کد خبر: 938726
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
وثیقه ۵۰۰ هزار متری «هنگامه شهیدی» برای آزادی «درمنی»
حکم اعدام حمید باقری درمنی مفسد اقتصادی در دیوان عالی هم تأیید شده و طبیعتاً او هم اکنون باید منتظر اجرایی شدن آن باشد. پرونده او یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های اقتصادی یک دهه اخیر است...
سرویس سیاسی جوان آنلاین: حکم اعدام حمید باقری درمنی مفسد اقتصادی در دیوان عالی هم تأیید شده و طبیعتاً او هم اکنون باید منتظر اجرایی شدن آن باشد. پرونده او یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های اقتصادی یک دهه اخیر است که در دولت‌های مختلف ریشه داشته و از بابک زنجانی تا برخی چهره‌های سیاسی و متهمان امنیتی با وی مرتبط بوده‌اند. او تلاشش برای فرار را هم امتحان کرد؛ یکبار پیش از خروج از کشور ناکام ماند و بار دیگر نیز پیش از اجرای نقشه فرار به دام افتاده است، اما یکی از نکات جالب این پرونده، اقدام دو محکوم امنیتی تابلودار برای آزادی باقری درمنی با وثیقه گذاشتن سند یک زمین ۵۰۰ هزار مترمربعی بوده است. در این ماجرا نام «هدایت‌الله آقایی» و «هنگامه شهیدی» که هر دو از محکومان امنیتی هستند به چشم می‌خورد.

ابربدهکار بانکی چرا به اعدام محکوم شد؟

حمید باقری درمنی که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مفسدان اقتصادی شناخته می‌شود، از سال ۱۳۸۳ به بعد دارای پرونده‌های قضایی گوناگون بود؛ از «قاچاق کالا» و «پولشویی با ارزش نجومی» تا «پرونده معوقات بازپرداخت وام‌های بانکی» و «قاچاق شمش طلا». رسانه‌ها در تاریخ ۹ خرداد ۸۶، «باقری درمنی» را «ابر بدهکار بانکی» با ۲هزار میلیارد تومان معوقات بانکی نامیدند. جوانمیر محمدی رئیس سابق بانک ملی شعبه بهار در بخشی از اعترافات خود می‌گوید: درمنی که از بدهکاران کلان بانکی بود به واسطه یکی از افرادش به نام محمدرضا نصیری از خاوری دستور صدور ضمانتنامه‌های بانکی را گرفته بود، اما سرپرست یکی از مناطق بانک ملی دستور وی را انجام نداد که پس از ۲۴ ساعت از سمت خود برکنار شد. دور جدید تشکیل پرونده‌های قضایی جدید درمنی که منجر به حکم افساد فی الارض وی شده است با شکایت «شرکت پالایش نفت جی» از باقری درمنی در تاریخ ۱۲ شهریور ۹۱ ثبت و آغاز شده است. در دادخواست شرکت مزبور آمده بود که شرکت‌های شش‌گانه‌ای با عناوین مشخص با توسل به عملیات متقلبانه اقدام به اخذ ۱۷۸هزار تن قیر از شرکت نفت جی و تحصیل نامشروع اموال شرکت مذکور کرده‌اند، حکم قضایی ممنوع‌المعاملگی درمنی هم از تاریخ ۱۵ شهریور ۸۹ اجرا شده است. «باقری درمنی» در تاریخ ۳۱ مرداد سال ۹۳ به اتهام افساد فی‌الارض بار دیگر بازداشت و تکاپوی جریان مرتبط با او برای حل و فصل پرونده‌اش آغاز می‌شود.

اسناد ۵۰۰ هزار متر زمین برای وثیقه

صبح دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶، خانمی ۴۲ ساله به شعبه سوم بازپرسی مجتمع امور اقتصادی تهران مراجعه و به صورت کتبی اعلام می‌کند قصد دارد پنج سند تک برگی زمینی به متراژ ۵۰۰ هزار متر مربع را به عنوان وثیقه برای آزادی باقری درمنی تودیع کند. پنج سند فوق‌الذکر در بخش‌های گرمسار و آرادان از توابع استان سمنان به ثبت رسیده بودند. ۵۰۰هزار متر مربع زمین مورد اشاره شامل تاسیساتی همچون حلقه چاه آب ۳۰ متری، سالن‌های پرورش شترمرغ، سالن جوجه کشی، انبار خوراک دام، فضای مسقف نگهداری جوجه‌ها، آب انبار، فضای فنس کشی شده و... می‌شدند. این ۵۰۰هزار متر مربع زمین قرار بود ضامن آزادی باقری درمنی بود؛ پرونده‌ای که در آن ردیف‌های مختلفی از اتهامات اقتصادی به ثبت رسیده بود؛ از غارت بیت‌المال تا کلاهبرداری ۲ هزارمیلیارد تومانی. شش روز بعد جواب استعلام در مورد زمین مشخص کرد شش دانگ پلاک‌های ثبتی اسناد ۵۰۰ هزار متر مربع زمین گرمسار، به نام هدایت‌الله آقایی ثبت شده است.

هدایت‌الله آقایی کیست؟

هدایت‌الله آقایی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی در سال ۸۸ و از عناصر تاثیرگذار در ستاد یکی از سران فتنه بود و به جرم اخلال در نظم عمومی از طریق آشوب و همچنین تحریک و تشویق مردم به شورش و اغتشاش همراه با فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به پنج سال حبس که ۵/۲ سال آن قطعی و ۵/۲ سال آن تعلیقی بود، محکوم شده بود.
در آن برگه استعلام قید شده بود که شش دانگ پلاک‌های ثبتی آن پنج سندِ متعلق به ۵۰۰هزار متر مربع زمین گرمسار در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۴ از سوی هدایت‌الله آقایی به نام هنگامه شهیدی انتقال یافته و سند این انتقال نیز صادر شده است!

انتقال زمین از هدایت‌الله آقایی به هنگامه شهیدی

هنگامه شهیدی خانم ۴۲ ساله‌ای بود. او نیز همچون «هدایت‌الله آقایی» در زمره فعالان فتنه ۸۸ بود. او چندی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از انگلیس به تهران آمد و عضو ارشد ستاد انتخابات یکی از سران فتنه شد. شهیدی در چندین مقطع به سبب ارتکاب جرائم متعدد دستگیر شد. این فرد که خود را در فضای مجازی خبرنگار می‌نامید با پشتیبانی کانال‌های بدنام و ضدانقلاب مشغول فعالیت گسترده بود.
نکته قابل تأمل آنکه، هنگامه شهیدی در زمانی که با حمایت کانالی ضدانقلاب علیه نظام مشغول اتهام‌زنی بود، اعلام کرده بود وضعیت مالی مناسبی ندارد و محل اسکانش از طریق دانشجویان یک دانشگاه فراهم شده و معتمدینش برای او پول می‌فرستند، اما در همان مقطع وی زمینی به وسعت ۵۰۰هزار مترمربع در تصاحب داشت که می‌خواست آن را وثیقه آزادی یک مفسد اقتصادی کند.
نامبرده در تیرماه سال جاری در حالی که تحت تعقیب قضایی بوده، توسط مأموران پلیس جزیره کیش شناسایی و دستگیر می‌شود. شهیدی تا قبل از دستگیری برای اینکه از دید مأموران مخفی بماند، از ماسک استفاده می‌کرد.

نکات مبهم یک ماجرا

در اینجا چند نکته مبهم ایجاد می‌شود: چه رابطه‌ای میان «هنگامه شهیدی» و «باقری درمنی» وجود داشت که «شهیدی» قصد داشت سند زمین ۵۰۰هزار مترمربعی گرمسار را برای آزادی «باقری درمنی» وثیقه بگذارد؟ اما فارغ از موضوعات مطرح شده، یک نکته قابل تأمل و مبهم، پس از دستگیری هنگامه شهیدی، فرقه بهاری و تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور سابق به تکاپو افتادند و با مطالب و یادداشت‌های گوناگون به مظلوم‌نمایی از این فرد پرداختند. این موضوع آنقدر برای این جریان اهمیت داشت که محمود احمدی‌نژاد در دفاع از هنگامه شهیدی بیانیه رسمی صادر کرد، اما اخیراً و پس از اینکه ماجرای پرونده باقری درمنی به مراحل حساس خود نزدیک شد، یک بازوی دیگر از جریان احمدی نژاد با انتشار سلسله توئیت‌هایی به صورت کاملاً آشکار به حمایت از کلاهبردار بزرگ نظام بانکی و اقتصادی کشور پرداخت. سحام نیوز، سایت وابسته به مهدی کروبی هم به حمایت از باقری درمنی می‌پردازد. حلقه واسط همه این جریانات کجاست؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار