کد خبر: 943947
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
در روزهای گذشته، «علی ماجدی» سفیر سابق ایران در آلمان در اظهارنظری نسنجیده و مغایر با منافع ملی، ادعاهای واهی برخی کشورهای اروپایی مبنی بر دست داشتن ایران در اقدامات تروریستی در اروپا را تایید کرد!
جوان آنلاین: ماجدی در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایسنا گفته بود:«می‌بینیم که طی این چند وقت چه مسائلی بین ایران و اتحادیه اروپا رخ داده است. من نمی‌خواهم مسائل را بازگو کنم ولی این اتفاقات باعث شده که اعتماد اروپایی‌ها به ایران از بین برود. با دو، سه عمل‌اشتباه، اعتمادی که در حال ایجاد شدن بود از بین رفت. باید به کسانی که معتقدند با انجام برخی ازعملیات‌ها و یا خودسری‌ها می‌توان منافع ملی کشور را تامین کرد، به صراحت گفت‌ تصور آنها‌اشتباه است و اقدامات آنها نه در راستای افزایش قدرت ایران بلکه ضد قدرت است».

وی در ادامه گفته بود:«اروپایی‌ها در مورد ادعاهایی که مطرح کرده‌اند اسنادی آورده‌اند که ما نمی‌توانیم آن را به راحتی رد کنیم. گرچه آنها نیز نمی‌توانند این اسناد را به راحتی اثبات کنند. ما می‌بینیم در هنگامی که آقای روحانی به اتریش سفر می‌کند مسائل آلمان رخ می‌دهد. قبل از آن نیز مسائل دیگری وجود داشت. آنها با یک دوگانگی در سیاست ایران مواجه شده‌اند، آنها شواهدی برای ادعاهای خود دارند که می‌توانند بر روی آن دست بگذارند و در اینجا است که من می‌گویم این اقدامات این احساس اعتماد و امنیت را دچار مشکل می‌کند. روابط بین‌الملل مبتنی بر احساسات نیست بلکه مبتنی بر واقعیت است و یک حرکت‌اشتباه  هر چند کوچک می‌تواند این احساس امنیت را  از بین ببرد. ما در داخل کشور با موضوعی همچون «عملیات خودسرانه» مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه‌ای از این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ عملیات‌هایی که اعتماد را دچار خدشه می‌کند».

سفیر سابق ایران در آلمان در این مصاحبه با زیرسؤال بردن اقدامات مثبت ایران در منطقه گفته بود:«اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به ما می‌گفتند که ما قبول داریم ایران یکی از قدرت‌های اصلی منطقه است، اما این قدرت باید سازنده باشد. باید در منطقه احساس امنیت ایجاد کند. آنها می‌گفتند ایران حالت تهاجمی در منطقه دارد و رفتارش باید سازنده‌تر از وضعیت کنونی باشد. درست است که بودجه دفاعی ما کمتر از دیگر کشورهای منطقه است و یا اینکه دو قرن است که ایران در حمله به هیچ کشوری پیش قدم نبوده است، ولی در اینجا بحث امنیت و احساس امنیت مطرح است. خیلی از اروپایی‌ها به ما می‌گفتند که کشورهای عربی به آنها گفته‌اند که ما از ایران می‌ترسیم چون حالت تهاجمی دارد. در واقع از ما این احساس امنیت را دریافت نمی‌کردند. در حالی که ما بهتر از این می‌توانیم در دنیا عمل کنیم. ما باید بپذیریم که دنیا با نوع نگاه ما مشکل دارد. ما باید نوع نگاهمان به دنیا را با توجه به وضعیت بین‌المللی تغییر دهیم و تا زمانی که نوع نگاه‌مان تغییر نکند، این مشکلات همچنان وجود خواهد داشت». 
 
از معاونت زنگنه تا سفارت در آلمان
ماجدی، در سال‌های 92 و 93 مسئولیت معاونت بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت در دوره وزارت زنگنه را برعهده داشته است. وی در این خصوص مدعی است که به علت کندی و ضعف دستگاه‌های مالی و دولتی یک سال اول اجرای برجام را برای بهره‌برداری از مزایای این توافق بین‌المللی به راحتی از دست دادیم.

وی از تیر 93 تا آذر 97 به عنوان سفیر ایران در آلمان مشغول به کار بود که در نهایت به دلیل اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، از این پست کنارگذاشته شد.
ماجدی همچنین در سال‌های 82 تا 84 عضو تیم مذاکره‌کننده‌ای هسته‌ای به ریاست روحانی و با حضور ظریف بود که به توافق سعدآباد منجر شد.

سفیر سابق ایران در آلمان در بخشی از مصاحبه با ایسنا گفته بود:«متاسفانه ما فقط یاد گرفته‌ایم دشمنی کنیم در حالی که باید بپذیریم آمریکا هژمونی برتر دنیا است. ما چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم این یک حقیقت است و از عدم تعامل ایران با قدرت‌های هژمون، دیگران سود می‌برند».

ذوق‌زدگی رسانه‌های معاند!
اظهارات نسنجیده ماجدی درخصوص سیاست خارجی ایران با استقبال رسانه‌های معاند مواجه شد. در همین رابطه بی‌بی سی فارسی و دویچه وله فارسی-متعلق به دولت آلمان- و تعدادی دیگر از رسانه‌های معاند با تاکید بر اینکه این اظهارات مربوط به یک دیپلمات باسابقه ایرانی است، با آب و تاب به بازنشر و تحلیل این اظهارات مغایر با منافع ملی پرداختند.

در همین رابطه دویچه‌وله فارسی در مطلبی نوشت:« سفیر سابق ایران در آلمان «عملیات خودسرانه» نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در خارج از کشور را منتفی نمی‌داند. سخنان علی ماجدی دست‌کم نشانگر وجود گرایشی قوی در درون حاکمیت برای حذف فیزیکی مخالفان در خارج از کشور است»!

دویچه وله فارسی در ادامه نوشت:«در ماه‌های گذشته برخی کشورهای اروپایی چندین دیپلمات ایرانی را از خاک خود اخراج کرده و اسدالله اسدی، از کارکنان سفارت ایران در اتریش، پس از بازداشت در آلمان به بلژیک منتقل شده است. در این میان، سفیر ایران در آلبانی یکی از اخراج‌شدگان بود.در پی این اتهامات بود که اتحادیه اروپا مجازات‌هایی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد و بخشی از وزارت اطلاعات ایران و دو شخصیت حقیقی، اسدالله اسدی و سعید هاشمی مقدم، را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.»

سؤال از روحانی و ظریف!
قطعا طرز تفکر ماجدی درخصوص سیاست خارجی، در این دو ماه شکل نگرفته و وی با همین طرز تفکر سالها عهده‌دار سفارت و معاونت وزارت در حوزه بین‌الملل بوده است.
علاوه‌بر این همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، ماجدی به مدت 2 سال در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به عنوان یکی از اعضای ارشد تیم با روحانی و ظریف همکار بوده است و قطعا این دو نفر با جهت گیری ماجدی در حوزه سیاست خارجی کاملا آشنا بوده‌اند.حال سؤال از آقایان روحانی و ظریف این است که چطور شخصی با این طرز تفکرِ مغایر با منافع ملی، بیش از 4 سال در بالاترین سطح سفارت در یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپایی مشغول به کار بوده است؟!

 خط نفوذ
اظهارات نسنجیده و مغایر با منافع ملی که توسط ماجدی بیان شد، علاوه‌بر دستگاه دیپلماسی، تلنگری است به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی. به عبارت دیگر، ماجدی سرنخ کلیدی برای کشف خط نفوذ در دستگاه دیپلماسی است.

قطعا با پیگیری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی مشخص خواهد شد که چرا دیپلمات‌های ایرانی به دلایل واهی و در رفتاری گستاخانه توسط برخی کشورهای اروپایی اخراج و یا بازداشت شده‌اند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار