کد خبر: 909575
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
هر چند مسئولان آموزش و پرورش گفته‌اند شهریه مدارس نهایتاً 15 درصد افزایش خواهد داشت، اما در عمل اینگونه نیست و شهریه‌های چند ده‌میلیونی والدین را سرگردان کرده است
عليرضا سزاوار

شهريه برخي مدارس غيردولتي مدت‌هاست كه هيچ ضابطه و قاعده‌اي ندارد. اين مدارس بدون در نظر گرفتن شرايط تعيين شده با عناوين و بهانه‌هاي عجيب شهريه‌هاي سربه فلك كشيده مي‌گيرند. عدالت آموزشي و حق برابر همه شهروندان ايراني در دسترسي به تحصيل با‌كيفيت در ميان اين شهريه‌‌هاي نجومي عملاً طنز تلخي شده است. اكنون با پايان سال تحصيلي آموزش‌و‌پرورش شهريه مدارس غيردولتي بر‌اساس الگوي تعيين شهريه را جهت سال تحصيلي آينده به اين مدارس ابلاغ و اعلام كرده كه شهريه مدارس در سطح كشور به طور ميانگين 5/13 درصد افزايش داشته است، اما در عمل اوضاع طور ديگري است. دريافت‌هاي چند ده ميليوني در مدارس رواج دارد؛ همه هم مي‌دانند، كسي هم جلودار اين ظلم تكراري آموزشي نيست‌! در اينجا هم پاي سياست و باندبازي در ميان است؛ بخشي از مدارس زنجيره‌اي توسط سران سياسي راه‌اندازي شده و اداره مي‌شود.
به تازگي رئيس سازمان مدارس غيردولتي و مشاركت‌هاي مردمي در نشست خبري‌اش حداقل و حداكثر شهريه مدارس غيردولتي را اعلام كرد.
مجتبي زيني‌وند گفت: در تهران ميانگين افزايش شهريه 13درصد است كه ميانگين افزايش شهريه در ابتدايي 15درصد، در متوسطه اول 13درصد و متوسطه دوم 11درصد است. وي به حداكثر شهريه‌ها در سال تحصيلي آينده اشاره كرد و افزود: در دوره ابتدايي حداكثر شهريه در مدارس غيردولتي در سال تحصيلي جاري 6 ميليون و 295 هزار تومان بود كه در سال آينده به 7 ميليون و 140 هزار تومان مي‌رسد. زيني‌وند اضافه كرد: در دوره متوسطه اول حداكثر شهريه 7 ميليون و 848 هزار تومان در سال تحصيلي جاري بود كه به 8 ميليون و 267 هزار تومان در سال تحصيلي آينده افزايش مي‌يابد؛ همچنين در دوره متوسطه دوم حداكثر شهريه 9 ميليون و 620 هزار تومان در سال تحصيلي جاري بود كه به 10 ميليون و 134 هزار تومان در سال تحصيلي آينده مي‌رسد.
25 ميليون تومان براي اول دبستان !
اما بين آنچه اين مقام آموزش‌و‌پرورش اعلام كرده با آنچه برخي والدين مي‌گويند و در عمل در مدارس رخ مي‌دهد، تفاوت از زمين تا آسمان است. به طور نمونه يك‌شنبه شب در برنامه تيتر شبكه خبر كه با حضور مجتبي زيني‌وند و قاسم احمدي لاشكي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس برگزار شد، تعدادي از والدين با تماس تلفني از شهريه‌هاي بي‌حساب و كتاب گلايه كردند.
مادر يك دانش‌آموز گفت: دخترم پايه ششم است و در سال تحصيلي جديد به پايه هفتم مي‌رود؛ او در حال حاضر در مدرسه غيرانتفاعي در منطقه يك درس مي‌خواند. ما تقريباً 5/16 ميليون تومان از اسفند‌ماه متناوب چك داديم و ليست خاصي ندارند كه اين هزينه‌ها كجا خرج مي‌شود.
مادر دانش‌آموز ديگري هم گفت: من فرزندم در پايه اول دبستان در منطقه يك درس مي‌خواند و براي شهريه آن 25 ميليون تومان پرداخت كرديم البته اين غير از حواشي و برنامه‌هاي جداگانه بود!
برگرداندن شهريه كافي نيست
مجتبي زيني‌وند در اين برنامه با بيان اينكه كمتر از 100 مدرسه غير‌دولتي هستند كه تخلف از قانون دارند، گفت: مدارسي كه شهريه اضافه گرفتند پيگيري مي‌كنيم كه شهريه اضافه را برگردانند، اما در مناطق 1 تا 6 ناظر مستقر داريم كه در اداره آموزش‌و‌پرورش مناطق حضور دارند و در ساير مناطق نيز كارشناس مشاركت‌هاي هر منطقه هستند و مردم مي‌توانند مراجعه كنند و شكايت‌هاي خود را مطرح كنند. احمدي لاشكي هم خطاب به معاون وزير آموزش‌و‌پرورش با بيان اينكه تخم مرغ دزد شتر‌مرغ دزد مي‌شود، گفت: برگرداندن شهريه كافي نيست و بايد با مدارس متخلف برخورد شود، اگر ما اين كارها را به خوبي در كشور انجام مي‌داديم اكنون 3 هزار ميليارد، از كشور خارج نمي‌شد بايد با كسي كه تخلف كرده برخورد شود. وي با اشاره به اينكه برخي از مديران مدارس غيردولتي در بخش شهريه آتش به اختيار هستند، اظهار كرد: به جز شهريه، هزينه‌هاي ديگري مانند اردو از دانش‌آموزان گرفته مي‌شود؛ برخي مديران خودسرانه در مدارس غيردولتي فعاليت مي‌كنند و فقط برگرداندن شهريه كفايت نمي‌كند.
علم با طعم سياست
درحالي‌كه والدين براي آموزش بهتر و كامل‌تر فرزندانشان را به اين مدارس مي‌فرستند، اما در عمل با وجود هزينه بسيار زياد، سطح آموزشي و علمي اين مدارس، در مواردي حتي كمتر از مدارس دولتي بوده است. در ميان اسامي مؤسسان مدارس غير‌دولتي پايتخت، نام‌هايي مثل سعيد‌حجاريان (مدارس سلام)، فخرالدين دانش‌آشتياني (مدارس مفيد) و علي اصغر فاني (مجتمع جماران) هم ديده مي‌شود. اين مدارس هم به گفته برخي والدين شهريه‌هاي نجومي پيش روي مردم قرار مي‌دهند.
با استناد به سايت رسمي اطلاع‌رساني مدارس سلام، مديران اين آموزشگاه‌هاي زنجيره‌اي تاكنون چندين‌بار جهت آگاهي از نظام تعليم و تربيت انگلستان، راهي لندن شده‌اند و البته از دستاورد آن حرفي نگفته‌اند. جالب اينكه مجموعه مدارس «سما» بنابر صلاحديد شخص عبدالله جاسبي در سال 1370 و به‌‌الظاهر به منظور جبران محدوديت‌هاي كمّي و كيفي در حوزه تعليم و تربيت، به ياري وزارت آموزش‌و‌پرورش دولت سازندگي آمد و يكي ديگر از مدارسي كه شهريه ميليوني دريافت مي‌كند همين «سما» است.
اين قبيل مدرسه‌ها با تبليغات سرسام‌آور، برگزاري آزمون‌هاي استعداديابي و گزينش از ميان دانش‌آموزان با معدل‌هاي ممتاز، نه‌تنها بدون تحمل هيچ رنج و زحمتي، نتايج درخشان در المپياد‌ها و كنكورهاي سراسري را از آن خود مي‌كنند، بلكه با تحميل عقايد و تفكرات خويش آينده سياسي ‌دانش‌آموزان و نظام را هم با عقايد خاص جناحي پايه‌ريزي مي‌كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار