کد خبر: 920295
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی:
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی گفت: ستارخان و باقرخان نماد مبارزه و آزادیخواهی ملت آذربایجان‌ و ایران است.

مرتضی آبدار  در آیین بزرگ داشت یکصدو دوازدهمین سالروز صدور فرمان مشروطیت در محل خانه مشروطه تبریز اظهار داشت: قطعا اهمیت و جایگاه انقلاب مشروطه در آن دوره از زمان که ایران دچار مشکلات عدیده از داخل و بیرون کشور بود بر کسی پوشیده نیست و انقلاب مشروطه آیینه تمام نمای عزت و آزادی ملت بزرگ ایران است. 

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان نزدیک به 20 سال هست که اقدام به برگزاری آیین بزرگ داشت این واقعه مهم بوده و هر ساله در سالروز صدور فرمان مشروطیت این آیین را برگزار می‌کند. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اهمیت مشارکت بخش خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد در برگزاری مراسم‌ها ابراز داشت: اداره کل میراث فرهنگی استان با رویکرد مردمی کردن اجرای این مراسم‌ها به مشارکت انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد اهتمام ورزیده و برای همین منظور امسال با انجمن خانه توسعه آذربایجان در برگزاری این آیین مشارکت داشته و امیدواریم در سال‌های آینده کل اجرا و برگزاری مراسم بزرگداشت را به تشکل‌های مردم نهاد واگذار کنیم.

ستارخان و باقرخان نماد مبارزه و آزادیخواهی ملت آذربایجان‌ و ایران است

آبدار با انتقاد از مطالبی که در فضای مجازی علیه انقلاب مشروطه انتشار یافته است، افزود: ستارخان و باقرخان نماد مبارزه و آزادیخواهی ملت آذربایجان‌ و ایران بوده از این رو فکر نمی‌کنم هیچ کس از ملت ایران با شنیدن نام آن بزرگواران قلبش برای حفظ وطن نتپد.

وی با اشاره به اینکه حواشی به وجود آمده در خصوص سخنرانان این مراسم یاد آور شد: با موافقت مسوولان ارشد استان و احترام به افکار عمومی امسال از سخنرانان بومی استان در این مراسم بهره مند شدیم.

طرح توسعه خانه مشروطه تبریز

آبدار از طرح توسعه خانه مشروطه تبریز خبر داد و گفت: طرح توسعه خانه مشروطه تصویب و بودجه لازم تخصیص یافته و دو خانه در مجاورت این خانه خریداری شده و در چهار ماه آینده به مجموعه خانه مشروطه الحاق خواهد شد. 

رحیم شهرتی‌فر معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی دیگر سخنران این آیین گفت: با مطالعه اسناد و نوشته های بجا مانده از دوران وقوع انقلاب مشروطه آشفتگی و اسفناک بودن اوضاع داخلی ایران قابل درک خواهد بود و تصمیم به تغییر چنین اوضاعی میسر نمی‌شد مگر در سایه دلاوری‌ها و رشادت‌های مردانی چون ستارخان و باقرخان و و ثقة الاسلام .

وی ادامه داد: تبریز از جهات مختلفی با سایر نقاط کشور در آن دوران متمایز است نزدیکی به اروپا، اولین شهر تجاری ایران، ارتباط مستمر با خارج از کشور به وسیله تجارت و تحصیل در خارج از کشور علل بنیادین تبریز در راستای بیداری و آگاهی ملت ایران بوده است. 

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت دستاوردهای انقلاب مشروطه برای ملت ایران ابراز داشت: ایجاد نهادهای مدنی مدرن، تاسیس مجلس شورای ملی، اهتمام در جهت حاکمیت قانون و آغاز حکومت قانون بعد از صدها سال حاکمیت استبداد، وارد کردن واژه مردم و ملت به جای راییت و نوکر در سیاست از دستاوردهای مهم انقلاب مشروطه بوده که امروزه نیز برخی از آن قوانین مورد اجراست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر