کد خبر: 944902
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان:
همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامي و با هدف افزايش ضريب اطمينان، واحد تقطير سوم پالايشگاه اصفهان و چند طرح مهم زيست‌محيطي اين شرکت به بهره‌برداري مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان با اعلام این خبر اظهار داشت : ظرفيت کلي پالايشگاه اصفهان روزانه ۳۷۶ تا ۳۸۰ هزار بشکه است که با راه‌اندازي واحد تقطير سوم اين ظرفيت در سه واحد توزيع خواهد شد و اين تغيير موجب كاهش بار ترافيكي خوراك در برج‌هاي تقطير خواهد شد.
مرتضی ابراهیمی گفت: تاکنون خوراک ورودی پالایشگاه وارد دو واحد تقطير ۱۰۰ هزار بشکه‌اي مي‌شد كه اين امر موجب افزايش ترافيك محصولات داخل برج‌هاي جداكننده واحدهاي تقطير شده بود كه با راه‌اندازي واحد تقطير سوم، علاوه بر توزيع خوراك، ضريب ايمني بالاتر رفته و با توجه به جديد بودن تجهيزات واحد تقطير سوم، كيفيت محصولات توليدي نيز افزايش خواهد يافت.
وی تصریح کرد: ظرفیت پالايشي پالايشگاه از طريق دو واحد جانبي غلظت‌شکن و در زمان نياز به توليد بنزين بيشتر، حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار بشکه‌ در روز افزايش مي‌يابد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان عنوان نمود: طراحی و تامين بخش عمده تجهيزات اين واحد توسط سازندگان توانمند داخلي و تحت نظارت شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران صورت پذيرفته است .و اين واحد هم‌اکنون در مرحله راه اندازي بوده و با استعانت از خداوند متعال تا پايان بهمن ماه وارد مدار بهره‌برداري خواهد شد.
تولید روزانه ۱۱ میلیون ليتر بنزين يورو ۵
ابراهیمی بهبود کيفيت فرآورده‌هاي توليدي در پالايشگاه اصفهان را مهمترين هدف طرح‌هاي بهينه‌سازي در اين پالايشگاه خواند و افزود: با تائيد اداره کل استاندارد، از ابتداي ارديبهشت امسال، کيفيت بنزين توليدي در پالايشگاه اصفهان كه روزانه ۱۱ ميليون ليتر است به سطح كيفي يورو ۵ ارتقا پيدا كرده است.
وی با اشاره به این که بنزین با کيفيت توليدي در پالايشگاه اصفهان به ۱۲ استان کشور ارسال و توزيع مي‌شود، گفت: كار تحقيقاتي ساخت كاتاليست واحد ايزومريزاسيون پالايشگاه اصفهان كه تا پيش از اين تحت ليسانس دو كشور آمريكا و فرانسه توليد مي‌شد و يكي از راهبردي ترين كاتاليست‌هاي صنعت نفت است، با سرمايه‌گذاري پالايشگاه اصفهان انجام و با موفقيت بومي‌سازي شد.
پروژه مهم زیست محیطی تصفيه آب پالايشگاه اصفهان آماده بهره‌برداري
مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان همچنین از راه‌اندازي پروژه مهم زيست‌محيطي تصفيه آب پالايشگاه اصفهان همزمان با چهلمين سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامي خبر داد و گفت: ظرفيت اين پروژه ۷۰۰ مترمکعب در ساعت است که تا پايان بهمن‌ماه امسال، به بهره‌برداري خواهد رسيد.
مرتضی ابراهیمی افزود: با بهره‌برداري از اين پروژه بخش عمده آب مصرفي در چرخه پالايش نفت خام از آب خاکستري (فاضلاب) شاهين‌شهر اصفهان تامين مي‌شود.
وی با ا شاره به اینکه یکي از مهمترين معضلات واحدهاي صنعتي در اصفهان، آب است، گفت: تحقيقات اين پروژه از ۸ سال گذشته آغاز شده و مي‌توان گفت پالايشگاه نفت اصفهان به عنوان يک پيشرو در استفاده از آب خاكستري در بخش صنعت به شمار مي‌رود.
ابراهیمی واحد تصفیه آب پالايشگاه اصفهان را يکي از برترين و بي‌نظيرترين واحدهاي تصفيه آب به ويژه به لحاظ حجم و گستردگي در سطح کشور خواند.
واحد تصفیه گازوئیل
مدیرعامل پالایشگاه اصفهان همچنین اعلام نمود واحد که هدف از راه‌اندازي واحدهاي تصفيه گازوئيل، کاهش (حذف) گوگرد از گازوئيل توليد و توليد سوخت پاک  مي باشد كه با مشاركت ۴ شركت توانمند در حال انجام مي باشد
ابراهیمی با اشاره به این که بخش عمده تجهيزات ورد نياز در پالايشگاه اصفهان بومي‌سازي شده است، گفت: تمامي خريدهاي مربوط به احداث واحد تصفيه هيدروژني نفت‌گاز در گذشته انجام شده است و اميدواريم عمليات اجرايي آن به زودي سرعت يابد و انشاالله در نيمه دوم سال ۱۳۹۸ به بهره برداري خواهد رسيد.
وی تاکید کرد: هم‌اکنون به طور میانگين روزانه ۱۸ تا ۲۰ ميليون ليتر گازوئيل در اين پالايشگاه توليد مي‌شود كه ۲ تا ۳ ميليون ليتر آن يورو ۴ بوده و به منظور تامين سوخت اتوبوسراني در سطح شهر اصفهان و استانهاي همجوار به مصرف مي‌رسد كه با راه‌اندازي اين واحد، كيفيت تمامي گازوئيل توليدي در پالايشگاه به يورو  ارتقا خواهد يافت.
وی افزود: نفت‌کوره تولیدی در اين پالايشگاه که حدود ۱۸ درصد محصولات توليدي را تشکيل مي‌دهد كه طبق تعهدات زيست‌محيطي بايد به صفر كاهش و در اين راستا با تكميل اجراي طرح جامع بهبود و بهينه سازي فرآيند شركت پالايش نفت اصفهان اين مهم محقق خواهد گرديد.
حضور فعال سازندگان داخلی در اجرای پروژه‌های زيست‌محيطي پالايشگاه اصفهان
مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان  پروژه جداسازی روغن از آب (واحد روغن‌گير) و تامين برق پالايشگاه از نيروگاه به منظور صرفه‌جويي در آب (با ۹۳ درصد پيشرفت فيزيکي) را از ديگر پروژه‌هاي در دست اجراي پالايشگاه اصفهان نام برد و تاکيد كرد: تمام پروژه هاي زيست‌محيطي، بهينه‌سازي و پالايشگاه اصفهان توسط متخصصان توانمند داخلي و شركت‌هاي سازنده داخلي اجرايي خواهد شد.
ابراهیمی یکي ديگر از واحدهاي آماده بهره‌برداري در پالايشگاه اصفهان را واحد گرانول‌سازي گوگرد عنوان کرد و گفت: اين پروژه زيست محيطي به ظرفيت ۳۰۰ تن در روز نيز در بهمن ماه امسال به بهره‌برداري مي‌رسد
وی ابراز نمود : شرکت پالایش نفت اصفهان فعالیت خود را در زمینه پالايش نفت خام، توليد فرآورده‌هاي نفتي و تامين خوراک صنايع پايين دستي پتروشيمي اصفهان، پتروشيمي اراک، نفت سپاهان، پالايش نفت جي و صنايع شيميايي ايران) از سال ۵۸ آغاز كرد و اكنون حدود ۲۱ درصد از فرآورده‌هاي نفتي مورد نياز كشور در ۱۶ استان را توليد مي‌كند.
مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان  گفت : مچتمع بزرگ پالایشی اصفهان متشکل از دو پالایشگاه تقريبا مشابه بوده و اصلي‌ترين واحدهاي عملياتي آن شامل واحدهاي تقطير، توليد گازمايع، کاهش گرانروي، تبديل کاتاليستي، توليد هيدروژن، آيزوماكس، بنزين‌سازي، حلال‌هاي ويژه، واحد آب و برق و بخار، واحدهاي آمين و بازيابي گوگرد و ... است.
طرح جامع بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالايشگاه نفت اصفهان هم‌اکنون يکي از مهم‌ترين طرح‌هاي زيست محيطي اين مجموعه پالايشي در جهت افزايش کيفيت فرآورده‌هاي توليدي و كاهش نفت كوره توليدي است.
شایان ذکر است :نفت‌خام موردنیاز این شرکت از حوزه نفتی مارون در فاصله ۷۰ کيلومتري اهواز از طريق هفت ايستگاه تقويت فشار و با خط لوله‌اي به طول ۴۳۰ کيلومتر تامين مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار