کد خبر: 950222
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با غلام‌عباس فاضلی درباره چرایی دیده نشدن «غلام‌رضا تختی»
غلام‌عباس فاضلی، منتقد سینما معتقد است که فیلم «غلام‌رضا تختی» به‌دلیل زمان نامناسب اکران، تنزل ذائقه مخاطبان سینما و کاستی‌هایی که در ساخت فیلم وجود داشته، به خوبی دیده نشده و در نتیجه کمترین آمار فروش فیلم در اکران نوروزی را به نام خود ثبت کرده است.
سرویس فرهنگی جوان آنلاین – الهه هاشمی: در اکران نوروزی ۹۸ سه فیلم کمدی، دو فیلم اجتماعی و یک فیلم کودک اکران شد که یکی از آن‌ها فیلم «غلامرضا تختی» بود. این فیلم که روایت‌گر زندگی پهلوان معاصر ما، جهان پهلوان تختی بود با استقبال کمی از سوی مخاطبان سینما مواجه شد.

هرگاه که صحبت از پهلوان تختی می‌شود، از او به نیکی یاد شده و همه به وجود این پهلوان افتخار می‌کنند. به همین دلیل انتظار می‌رفت که به دلیل علاقه‌ای که مردم به «تختی» دارند از فیلمی که درباره او ساخته شده نیز استقبال ویژه‌ای شود، اما بر اساس آمار منتشر شده، این فیلم نسبت به سایر فیلم‌ها در اکران نوروزی کمتر دیده شده است. به این ترتیب فیلم «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی در انتهای جدول فروش فیلم‌ها در نوروز ۹۸ قرار گرفته و فروش بسیار کمی را تجربه کرده است.

غلام‌عباس فاضلی، منتقد سینما معتقد است که سه دلیل اصلی برای عدم استقبال مردم از فیلم «غلامرضا تختی» در اکران نوروزی وجود دارد. او به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «نوروز با رویداد‌های شاد و مفرح پیوند خورده است. هر چند که مردم در این روز‌ها فیلم‌های تلخ را هم نگاه کرده‌اند، اما تمایل عمده آن‌ها به تماشای فیلم‌های شاد می‌باشد. به همین دلیل فیلم‌های کمدی در مقایسه با فیلم تختی در اکران نوروز از این جهت دارای برتری می‌شوند.»

فاضلی ادامه می‌دهد: «سلیقه مخاطبان سینما در ایران از اواسط دهه هشتاد به مرور در حد بسیار زیادی تنزل و تقلیل پیدا کرده و در طول این ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر و سیاست‌گذاری برای بالابردن ذائقه سینمایی مردم انجام نشده و حتی فکری هم برای آن نشده است. به همین دلیل مردم تمایل بسیار کمی برای دیدن فیلمی جدی در سینما دارند؛ بنابراین اگر فیلم تختی در روز‌های دیگری به‌غیر از نوروز نیز اکران می‌شد دچار چالش بود، چالشی که در آن به دلیل تغییر ذائقه مردم، این فیلم جدی شانس بالایی برای برنده شدن در دیده شدن نداشت.»

این منتقد سینما به کاستی‌هایی که در فیلم تختی وجود دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: «فیلم تختی به مواجهه با یک اسطوره تاریخی می‌رود و یک فیلم زندگینامه‌ای است. طبق روایی که در تاریخ سینما و در سینمای ایران در مورد فیلم‌های زندگینامه‌ای داریم. این فیلم باید موضع مشخص‌تر و قاطع‌تری در مورد ابعاد ناگفته زندگی تختی اتخاذ می‌کرد. اما متاسفانه تمرکز فیلم در بخش‌های کلی زندگی تختی است. بخش‌هایی که عامه مردم به طور کلی از آن اطلاع دارند. در نتیجه این فیلم در مورد بخش‌های مهم‌تر زندگی تختی که بخش‌های مناقشه‌برانگیزتری هستند یا در واقع بخش‌های جذاب‌تری هم هستند موضع انفعالی دارد و در نتیجه فاقد اثرگذاری است.»

فاضلی در ادامه و درباره کاستی‌هایی که در فیلم وجود دارد، اظهار می‌کند: «خطر پذیری فیلم در مواجهه با زندگی «تختی» در حد صفر است. فیلم به طراحی لباس و صحنه، گریم و فیلمبرداری بسنده کرده و در همین سطح نیز باقی مانده است. به همین دلیل تماشاگر این فیلم اغناء نمی‌شود و جذب آن نمی‌شود. به همین علت شاهد آمار فروش بسیار کم فیلم «غلامرضا تختی» در اکران نوروزی هستیم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
1
0
از فیلمش هیچ لذتی نبردیم فقط وقتمون تلف شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
0
چرا فیلم سازها نمیخوان متوجه بشن که ذائقه جوان ها و حتی میانسال ها دیگه به این سمت فیلم ها نیست؟!
باید چیزی ساخت که مخاطب رو جذب کنه نه چیزی بسازیم که سلیقه فیلم ساز باشه
رحمان ۱۴۰۰ سلیقه مخاطب بود و بالای ۱۲ میلیارد تومان فروخت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار