کد خبر: 947416
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
هرمزگان با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات خارج از فصل رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات خارج از فصل در استان هرمزگان تولید می‌شود که می‌تواند نیمی از نیاز سراسر کشور به محصولاتی را که اغلب استان‌ها برای کشت آن‌ها محدودیت زمانی دارند تأمین کند. همین موضوع باعث شده است هرمزگان به بهشت محصولات خارج از فصل شهرت یابد و کشاورزان در هر تاریخی از تقویم بتوانند با کشت بذر گیاهان در دل خاک به انواعی از صیفی‌جات دست یابند؛ موضوعی که در سال جاری منجر به کشت خارج از فصل بیش از ۸۰ درصد از ۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت استان شده است و شرایط ویژه آب و هوایی که امکان اشتغال در تمام فصول را برای کشاورزان فراهم می‌کند.

شرایط اقلیمی و آب و هوایی در استان هرمزگان خاص است. در این استان برخلاف دیگر مناطق کشور تغییرات فصولی همچون زمستان و تابستان تأثیر چندانی در فعالیت‌های زراعی کشاورزان ندارد. از همین رو کشاورزان در هر زمانی که اراده کنند، می‌‎توانند دست به کشت محصولاتی بزنند که دیگر استان‌ها امکان کشت آن‌ها را ندارند. بر همین اساس هم هرمزگان به بهشت کشاورزی خارج از فصل در سطح کشور شهرت یافته است. گفته می‌شود کشاورزان در این استان هر ساله با برداشت بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات خارج از فصل می‌توانند نیمی از نیاز بازار کشور را تأمین کنند. لازم به ذکر است در بین شهرستان‌های هرمزگان نام منطقه حاجی آباد و میناب بیش از همه می‌درخشد و این مناطق به عنوان قطب کشاورزی هرمزگان شهرت دارند.

افزایش ۳۰ درصدی کشت محصولات کشاورزی

البته اینطور هم نیست که هیچ مشکلی پیش پای کشاورزان هرمزگانی نباشد، کشاورزان همواره با انواعی از مشکلات که شامل هجوم آفات، سرمازدگی، کمبود یا گرانی مواد اساسی از قبیل: تولید بذر، کود و هزار و یک مشکل دیگر است روبه رو هستند و بالاخره بعد از یک‌سال تحمل سختی و پشت سر گذاشتن این مشکلات دسترنج سالانه خود را برداشت می‌کنند. دسترنجی که با هزاران امید روانه بازار می‌شود. در این راستا مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان با تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «هرمزگان با تولید سالانه بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات خارج از فصل رتبه نخست را در کشور دارد.» سیدرضا امیرزاد با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی به نسبت مدت مشابه سال گذشته اضافه می‌کند: «امسال بیش از ۳۰ درصد محصولات خارج از فصل استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.» وی با اشاره به اینکه استفاده از بذر مناسب، بهره‌برداری از نشای سالم، رعایت اصول فنی و به زراعی از عوامل افزایش تولید محصولات خارج از فصل است، ادامه می‌دهد: «بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات زراعی است که بیش از ۸۰ درصد آن محصولات خارج از فصل هستند.»
لازم به ذکر است ۲۹ محصول کشاورزی خارج از فصل در هرمزگان کشت می‌شود که بادمجان، گوجه‌فرنگی، خیار، کلم، فلفل و لوبیا سبز از مهم‌ترین آنهاست. همچنین شهرستان‌های بندرعباس، میناب و رودان از مناطق مهم کشت محصولات خارج از فصل در هرمزگان شناخته می‌شوند.

تأمین نیمی از نیاز کشور به صیفی‌جات

لازم به ذکر است میناب به عنوان قطب نخست تولید خارج از فصل فلفل در استان شناخته و فلفل دلمه‌ای به علت بازارپسندی بیشتر در دهستان‌های گوربند، کریان و بخش توکهور و هشتبندی میناب کشت می‌شود. عباس مویدی، مدیر جهاد کشاورزی میناب از پیش‌بینی برداشت بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ تن فلفل در این شهرستان خبر می‌دهد و بیان می‌کند: «برداشت این محصول از اواخر آذرماه آغاز شده است و تا فروردین ماه سال آینده نیز ادامه دارد.» محصولی که به سراسر کشور صادر می‌شود. البته مضاف بر محصول فلفل، دیگر محصولات کشاورزی خارج از فصل استان نیز همانطور که گفته شد نیمی از نیاز کشور به صیفی‌جات را تأمین می‌کنند و به مناطق مختلف کشور صادر می‌شوند. در این راستا امیرزاد، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان می‌گوید: «محصولات برداشت‌شده علاوه بر تأمین نیاز استان به تهران، اصفهان، مشهد، فارس، قم، خراسان و آذربایجان شرقی و غربی فرستاده و به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس هم صادر می‌شوند.» بر این اساس می‌توان گفت: با بهره‌گیری کشاورزان از ظرفیت‌های استانی همواره کشاورزی به عنوان یکی از مشاغل سودده در هرمزگان شناخته می‌‎شود. فرصتی که معیشت کشاورزان در تمام فصول را تأمین می‌کند و در صورتی که برنامه‌ریزی خوبی برای افزایش سطح زیر کشت و تولید از سوی متولیان انجام شود، نه تنها نیاز داخلی تأمین می‌شود، بلکه از این ظرفیت می‌توان در راستای افزایش صادرات و ارزآوری بهره برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار