کد خبر: 949161
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۶
وزیر ارتباطات:‌روزانه ۷۰هزار آیفون در پی محدودیت جدید اپل در ایران خاموش می‌شود
تحریم نرم‌افزار‌های خودمان برای خودمان؛ این خلاصه اقدامی است که شرکت امریکایی اپل طی سال گذشته دو بار علیه کاربران ایرانی انجام داده است.
زهرا چیذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: «آدم عاقل دو بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود.» تحریم نرم‌افزار‌های خودمان برای خودمان از سوی شرکت اپل، تبعاتی را برای این کمپانی در پی داشته است. کاربران ایرانی گوشی‌های تلفن همراه اپل که طی یک‌سال گذشته دوبار با تحریم کاربردی‌ترین نرم‌افزار‌های تلفن همراه وطنی از سوی این شرکت مواجه شدند، دریافتند که ممکن است این تحریم‌ها بار‌ها و بار‌ها از سوی این شرکت امریکایی تکرار شود. پس اگر بخواهند برای استفاده‌های روزمره‌شان از نرم‌افزار‌های بانکی، نرم‌افزار‌های خدماتی و بسیاری از نرم‌افزار‌هایی که قابلیت‌هایشان برای زندگی امروز قابل چشم‌پوشی نیست بهره بگیرند، چاره‌ای ندارند جز اینکه دور گوشی‌های تلفن همراه اپل را خط بکشند. به همین خاطر، به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با استناد به آمار رگولاتوری، طی پنج روزگذشته روزانه ۷۰ هزار گوشی آیفون در ایران خاموش شده‌اند.

تحریم نرم‌افزار‌های خودمان برای خودمان؛ این خلاصه اقدامی است که شرکت امریکایی اپل طی سال گذشته دو بار علیه کاربران ایرانی انجام داده است. البته بهانه آن‌ها برای ایجاد چنین محدودیت‌هایی برای کاربران ایرانی، استفاده از گواهی توسعه‌دهندگان سازمانی است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از بستر Enterprise Developer Certificates اپلیکیشن‌هایشان را به طور مستقیم به مخاطب عرضه کنند، اما این مسئله از نگاه شرکت اپل غیرقانونی است؛ این شرکت اقداماتش را در حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از آپ‌استور و همچنین مسدود‌سازی نرم‌افزار‌هایی که از گواهینامه اینترپرایز استفاده می‌کنند، تحت عنوان بررسی امنیت اپلیکیشن‌های موبایل و حفظ حریم خصوصی توجیه می‌کند.

پویشی خودجوش
محدودیت‌های اپل برای کاربران ایرانی به همین محدود نمی‌شود؛ ایرانیانی که گوشی‌های تلفن همراه اپل می‌خرند، ناگزیرند برای ساختن اپل‌آیدی از آدرس کشور‌های دیگر استفاده کنند. این بدین معناست که این شرکت امریکایی به رغم آنکه ۱۱ درصد بازار گوشی تلفن همراه کشورمان را در اختیار دارد و کاربران ایرانی بخشی از منافع اقتصادی این شرکت را تأمین می‌کنند، کمترین توجهی به تأمین رضایت مشتریان ایرانی ندارد. نادیده گرفتن کاربران ایرانی از سوی شرکت اپل یک روز خود را به شکل مسدودبودن ساخت اپل‌آیدی و روز دیگر به شکل فیلتر نرم‌افزار‌های ایرانی برای کاربران ایرانی نشان می‌دهد، اما حالا کاربران ایرانی هم در واکنش به این رفتار‌ها کم‌کم دارند به پویشی خودجوش می‌پیوندند؛ پویش خاموش‌کردن گوشی تلفن همراه اپل که به گفته وزیر ارتباطات طی پنج روز اخیر روزانه ۷۰ هزار نفر به آن پیوسته‌اند.

واکنش کاربران ایرانی به اقدامات کمپانی امریکایی
هر چند برنامه‌نویسان کشورمان توانستند یک بار دیگر تحریم‌های نرم‌افزار‌های ایرانی اپل برای کاربران ایرانی را دور بزنند، حالا دسترسی به اغلب نرم‌افزار‌های مسدود شده از سوی اپل امکان‌پذیر شده، اما واقعیت این است که این شرکت برای کاربران ایرانی حتی به اندازه حق ساختن اپل‌آیدی در ایران ارزش قائل نیست؛ موضوعی که با هیچ منطقی نمی‌توان آن را توجیه کرد. به‌خصوص وقتی ۱۱ درصد بازار تلفن همراه ایران در دست این شرکت است، با یک حساب و کتاب سرانگشتی با عنایت به ۸۸ میلیون تلفن همراه فعال در کشور می‌توان دریافت اگر نیمی از این خطوط تلفن همراه هم تلفن‌های همراه هوشمند باشند، بیش از ۵ میلیون ایرانی گوشی تلفن همراهشان اپل است و این یعنی کاربران ایرانی بخشی از منافع اقتصادی شرکت امریکایی اپل را تأمین می‌کنند. رفتار‌های مغرضانه این شرکت حالا کاربران ایرانی را هم هوشیارتر کرده است. به گفته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اگرچه ایرانی‌ها اپل را دوست داشتند، اما بعد از محدودیت ایجاد شده، بسیاری از ایرانی‌ها گوشی‌های اپل‌شان را خاموش کرده‌اند و دیگر از آن استفاده نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: «با استناد به آمار رگولاتوری، تا پیش از اعمال محدودیت‌های اخیر، به طور متوسط روزانه ۷هزار گوشی جدید اپل در شبکه ایران ثبت (وارد) می‌شد که پس از اعمال محدودیت، نه تنها این تعداد گوشی به شبکه اضافه نشدند بلکه به طور متوسط روزانه در پنج روز متوالی، ۷۰هزار گوشی در شبکه خاموش شدند.»
آذری جهرمی که پیش از این در استوری اینستاگرامی خود نموداری از کاهش مصرف گوشی اپل در شبکه اپراتور‌های موبایل ایران منتشر کرده بود، ارائه گزارش دقیق‌تر در این‌باره را به آینده نزدیک موکول کرد؛ گزارشی که قرار است از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار