نام ویکتور‌هوگو و اثر ماندگارش «گوژپشت نوتردام» را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخت و بسیاری از کاربران با الهام از این نام، اقدام به بازنشر خبر کردند. برخی کاربران بخش‌های از این اثر را باز نشر کردند گویی این نویسنده فرانسوی قرن ۱۹ میلادی آتش‌سوزی نوتردام را پیش‌بینی کرده بود. از جمله اینکه در بخشی از اثر آمده است: «شعله بزرگ آتش از میان دو مناره کلیسا به شکل جرقه‌ای از گردباد زبانه می‌کشد.» همچنین در بخش دیگری از رمان که آمده است: «همگی به بام کلیسا چشم دوختند. آنچه می‌دیدند عجیب بود. در بالاترین نقطه کلیسا، بالاتر از پنجره رز مرکزی، شعله بزرگ آتش از میان دو مناره کلیسا به شکل جرقه‌ای از گردباد زبانه می‌کشد.» هر چند این‌اشاره‌ها بخش‌هایی از متن کتاب است، اما در عمل هم هنگام حادثه مردم پاریس بخشی از آن‌چه ویکتورهوگو در کتابش روایت کرده بود را به عیناً شاهد بودند. آن‌ها ایستاده بودند و شاهد بودند که چگونه اثر تاریخی کشورشان در استیصال امدادگران در حال خاکستر شدن است.

تمسخر ترامپ و واکنش ماکرون
شاید رئیس‌جمهور امریکا فرسنگ‌ها دور از حادثه، استیصال را در امدادگران پاریسی دیده بود که خود را مضحکه کاربران کرد. او بعد از دیدن تصاویر زنده سوختن نوتردام در آتش به سراغ گوشی تلفن همراهش رفت و در توئیتر به فرانسویان آموزش داد که چگونه آتش را مهار کنند. ترامپ نوشت: دیدن این آتش‌سوزی مهیب در کلیسای نوتردام در پاریس بسیار وحشتناک است. شاید باید از تانکر‌های آب استفاده کرد و از بالا آتش را خاموش کرد. توییت ترامپ، اما با طوفانی از تمسخر را برای او همراه شد. یکی از کاربران فرانسوی ترامپ را خطاب قرار داد و نوشت: «وای مرسی گفتی ما اینجا تو فرانسه داشتیم آتش را فوت می‌کردیم تا خاموش شود، متأسفانه فایده نداشت.» یکی دیگر از کاربران زیر پست ترامپ پاسخ داده است: «ما رو ببخشید. الان سریع می‌بریم میخوابونیمش.» امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که هنوز از کابوس جلیقه‌زرد‌ها رهایی پیدا نکرده هم دقایقی قبل از نیمه‌شب خودش را به محل حادثه رساند و در اظهار نظر خود اعلام کرد که برای بازسازی کلیسا در فکر راه انداختن کمپین برای جمع‌آوری پول است!

دلتنگی سکولار‌ها برای کلیسا!
پاملا دراکرمن، یادداشت‌نویس نیویورک‌تایمز هم در واکنش به این حادثه نوشته: فرانسوی‌ها وقت چندانی در کلیسا‌ها نمی‌گذرانند. گرچه بیشتر جمعیت فرانسه اسماً کاتولیک‌اند، اما فرانسه رسماً یکی از بی‌دین‌ترین کشور‌های اروپاست. پاریسی‌های روشنفکر و اتو کشیده غالباً دین را امری قدیمی و خرافی می‌دانند. یک وقتی، نویسنده‌ای پاریسی برایم می‌گفت: خدا اواخر دهه شصت مرده است!
و حالا، آتشی که دارد نوتردام را می‌سوزاند انگار به جان همه افراد این شهر افتاده است. پهپاد‌های فیلم‌بردار صحنه سوختن ساختمان صلیب‌شکل در شعله‌ها را نشان می‌دادند. همان زمان، رئیس‌جمهور ایمانوئل ماکرون، حوالی ساعت‌۱۱:۳۰ به تلویزیون ملی آمد. ماکرون خطاب به ملت فرانسه گفت: پاریسی‌ها «در دل به خود می‌لرزند». واقعاً تعبیر دقیقی است از احساس تهی‌شدن و فقدان. همچنین، در کنار این خسارت شدید، یک سرخوردگی و غم مشترکی هم در کار است: اینکه ما، همچون اعضای یک تمدن نتوانستیم از چیزی گران‌بها و پرارزش مراقبت کنیم. چند صد سال هم بگذرد، آدم‌ها درباره آتش‌سوزی سال ۲۰۱۹ صحبت خواهند کرد.

درماندگی غرب از نگاه یک روزنامه نگار
علی علیزاده، روزنامه نگار هم در واکنش به این حادثه نوشت: تصور کن، زبانم لال، مسجد شیخ لطف‌الله، این مهمترین نماد معماری ایران بعد از اسلام آتش بگیرد و روز روشن وسط شهر اصفهان جلوی چشم مردم این شهر بسوزد و فرو بریزد. در غیاب هلی‌کوپتر آتش‌نشانی و در غیاب تجهیزات مدرن. مسجد شیخ لطف‌اللهی که بسیاری از ما با آن عکس یادگاری داشتیم و عکس روی جلد نصف کتاب‌هایی است که درباره ایران در جهان منتشر می‌شود؟ بی‌بی‌سی و من‌وتو چه خواهند گفت؟ سلبریتی‌هایی مثل آقای پرویز پرستویی و خانم تهمینه میلانی و مهناز افشار چه فریادی خواهند کشید؟ آیا تصاویر فرو ریختن مسجد را به عنوان سند اثبات ناکارآمدی و فساد جمهوری اسلامی دست نمی‌گیرند؟ آیا عده‌ای نمی‌گویند در حالیکه جهان هر روز جلو می‌رود کشور ما آنقدر عقب مانده است که نمی‌تواند مانع سوختن آثار تاریخی‌اش بشود؟ مگر یادتان نیست وقتی پلاسکو فروریخت عده‌ای ناراحتی مردم را چگونه به خشم سیاسی مشخصی تبدیل کردند؟

در غرب چه خبر است؟
جهان به سوختن نوتردام واکنش نشان داد آنگونه که به هر حادثه‌دیگری که در جهان غرب اتفاق بیفتد واکنش نشان می‌دهد. انگار که جهان غرب به سان مکاره‌ای عادت دارد که همیشه جلب توجه کند، اما چشم‌هایش را به ویران کردن بنا‌های تاریخی در سوریه، یمن، عراق و افغانستان به دست مزدورانش ببندد و شاهد قتل‌عام زنان و کودکان و مردمان بی‌دفاع در این کشور‌ها نباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار