کد خبر: 947136
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۸
وام سال آینده دانشجویان افزایش یافت
سقف وام شهریه و ضروری برای سال تحصیلی آینده دانشگاه‌ها با تصمیم هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان، افزایش یافت. البته این در حالی است که هر سال فقط بخشی از دانشجویان امکان وام گرفتن را دارند.
حسین اعلایی
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: سقف وام شهریه و ضروری برای سال تحصیلی آینده دانشگاه‌ها با تصمیم هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان، افزایش یافت. البته این در حالی است که هر سال فقط بخشی از دانشجویان امکان وام گرفتن را دارند.
در جلسه هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، پیشنهاد افزایش سقف برخی از وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی آینده دانشگاه‌ها با موافقت اعضا، تصویب شد. بر این اساس، وام ضروری برای تمام مشمولان طبق قانون صندوق رفاه دانشجویان با ۶۷ درصد افزایش از ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان و وام شهریه در مقطع کاردانی و کارشناسی با ۵۰ درصد افزایش از ۵۰۰ هزار تومان به ۷۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

۳۰ درصد افزایش در مقطع دکتری

همچنین وام شهریه در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته با ۳۰ درصد افزایش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و وام شهریه مقطع کارشناسی ارشد پیوسته با ۴۳ درصد افزایش از ۷۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان رسید. در مقطع دکتری حرفه‌ای، این وام ۳۰ درصد افزایش را تجربه کرد و از یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت. وام شهریه مقطع دکتری تخصصی پیوسته نیز ۵۰ درصد افزایش یافت و از ۵۰۰ هزار تومان به ۷۵۰ هزار تومان و وام شهریه مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته با ۴۰ درصد افزایش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

عدم بازپرداخت برخی‌ها

افزایش هزینه‌های خوابگاه‌ها و قیمت غذای دانشجویی به علت واگذاری آن به بخش خصوصی از عواملی بود که برخی از دانشجویان را برای رزرو روزانه غذا و خوابگاه دانشجویی نیازمند وام دانشجویی کرد. از سوی دیگر افزایش دانشگاه‌های شهریه‌محور ازجمله پیام نور، آزاد و غیرانتفاعی موجب شد نیاز دانشجویان به وام شهریه بیشتر شود. البته چند وقتی بود که مسئولان صندوق رفاه دانشجویان که وظیفه تخصیص وام‌ها را به عهده دارند، هر روز از کمبود بودجه و عدم بازپرداخت بدهی‌های دانشجویان سخن می‌گفتند.
متأسفانه هرقدر وام‌های دانشجویی افزایش پیدا کند باز هم عده‌ای از دانشجویان هستند که وام دریافت می‌کنند و فکری هم به حال بازپرداختش ندارند. همین دانش‌آموختگان نمی‌دانند که خیلی از دانشجویان، نیازمند این وام هستند.

پای تحصیلات تکمیلی در میان است

امسال هم وام‌های دانشجویی در هیئت امنا مورد بازنگری قرار گرفته بود و طبق آن وام‌های دانشجویی بین ۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.
به طور کلی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجوی شهریه‌پرداز در کل دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند که از این تعداد در سال ۹۲، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی وام شهریه شدند. در حالی که از همه متقاضیان فقط ۲۸۰ هزار نفر موفق به دریافت وام شهریه شدند. به عبارتی به ازای هر پنج نفر یک نفر موفق به دریافت وام شد.
به گفته مدیران صندوق رفاه افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی موجب کاهش وام شهریه شده است و تا زمانی که بدهکاران انگیزه‌ای برای بازپرداخت این وام نداشته باشند و اهمیت این موضوع برای قانون‌گذاران اثبات نشود، این مشکل حل نخواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها